۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • ترکمن های عراق به دلیل وجود تروریست های پ.ک.ک نمی توانند به خانه بازگردند

ترکمن های عراق به دلیل وجود تروریست های پ.ک.ک نمی توانند به خانه بازگردند

  • ۷ دی ۱۴۰۰
  • ۴۴۰ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، یکی از اعضای هیئت مدیره جبهه ترکمن عراق (ITF) روز سه شنبه گفت ترکمن های عراقی که پیش از تسلط تروریست های داعش در سال ۲۰۱۴ در روستاهای شنگال زندگی می کردند، به دلیل وجود تروریست های پ.ک.ک در آنجا نمی توانند به خانه های خود بازگردند.

نورالدین کاپلان خاطرنشان کرد: اگرچه بیش از چهار سال از آزادسازی موصل از دست تروریست‌های داعش می‌گذرد، اما ترکمن‌ها به دلیل حضور پ‌ک‌ک در شنگال نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

به گفته کاپلان، اکثر روستاهای ترکمن نشین در نزدیکی مرز بین تلعفر و سنجار قرار دارند و جمعیت آنها بیش از ۳۰۰۰۰ نفر تخمین زده می شود.

«هزاران ترکمن در مناطق مختلف کشور به عنوان آوارگان داخلی در تلاش برای امرار معاش بوده اند. کاپلان گفت که پ‌ک‌ک باید سنجار را ترک کند تا مردم به خانه‌های خود بازگردند.

عضو هیئت مدیره ITF تاکید کرد که عناصر پ‌ک‌ک تهدیدی برای امنیت، صلح و ثبات در سنجار و تلعفر هستند و از نیروهای عراقی خواست امنیت در منطقه را تضمین کنند و ترکمن‌ها را به کشور بازگردانند. به گفته کاپلان، این امر می‌تواند با انجام عملیاتی مشابه عملیاتی که چهار سال پیش علیه تروریست‌های داعش انجام شد، انجام داد.

گروه تروریستی پ.ک.ک در اواسط سال ۲۰۱۴ به بهانه حفاظت از جامعه محلی ایزدی ها در برابر داعش، توانست جای پای خود را در سنجار ایجاد کند. بنا بر گزارش ها، از آن زمان، پ.ک.ک پایگاه جدیدی را برای فعالیت های لجستیکی و فرماندهی و کنترل خود در سنجار ایجاد کرده است. پس از تسلط داعش بر منطقه در اواسط سال ۲۰۱۴، حدود ۴۵۰۰۰۰ ایزدی از سنجار فرار کردند.

پ‌ک‌ک در بیش از ۴۰ سال کارزار تروریستی خود علیه ترکیه که در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، مسئول کشته شدن ۴۰۰۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان بوده است.

مدت‌هاست که حضور پ‌ک‌ک در شنگال مورد اعتراض مقامات ترکیه و دولت اقلیم کردستان بوده است.

دولت ترکیه بارها از دولت مرکزی عراق خواسته است تا تهدید پ ک ک در منطقه را ریشه کن کند. آنکارا می گوید، در غیر این صورت، نیروهای مسلح ترکیه (TSK) از حقوق خود استفاده کرده و عملیات فرامرزی را در این منطقه آغاز خواهند کرد، همانطور که در عملیات سپر فرات و عملیات شاخه زیتون به سوریه انجام داد.

علاوه بر این، حکومت اقلیم کردستان می گوید که دولت قانونی شنگال باید اجازه داشته باشد تا برای حفظ ثبات در منطقه بازگردد و حضور پ.ک.ک در منطقه غیرقابل قبول است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *