۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترور فجیع یک کولبر توسط پژاک

  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۳۱۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از دیدبان حقوق بشر کردستان، گروه پژاک روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در جنایتی فجیع، یک کولبر را ترور کرده است. منابع محلی به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اطلاع دادند یک کولبر به نام «سوران اختر شمر» (فرزند عرفان) در روستای روآر (رودبار) در سروآباد، به دست نیروهای پژاک ترور شده است. این ترور در ساعت ۴ بامداد انجام شده و نیروهای پژاک ابتدا دست و پای این شهروند کُرد را شکسته و سپس به وی شلیک می‌کنند. به دلیل اهمیت موضوع و نگرانی از اینگونه اقدامات پژاک که سابقه‌ای طولانی در مناطق کردنشین ایران دارد، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با پدر این کولبر گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد.

عرفان اختر شمر، در مورد نحوه ترور به خبرنگار دیدبان گفت: «ساعت ۴ بامداد، نیروهای پژاک یک چوپان به نام رامین را در منطقه ما به زور اسلحه تهدید کردند تا با پسرم تماس بگیرد و به دروغ مدعی شود که خودروی وی نیاز به تعمیر دارد. دلیل این اقدام نیز تخصص پسرم در حوزه تعمیر خودرو بود، اما متاسفانه به دلیل مسائل مالی و نیاز به امرار معاش و نداشتن مغازه، وی کولبری می‌کرد. آنها با این بهانه، سوران را به کوهستان‌های اطراف روستا کشانده و وی را به طرز فجیعی ترور کردند». پدر سوران افزود: «قبلاً نیز فرزندم توسط پژاک تهدید شده بود. اما واقعا نه دلیل تهدیدات و نه دلیل این قتل را نمی‌دانیم. من اطمینان دارم که دوستانش اطلاعات بیشتری دارند. آنها عوامل ترور را با لباس نیروهای پژاک دیده‌اند».

وی در مورد حضور پراکنده نیروهای پژاک در منطقه نیز تاکید کرد: «این افراد واقعا منطقه را ناامن کرده‌اند. تقاضا داریم به طور جدی با این افراد مقابله شود تا دیگر جوانان، قربانی نشوند. چرا باید پژاک یک شهروند عادی کُرد را ترور کند؟ چرا باید جوانان ما قربانی شوند. کُردهای ایران چه گناهی کرده‌اند که باید پژاک به نام آنها دست به جنایت بزند»؟

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیگیر روشن شدن ابعاد ماجرا و دلیل ترور این کولبر است. این اقدامات پژاک، رعب و وحشت را در مناطق روستایی و مرزی کردستان ایران ایجاد کرده و سبب فرار سرمایه و نیروی کارِ جوان از آنجا می‌شود. نکته قابل توجه، سکوت رسانه‌های مدعی و نهادهای حقوق بشری است. اگر کولبری در مرز بر اثر سرما و سقوط از ارتفاع یا تیراندازی نیروهای مرزی (که دلایل آن باید به دقت بررسی و خاطیان محاکمه شوند)، کشته شود، همه این رسانه‌ها گزارش و تحلیل منتشر می‌کنند. اما اکنون در قبال یک جنایت آشکار، سکوت کرده‌اند. استاندارد دوگانه رسانه‌های وابسته به پژاک، در این امر به خوبی روشن شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *