۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • “حفره وحشت”، قبرستان قربانیان داعش در شمال شرق سوریه

“حفره وحشت”، قبرستان قربانیان داعش در شمال شرق سوریه

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۲۹۵ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محققان این سازمان از پهپاد برای تصویربرداری از عمق حفره­ای به عمق حدود ۵۰ متر که قربانیان نظامی و غیرنظامی داعش در آن انداخته شده‌اند، استفاده کردند. این حفره در شمال شرقی سوریه در ۸۵ کیلومتری شمال شهر رقه واقع شده است.

تصاویری که پهپاد ثبت کرده یک صحنه دلخراش از اجساد قربانیان را نشان می­‌دهد که باتلاقی کوچکی در کف حفره آنها را دربرگرفته به طوریکه دست کسی به این اجساد نمی‌رسد.

در این گزارش بر لزوم اقدامات مقامات برای بیرون آوردن اجساد و جمع­‌آوری شواهد و مدارک کیفری موجود در این منطقه و تلاش برای شناسایی هویت قربانیان تأکید شده است.

همچنین گزارش مذکور دیده­‌بان حقوق بشر به شناسایی اجسادی می­‌پردازد که اخیرا به حفره الهوته انداخته شده­­­‌اند. خبری کوهی از سؤال را برجای می­‌گذارد اینکه این مردم چه کسانی هستند، چگونه مرده­‌اند و چه کسی جسد آنها را به این حفره انداخته است؟

در این گزارش بیان شده که در زمان نگارش آن، نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه بر منطقه میان تل­‌ابیض و رأس­‌العین کنترل داشتند و بخشی از بزرگ­راه “ام۴” را که در امتداد جنوب شرقی ترکیه و شمال شرقی سوریه قرار دارد، قطع کردند.

بخشی از این منطقه شامل شهرک سلوک است که حفره الهوته در آن قرار دارد.

دیده­‌بان حقوق بشر به منظور یافتن سرنوشت قربانیان زیادی که داخل این حفره انداخته شده­‌اند از آنتوان دی هالر، زمین­‌شناس سوئیسی کمک گرفته است. او پس از دیدن تصاویر و فیلم این حفره گفت، تعیین عمق حفره الهوته با تکیه بر تصاویر پهپادی غیرممکن است.

وی در ادامه به سطح آب در کف حفره اشاره کرد و گفت، احتمالا آب رویت شده، کف حفره و قسمت تحتانی آن نیست و ممکن است این حفره عمیق‌­تر بوده و بخشی از بزرگترین غارها باشد یا به عبارت دیگر ممکن است اجساد بیشتری در قسمت پایین­‌تر حفره وجود داشته باشند.

همچنین یکی از اعضای تیم جست­‌وجو در این حفره گفت: حفره الهوته که زمانی محلی طبیعی زیبا به شمار می­‌رفت به حفره وحشت تبدیل شده است و افشای آنچه در این حفره و سایر گورهای جمعی در سوریه اتفاق افتاده برای تعیین سرنوشت هزاران تنی که داعش آنها را اعدام کرده و به قتل رسانده ضروری است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *