۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اگر اردوغان جرات دارد حقوق کردها را ندهد

اگر اردوغان جرات دارد حقوق کردها را ندهد

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۲
  • ۲۵۹ بازدید
  • ۰

تان اعلام کرد که کردها حق را گرفتنی می دانند و دولت اردوغان نیز نمی تواند مانع از مطالبات آنان شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز ، آلتان تان نماینده ی دیاربکر و از اعضای حزب صلح و دموکراسی بعدازظهر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی به سخنان خبرنگاران درباره ی پیام جدید اوجالان پاسخ داد. خبرنگاری از این نماینده ی کُرد پرسید: اوجالان حزب شما را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده که مانند گداها رفتار نکنید. این پیام وی را چگونه تحلیل می کنید؟ تان در پاسخ گفت:« رفتار ما گدایانه نیست و به دنبال آن نیستیم که حقوق خود را با خواهش و تمنا به دست بیاوریم. تا به حال هیچ گدایی پادشاه نشده است و ما نیز نمی خواهیم در موقعیت گدایان قرار بگیریم. حقوق و مطالبات کردها از نگاه ما، گرفتنی است نه دادنی. حرف ما این است: ما کردها از این حکومت یک دست کت و شلوار می خواهیم. حکومت تعلل می کند و می خواهد ما را به گرفتن یک کُت راضی کند. بعد از مدتی می گوید همین یک کت نیز زیادی است، یک کراوات بگیرید و بروید. اما هنوز این جمله را هم به پایان نبرده اند که می خواهند به جای کراوات، ما را به گرفتن یک دستمال ارزان قیمت راضی کنند. اما معادلات سیاسی ما چنین نیست و میدان سیاست و مذاکره بر سر حقوق و مطالبات کردها هیچ شباهتی به بساط دستفروشان بازار محمود پاشا ندارد و حکومت نیز نمی تواند با این تاکتیک ها ما را سر کار بگذارد. من همین جا خطاب به دولت اردوغان می گویم: ما حقوق و مطالباتی داریم و می خواهیم این سرزمین، کردها، علویان، محجبین و همه و همه را مانند شهروند همسان و برابر به شمار بیاورد. اگر جرات دارید حقوق ما را ندهید. اگر توانش را دارید، صراحتا بگویید که حق کردها را نمی دهیم.»
وی در ادامه با اشاره به سخنان معاون اردوغان که گفته بود کردها می توانند برای یادگیری زبان کُردی به اقلیم رکستان عراق بروند گفت:«کسی حق آن را ندارد که برای ما بلیط سفر تهیه کند. ما جایی نمی رویم. سرزمین ما این جاست و حق خود را همین جا می گیریم.»
یکی از خبرنگاارن از آلتان تان پرسید: سران حکومت اعلام کرده اند که مسائل و معضلات کردهای ترکیه دارای ریشه ها و پس زمینه های تاریخی است و نمی توان معضلات تاریخی را یک شبه حل کرد. این استدلال را چگونه تحلیل می کنید؟ وی در پاسخ گفت:«استدلال سست و بی بنیادی است. ما نیز این را قبول داریم که معضلات کردهای ترکیه ریشه در تاریخ دارد و نمی توان ظرف یک روز و یک هفته این مسائل را حل کرد. اما من از حکومت می پرسم: با این حرف ها و بهانه ها تا کجا پیش خواهید رفت؟ بله. یک روزه قابل حل نیست. اما هزار روز چطور؟ آیا نمی توان ظرف هزار روز مشکلات کردها را حل کرد؟ فکر می کنید ما حاضریم تا ده هزار سال دیگر منتظر آن باشیم تا شما برای تامین مطالبات ما اقدام کنید؟ سخت در اشتباه هستید. کردها تا همین حالا هم بردباری کرده و رنج ها و دشواری های بزرگی را تحمل کرده اند اما از این به بعد، صبر کردها طولانی نخواهد بود.»
گفتنی است عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک چند روز پیش و در آخرین ملاقات خود با نمایندان کُرد گفته بود: دروگبا، فوتبالیست آفریقایی تیم گالاتاسارای را به عنوان الگوی خود در نظر آورده و در مقابل حکومت مانند گداها رفتار نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین