۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • تداوم مهاجرت ایزدی‌ها به خارج از عراق در سایه تروریسم پ.ک.ک

تداوم مهاجرت ایزدی‌ها به خارج از عراق در سایه تروریسم پ.ک.ک

  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۴۵۹ بازدید
  • ۰

در پی مشکلات امنیتی و فعالیت‌های مسلحانه عناصر پ ک ک در شهر سنجار عراق به عنوان مرکز اصلی حضور ایزدی‌ها در شمال این کشور، مهاجرت این شهروندان به خارج از عراق و مشخصا به کشورهای اروپایی ادامه دارد.

به گزارش انجمن بی تاوان، «کامران شنکالی»، فعال ایزدی ساکن استان نینوا در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: تصمیمات عراق پس از آزادسازی شهر سنجار از چنگال گروه تروریستی داعش، هیچکدام تحقق پیدا نکرده است بلکه برعکس، دولت عراق اجازه داده است تا شهرهایی که ایزدی‌ها ساکن آن هستند به جولانگاه و عرصه حضور گروه‌های مسلح و عناصر پ ک ک تبدیل شود.

شنکالی تاکید کرد: ما به تصمیماتی از سوی جامعه جهانی نیاز داریم که حقوق انسانی ایزدی‌ها و حضور آنها در عرصه سیاسی تضمین کند و مانع از کوچ اجباری آنها شود.

وی گفت: شهر سنجار هر روز شاهد خروج خانواده‌های ایزدی است که ترجیح می‌دهند به جای عراق در اروپا و کانادا زندگی کنند، گروه‌های مسلح و پ ک ک اقدام به خرید املاک و اراضی‌شان به قیمت پایین می‌کنند، علاوه بر این، شاهد مهاجرت معکوس اهالی شهر به اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان هستیم.

این فعال ایزدی افزود: عراق تاکنون آنچه بر سر ایزدی‌ها آمده را «نسل‌کشی» قلمداد نکرده است، این در حالی اس که پارلمان‌های کشورهای متعددی کشتار ایزدی‌ها را قتل‌عام دسته‌جمعی دانسته اند.

از سوی دیگر، «شادیار قرده‌داغ»، پژوهشگر سیاسی کُرد تاکید کرد: حضور پ ک ک در سنجار و مناطق اطراف شهر یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت ایزدی‌ها به اقلیم کردستان و خارج از عراق است، پ ک ک دست به رفتارهای انتقام‌جویانه از مردم ایزدی به بهانه فرار آنها از مقابله با داعش به هنگام حمله سنجار می‌زند.

قره‌داغ افزود: مردم سنجار خواهان عادی‌سازی اوضاع در این شهر از طریق تسلط پیشمرگه و ارتش عراق بر پرونده امنیتی هستند اما عناصر پ ک ک و گروه‌های مسلح مانع از اجرایی شدن توافق سنجار میان بغداد و اربیل می‌شوند.

پس از یورش داعش به مناطقی که ایزدی‌ها در آن سکونت داشتند، حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه سنجار از ترس قتل عام توسط این گروه تروریستی به کوه ها پناه بردند، داعشی‌ها مردان را قتل عام کرده و زنان و بچه ها را به اسارت بردند. در برخی مناطق اقدام به بریدن سر، کشتن و به دارآویختن ساکنین این مناطق کردند.

تاکنون چندین گور دسته جمعی از اجساد ایزدی ها که به وسیله تکفیری‌ها قتل عام شده اند کشف شده است. یک گور دسته جمعی کشف شده در سنجار در استان نینوا متعلق به زنان بوده است. شمار کشته‌های ایزدی در روزهای نخست حمله داعش به سنجار، به هزار و ۲۹۳ نفر می‌رسد و بر اساس آمار موجود، ۲ هزار و ۷۴۵ نفر در جریان حمله داعش به عراق، یتیم شدند. علاوه بر گورهای فردی، تاکنون ۸۱ گور جمعی متعلق به ایزدی‌ها کشف شده است.

پیش از این، «دیندار زیباری»، هماهنگ کننده برنامه‌های بین‌المللی در دولت محلی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود حدود ۱۴۰۰ خانواده سنجاری به دلیل اقدامات گروه تروریستی پ ک ک به سمت شهرهای اقلیم کردستان آوار شده‌اند.

«جعفر سمو»، مدیر امور ایزدی‌ها در استان دهوک هم اعلام کرد: حضور ایزدی‌ها در اقلیم کردستان و عراق کاهش یافته است و ۱۰۰ هزار ایزدی از مجموع ۵۰۰ هزار جمعیت آنها پس از حملات داعش به سنجار به خارج از عراق مهاجرت کردند و ۸۰ درصد از ایزدی‌ها نیز از سنجار و مناطق اطراف به سمت اردوگاه‌های اقلیم کردستان آواره شده‌اند و به دلیل ناامنی خواهان بازگشت به سکونت‌گاه‌هایشان نیستند.

ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کُرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. و زبان آنان کُردی است و دین آنان یک دین باستانی کردی است که با آئین ‌های باستانی از جمله مانوی و زرتشتی در هم آمیخته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین