۶ مرداد ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • خدمت دیگری از پ.ک.ک و اوجالان به ترکیه! / ارتش ترکیه پایگاه جدیدی در شمال عراق می‌سازد

خدمت دیگری از پ.ک.ک و اوجالان به ترکیه! / ارتش ترکیه پایگاه جدیدی در شمال عراق می‌سازد

  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۱۰۷ بازدید
  • ۰

یک مقام کُرد عراقی و شاهدان عینی در استان مرزی دهوک با ترکیه در منطقه اقلیم کردستان عراق اعلام کردند ارتش ترکیه از چند روز پیش شروع به ایجاد یک پایگاه جدید در بالای کوه کیسته واقع در عمق  ۱۰ کیلومتری عراق کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، به نقل از العربی الجدید، از اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی عملیات زمینی و هوایی ارتش ترکیه مقر و عناصر پ.ک.ک در شمال عراق به ویژه اقلیم کردستان را هدف قرار داده است که اکثریت آنها در امتداد مرز با ترکیه قرار دارند، این عملیات‌ها موجب کشته شدن صدها عضو پ ک ک و تخریب مقرها و انبارهای سلاح این گروه شده است و طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، عملیات ارتش در دوره اخیر موجب کاهش آشکار جغرافیای فعالیت PKK شده است.

یک مقام کُرد عراقی در استان دهوک به العربی الجدید توضیح داد: ارتش ترکیه پس از درگیری‌های اخیر ساخت پایگاهی را در بالای کوه کیسته در منطقه العمادیه واقع در شرق استان دهوک آغاز کرده است.

این مسئول کُرد که خواست نامش فاش نشود، افزود: «اقدام ترکیه برای ایجاد یک پایگاه جدید در داخل خاک عراق بخشی از طرح ترکیه برای ایجاد یک منطقه امن یا حائل برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان پ ک ک به ترکیه است و در صورت تکمیل، چهارمین پایگاهی خواهد بود که تُرک‌ها از ابتدای سال گذشته تا کنون ساخته‌اند.

این خبر را «علی رحمانی»، کارشناس امور امنیتی کردستان و ساکن استان دهوک تایید و خاطرنشان کرد: کنترل قله کوه، مناطق وسیعی از استان دهوک را تحت نظارت ارتش ترکیه قرار می‌دهد.

رحمانی به العربی الجدید افزود: ارتش ترکیه شبه نظامیان حزب کارگران را از طریق بمباران هوایی یا عملیات زمینی در عمق عراق در یک روند فرسایشی مستمر قرار داده است و این ممکن است جایگزینی برای عملیات گسترده باشد که هزینه آن از نظر نظامی، انسانی و حتی سیاسی در رابطه با واکنش عراق بالا خواهد بود.

وی گفت: از آغاز سال جاری، این حزب بیش از ۳۰ موضع مهم خود را از دست داده و از منطقه مرزی که در آن فعال بود، به دلیل عملیات ترکیه عقب نشینی کرده است.

در همین ارتباط، «شیرکو جمجمالی»، فعال سیاسی کرد در دهوک نیز در گفت و گو با العربی الجدید، کنترل ارتش ترکیه بر کوه کیسته را یک تحول ویژه در روند درگیری در مرز عراق و ترکیه دانست و گفت: «منطقه کوه کیسته مشرف به بیش از ۵۰ روستا در مناطق کانی ماسی، بامرنی و باطوفا است. این منطقه از دیرباز نقطه کانونی عناصر پ ک ک بوده است و به نظر می‌رسد این گروه در حال حاضر در شرایط خوبی قرار ندارد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین