۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جدال نمایندگان کُرد و ترک در مجلس ملی ترکیه

جدال نمایندگان کُرد و ترک در مجلس ملی ترکیه

  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
  • ۲۱۶ بازدید
  • ۰

نمایندگان حزب حرکت ملی، همه ی افراد غیرترک را برده دانستند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز، کمیسیون سازش برای تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه، امروز با حضور جمیل چیچک رییس مجلس ملی و نمایندگان هر چهار حزب مجلس این کشور تشکیل جلسه داد. دستور جلسه ی نشست امروز، تلاش برای تغییر تعریف حق شهرندی در قانون اساسی ترکیه بود. بر اساس تعریف موجود در قانون اساسی ترکیه همه ی شهروندان و همه ی افرادی که در جغرافیای ترکیه زندگی می کنند ترک خوانده می شوند. نمایندگان حزب صلح و دموکراسی (وابسته به پ.ک.ک) در نشست امروز بر خواسته های قبلی خود مبنی بر ضرورت تغییر این ماده تاکید کردند. اُکتای اُزترک نماینده ی حزب راست افراطی حرکت ملی که به عنوان مهم ترین حزب طرفدار اندیشه های پان ترکیستی خوانده می شود، در میانه ی سخنان نمایندگان کُرد اعلام کرد: آن مرد فرزانه، چه زیبا و چه به جا گفته است: «همه در این سرزمین ترک هستند و کسی که ترک نباشد، حقی جز بردگی و بندگی ندارد.» این حرف ازترک با واکنش تند مرال دانش بشتاش نماینده ی کُرد باتمان و از وکلای اوجالان روبرو شده و خطاب به نمایندگان حزب حرکت ملی گفت:«شما نژادپرست ها و فاشیست ها، آرامش را از مردم این کشور گرفته اید.» ادامه ی تنش و جدال لفظی بین این نمایندگان با مداخله ی دو نماینده ی دیگر کُرد منجر به درگیری دو گروه شده و جمیل چیچک رییس مجلس ملی، ناچار شد پایان جلسه را اعلام کند.
این سومین بار است که اعضای کمیسیون سازش، به منظور تغییر این بند قانون اساسی ترکیه، بدون رسیدن به یک نتیجه ی روشن، به گفتگوهای خود پایان می دهند.
اشاره ی نماینده ی حزب حرکت ملی در این نشست، به سخنان محمود اسد بوزکورت، از رجال ملی گرای افراطی ترکیه است که در سالیان آخر امپراطوری عثمانی، به عنوان یکی از یاران نزدیک مصطفی کمال آتاترک، وی را در مسیر نابودی پادشاهی عثمانی یاری داده و پس از تاسیس نظام جمهوری ترکیه، شش سال به عنوان وزیر دادگستری ترکیه فعالیت کرده و طی آن سال ها، زیرساخت های حقوقی و قانونی جمهوری ترکیه را بر اساس عواطف ملی گرایانه ی ترکی تنظیم کرد و مشهورترین جمله ی او نیز، همان حرف هایی است که امروز از سوی نماینده ی حزب حرکت ملی خطاب به نمایندگان کُرد بیان شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین