۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تشکیل فرماندهی مشترک «پ.ک.ک» برای ایران، عراق، ترکیه و سوریه

تشکیل فرماندهی مشترک «پ.ک.ک» برای ایران، عراق، ترکیه و سوریه

  • ۱ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

در حالی که اخبار و گزارش های منتشر شده طی ماه های اخیر حاکی از توافق نهایی دولت ترکیه و گروه شبه نظامی مسلح «پ.ک.ک» برای برقراری صلح بود، یک روزنامه ترکیه ای امروز خبر داده که بر اساس تصمیم گیری های جدید این گروه، نه تنها پروسه نظامی در قبال ترکیه بار دیگر آغاز شده، بلکه ایران، سوریه و عراق نیز در دستور کار مستقیم قرار گرفته اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : روزنامه «ملیت» ترکیه امروز با انتشار گزارشی درباره تصمیمات جدید «پ.ک.ک» می نویسد آخرین جلسه شورای کنگره این گروه حاکی از آن است که در اهداف نظامی «پ.ک.ک» تغییری ایجاد نشده است. در این کنگره، نه تنها تغییراتی در سطوح بالای «اتحادیه جوامع کرد» ایجاد شد، بلکه تصمیماتی حوزه فعالیتی گسترده تر از صرف ترکیه برای این گروه در نظر گرفته شد.

بر این اساس و در راستای اهداف اصلی «پ.ک.ک»، تصمیماتی درباره «چهار بخش» این گروه و لزوم متحد کردن این بخش ها در عراق، سوریه، ترکیه و ایران اتخاذ شده است. در این کنگره همچنین بر لزوم تثبیت ساختار همکاری «پ.ک.ک» با حزب کردهای سوریه تأکید شده است.

ملیت می نویسد تصور اینکه در حال حاضر حوزه فعالیت «پ.ک.ک» صرفاً به کوهستان های «قندیل» محدود شده، اشتباه است؛ بلکه این منطقه در واقع در نقش یک فرماندهی مشترک برای کنترل گروه های وابسته در ایران، عراق، ترکیه و سوریه عمل می کند.

این رویکرد «پ.ک.ک» که به راهبرد «چهار بخش و چهار جبهه» معروف است، شامل اصول زیر می باشد:

۱- فرماندهی مشترک پ.ک.ک در کوهستان قندیل، اولویت کنونی خود را سوریه قرار داده و آماده می شود که تشکیل یک دولت خودمختار کرد را در سوریه اعلام کند. هدف، تشکیل یک ساختار دولتی در یکی از چهار بخش است. روز ۱۷ ژوئیه، نیروهای کرد توانستند کنترل یک بخش مرزی با ترکیه را از دست «جبهه النصره» خارج کنند و اینک نیروهای مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) و حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) در نقطه مرزی در مقابل ارتش ترکیه قرار گرفته است.

۲- دولت خودمختار کردستان عراق، در حال حاضر از سه بخش دیگر به استقلال نزدیک تر است. پ.ک.ک، تحت حمایت این ساختار – و همچنین تحت حمایت آمریکا – بر قدرت خود افزوده و در این منطقه فعال شده و در عین حال، گهگاه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان را نیز به چالش می کشد.

۳- پ.ک.ک در حال حاضر در جبهه ایران دست به نبرد نمی زند. احتمال دارد که این گروه جنگیدن همزمان در چهار جبهه را عاقلانه ندانسته باشد.

۴- در ترکیه، مذاکره با دولت آنکارا از کانال عبدالله اوجالان در جریان است. با این حال، پ.ک.ک در تلاش است با استفاده از فضای عدم خصومت، به ایجاد یک «دولت موازی» در ترکیه دست بزند. این گروه، نیروهای خود را در حالت آماده باش نگه داشته و در عین حال، تلاش دارد این نیروها را در انظار عمومی به عنوان یک ارتش رسمی و منسجم جلوه دهد.

به این ترتیب، روزنامه «ملیت» مدعی است که پ.ک.ک تلاش دارد با استفاده از این راهبرد چهار وجهی، راه رسیدن به اهداف خود در منطقه را هموار کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *