۶ مرداد ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • جزئیاتی ناگفته از نحوه دستگیری عبداله اوجالان از زبان وزیر خارجه سابقه یونان

جزئیاتی ناگفته از نحوه دستگیری عبداله اوجالان از زبان وزیر خارجه سابقه یونان

  • ۷ خرداد ۱۴۰۳
  • ۱۱۸ بازدید
  • ۰

پانگالوس وزیر خارجه اسبق یونان: در چمدان اوجالان پول زیادی پیدا شد. چمدان در سفارت یونان باز شد، مقدار زیادی پول به شکل اسکناس ۱۰۰ دلاری پیدا شد.

انجمن بی تاوان: تئودوروس پانگالوس، یکی از وزرای خارجه سابق یونان، جزئیاتی را که تاکنون ناشناخته بود در مورد دستگیری عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۹ فاش کرد.

پانگالوس در کتاب جدید خود به نام «کارداک/اس-۳۰۰/اوجالان» که در ۲۱ دسامبر منتشر شد، «بحران کارداک» (۱۹۹۶) در دوره ۱۹۹۶-۱۹۹۹ زمانی که وزیر امور خارجه بود و ورود رهبر پ‌ک‌ک را توصیف می‌کند. عبدالله اوجالان به یونان و کنیا وقایع دستگیری و بردن او به ترکیه (۱۹۹۹) را از دیدگاه خود توضیح داد. این کتاب همچنین شامل استقرار موشک های اس-۳۰۰ ساخت روسیه به جزیره کرت به جای طرف یونانی قبرس بود.

پانگالوس در پی بحران اوجالان بین ترکیه و یونان توسط نخست وزیر وقت کوستاس سیمیتیس از سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه برکنار شد.

سازمان اطلاعات یونان اوجالان را به آتن آورد.

بنابر اخبار یورگو کرباکی، خبرنگار حریت آتن، پانگالوس در این کتاب که شامل نقل قول هایی در رسانه های یونانی است، درباره اوجالان که باعث ایجاد بحران بین ترکیه و یونان شد، چنین نوشته است:

زمانی که هیئتی متشکل از نمایندگان همه احزاب سیاسی یونان به دیدار اوجالان در نزدیکی مرز ترکیه و عراق رفتند، آنها از حد خود فراتر رفتند و سیاست های خارجی خود را اجرا کردند و اوجالان را تشویق کردند که به نظر من اوجالان استالینیست و به شدت متنفر بود. در آن دیدار در سال ۱۹۹۵، اوجالان معتقد بود که ممکن است جنگ یونان و ترکیه آغاز شود. زمانی که من وزیر خارجه بودم، آژانس اطلاعات یونان (EYP) اوجالان را به آتن آورد. EYP حتی پلیس را بیرون آورد و سالن VIP فرودگاه را تخلیه کرد تا اوجالان به آتن بیاید.

در کتاب، پانگالوس جزئیات زیر را در مورد ملاقات خود با نلسون ماندلا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی برای پذیرش اوجالان به اشتراک می گذارد:

زمانی که من با ماندلی ملاقات کردم، علاوه بر ما دو نفر، همسرم هریستینا و طبق شایعات آخرین عشق ماندلا، منشی هندی او نیز حضور داشتند. ماندلا: «مرد استالینیست است. من هم از دعوا خوشم نمیاد از منشی اش پرسید: «چه کار کنیم؟» از پاسخ منشی متقاعد شد

او در اقامتگاه از اوجالان پذیرایی کرد.

وزیر سابق در کتاب خود توضیح می دهد که چرا اوجالان مجبور شد به جای آفریقای جنوبی به کنیا برود:

هواپیمای متعلق به تاجر یونانی T.A. که اوجالان را به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برده بود، پس از یک پرواز ۶ ساعته برای تامین مجدد در نایروبی، پایتخت کنیا فرود آمد. در همان زمان شنیدیم که ماندلا استعفا داده است. همراهان اوجالان به رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی رسیدند و پرسیدند که آیا این دعوت معتبر است یا خیر. پاسخ منفی بود. من به جورج کوستولا، سفیر یونان در نایروبی اعتماد نداشتم. به او دستور دادم که اوجالان را به سفارت نبرد و او را به مرز کنیا و تانزانیا منتقل کند. یک وزیر تانزانیایی یونانی الاصل زمین های بزرگی در مرز داشت. اوجالان می تواند در آنجا پنهان شود و در تانزانیا پناهندگی بگیرد. روز بعد متوجه شدم که کوستولا به دستورات من عمل نکرده و اوجالان را با سه صیغه خود به دلیل خستگی در اقامتگاه پذیرایی کرده است.

پول و نه مواد منفجره در چمدان او پیدا شد.

ادعای دیگر این کتاب در مورد چمدانی است که با عبدالله اوجالان هنگام دستگیری او در نایروبی پیدا شد.

پانگالوس در کتاب خود این حادثه را چنین توصیف کرده است:

اوجالان هر جا می رفت همیشه یک چمدان کوچک با خود می برد. او این چمدان را زمانی که در نایروبی گرفتار شد در ماشین جا گذاشت. ساواس کالندریدیس (عامل یونانی سابق که محافظ اوجالان بود) تماس گرفت و گفت که ممکن است مواد منفجره در چمدان باشد و اوجالان ممکن است این چمدان را با خود حمل کند تا در صورت دستگیری از آن برای خودکشی استفاده کند. چمدان در سفارت یونان باز شد. مقدار زیادی پول به شکل اسکناس های ۱۰۰ دلاری در داخل آن پیدا شد.

ما می توانستیم از بحران قلبی جلوگیری کنیم

پانگالوس در کتاب خود درباره بحران کاردک در سال ۱۹۹۶ می گوید: «تصمیم دولت این بود که اوضاع را بیشتر تشدید نکند. اما در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۶، شهردار کیلیملی، دیمیتریس دیاکومیهالیس، کمیسر پلیس جزیره و دو نفر دیگر را با خود برد و به صخره کوچوک کارداک رفت و پرچم یونان را کاشت. او همچنین تصاویری را که گرفته بود به تلویزیون فرستاد. دیاکومیهالیس توضیح می دهد: “اگر از قبل در مورد این اقدام که به یکی از وحشتناک ترین تحریکات تاریخ اخیر یونان تبدیل شد مطلع شده بودیم، می توانستیم از آن جلوگیری کنیم.”

دستگیری اوجالان
عبدالله اوجالان که در سال ۱۹۹۸ از سوریه اخراج شد، ابتدا به یونان رفت، اما وقتی درخواست پناهندگی او پذیرفته نشد، به روسیه رفت. اوجالان که درخواست پناهندگی او از سوی روسیه پذیرفته نشد، سپس به ایتالیا رفت. به دلیل عدم استرداد اوجالان، کمپین های تحریم علیه ایتالیا آغاز شد.

پس از آن اوجالان دوباره به روسیه رفت. روسیه فقط ۱۰ روز مرخصی اعطا کرد. پس از آن، اوجالان در ۲۹ ژانویه با یک هواپیمای شخصی به یونان پرواز کرد و در ۳۱ ژانویه برای رفتن به بلاروس یا هلند اقدام کرد. با این حال، هیچ یک از دو کشور به اوجالان اجازه فرود ندادند. اوجالان که سعی کرد از یونان به بلاروس برگردد، جایی که باید در ۱ فوریه باز می گشت، بار دیگر شکست خورد.

اوجالان در ۲ فوریه از آتن به کنیا رفت و در آنجا بازداشت شد. اوجالان را به اقامتگاه سفارت یونان در کنیا بردند و مدتی در آنجا ماند.

کوستاس سیمیتیس، نخست وزیر وقت یونان، وزیر امور خارجه، تئودوروس پانگالوس را به دلیل اجازه دادن به عبدالله اوجالان در کنیا برکنار کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین