۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دشمنی نیروهای پ.ک.ک با بیگ های ایزدی در شنگال

دشمنی نیروهای پ.ک.ک با بیگ های ایزدی در شنگال

  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۲۳۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، کادرهای وابسته به پ.ک.ک مردم را در شنگال جمع می کنند، سخنرانی های تحریک آمیزی علیه میری حازم تحسین بیگ ایزدی انجام می دهند و سعی می کنند میره را متقاعد کنند که علیه او اظهاراتی بدهد.
پ.ک.ک با افزایش اطلاعات نادرست خود در مورد شنگال در ماه گذشته از طریق رسانه های خود نقشه سیاهی را در مورد شنگال اجرا کرده. افراد بی گناه را  دستگیر می کنندو شکنجه می کنند  تا اعتراف کنند که جاسوس هستند.

پ.ک.ک اکنون کمپینی را علیه میر حازم تحسین بیگ ایزدی به راه انداخته است. پ ک ک  فعالیت های دیپلماتیک میرحازم تحسین بیگ را برای به رسمیت شناختن نسل کشی ایزدی ها را تحریف می کند و ادعا می کند که این گفتگوها به ایزدی ها آسیب می رساند. علاوه بر این، پ.ک.ک می خواهد میان بیگ ایزدی وجامعه ایزدی شکاف ایجاد کند و حال اینکه میرها در جامعه ایزدیان جایگاهی ویژه دارند.

پ ک ک می خواهد   دیدارهای دیپلماتیک میر تحسین بگ را به بهانه  استفاده از چند عکس اردوغان با میری حازم تحسین بیگ ایزدی در کنار هم این تصور را ایجاد کند که «میر تحسین بیگ در حال خدمت به ترک ها است». پ.ک.ک که نهادی مذهبی به نام شورای مذهبی ایزدی ها را تأسیس کرده است، با استفاده از این نهاد دائماً در تلاش است تا جامعه ایزدی را متفرق کند.

پ ک ک می خواهد مردم شنگال را از لالش جدا کند

جامعه ایزدی نهادی است که در برخی مسائل اجتماعی دارای تناقضاتی است. بین بشیکا شکسان و شنگال که نزدیک به لالش است که از قدیم مرکز مذهبی بوده است تفاوت های خاصی وجود دارد. این دو منطقه از نظر جغرافیایی از هم دور هستند و تراکم جمعیت ایزدی ها در شمال عراق  در شنگال است، اما همه مراکز مذهبی به منطقه شکسان نزدیک هستند. علاوه بر این، از آنجایی که خط بشیقه – شکسان به شهرهای کردستان نشین  نزدیکتر است، میزان شهرنشینی بیشتر و وضعیت اقتصادی آنها بهتر است. علاوه بر این، خانواده میر نیز در شکسان سکونت دارند. این وضعیت از قدیم الایام در بین مردم شنگال مورد بحث بوده است. اما هرگز منجر به تفرقه بین ایزدی ها نشد. به ویژه، ایزدی ها بیش از حد از نهاد میرلیک و معبد لالش محافظت می کنند.

وقتی پ ک ک نتوانست ایزدی ها را به دست آورد، به توطئه و باج خواهی روی آورد.

پ.ک.ک که از سال ۲۰۱۵ سعی در جلب نظر ایزدی ها داشت، نتوانست این کار را انجام دهد. وقتی شکست می‌خورد، می‌خواهد بخشی از تضادهای جامعه یزدی را عمیق‌تر کند تا حداقل یک تکه از یزدی‌ها را به طرف خودشان بکشانند پ ک ک سعی می کند که  مردم شنگال را از معبد لالش دور کند و در درون مذهب یزیدی تضاد ایجاد کند.

پ ک ک که از سال ۲۰۱۵ بی سر و صدا این سیاست را اجرا می کند متوجه شد که زمان رو به اتمام است. زیرا اکنون اروپا و آمریکا برای اجرای توافق شنگال تلاش جدی می کنند. این وضعیت پ ک ک را می ترساند.

پ ک ک می خواهد وضعیت هرج و مرج در شنگال را حفظ کند تا از عادی شدن اوضاع در شنگال جلوگیری کند تا در این  مناطق پایگاه خود را از دست ندهد. برای این کار سیاست تفرقه افکنی مردم را تسریع می کند ، بازی های کثیف به راه می اندازد . تشکیل جبهه مقابل میرحازم بیگ بخشی از این بازی هاست. میرحازم بیگ در برابر تمام نیروهایی که می خواهند در شنگال مداخله کنند با فاصله می ایستد. وارد عرصه سیاسی نمی شود. او از آنجایی که قبلاً در اروپا اقامت داشته است، این زبان را می داند و در بسیاری از مؤسسات به ویژه در آلمان فردی تأثیرگذار است. تاکنون موضعی ضد پ.ک.ک اتخاذ نکرده است، اما تحت کنترل پ.ک.ک قرار نگرفته است. او در مقابل سیاست تفرقه انداختن ایزدی ها توسط پ.ک.ک ایستاد. پ.ک.ک تاکنون نتوانسته است میر ایزدی را جذب کند، به همین دلیل  پ ک ک می خواهد حداقل نفوذ میر را در مخاطب خودش بشکند و جمعیت را از مرکز لالش دور کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *