۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • تحلیل محتوای مطالب منتشر شده توسط عوامل گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک در شبکه های اجتماعی

تحلیل محتوای مطالب منتشر شده توسط عوامل گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک در شبکه های اجتماعی

  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۳۸۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان،شبکه های اجتماعی مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و ارکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می آورند. در واقع شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینترنت است. شبکه های اجتماعی پایگاه های اجتماعی جدیدی هستند که در مرکز توجه کاربران اینترنت قرار گرفته اند. شبکه اجتمای پیام رسان تلگرام از جمله شبکه های مجازی به حساب می آید که کاربران بیشماری را در سراسر جهان دارد. امروزه افراد و گروه های مختلف برای بیان دیدگاه های و افکار خاص خود از آن بهره می برند. گروه تروریستی پژاک به عنوان یکی از گروه های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله گروه هایی است که طی چند سال اخیر برای نشر افکار و اعمال خود از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام استفاده نموده است.

فناوری های نوین ارتباطی با در هم شکستن فاصله های زمانی و مکانی، امکان ارتباط سریع افراد و گروه ها را در هر نقطه از کره زمین و در هر ساعت از شبانه روز فراهم آورده اند. با توجه به ویژگی های فطری بشر (موجودی اجتماعی) و نیاز به ایجاد ارتباط با دیگران برای انجام امور مختلف، در کنار تشکیل گروه های اجتماعی و روزمره، امکان شکل گیری گروه های اجتماعی مجازی به امری گسترده و اثر گذار در زندگی افراد تبدیل شده اند.
امروزه شبکه های اجتماعی مجازی عضو جدایی ناپذیر جامعه بشری شده و به دلیل امکاناتی که در اختیار کاربرانشان قرار می دهند از محبوبیت بالایی برخوردارند و همه روزه مورد استفاده قرار می گیرند. شبکه های اجتماعی مجازی در حال حاضر قوی ترین رسانه ی آنلاین در دنیا به شمار می روند. این شبکه ها به دلیل تکثر و تنوع محتوایی و قابلیت های متعدد نرم افزاری و اینترنتی، با استقبال وسیعی توسط کاربران مواجه شده اند. وجه ویژگی این شبکه ها، قدرت برقرار نظام شبکه ای میان دوستان و همفکران کاربران به صورت منظم و سامان مند است۔
در جامعه شبکه ای، جوامع با چالش هایی چون نابرابری اجتماعی، هویت های جدید، تمایز پذیری و شالوده شکنی نهادهایی نظیر دولت و فرصت هایی چون نقش اینترنت و شبکه های اجتماعی در پژوهش، خلاقیت، تعامل و همزیستی جهانی، شکل گیری هویت سیال و … روبرو شده اند.

تلگرام به عنوان یکی از پیام رسان های فعال در محیط سایبری می باشد؛ مشارکت استفاده کنندگان در تولید و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی مجازی سبب گردیده تا حجم و تنوع تولید محتوا در این محیط روز به روز افزایش یابد؛ بنابر این تحقیق حاضر به بررسی تفکیک و طبقه بندی محتوای انتشار یافته پیام های منتشره توسط گروه تروریستی پژاک به عنوان یکی از گروه های معاند نظام پرداخته است.

امروزه شبکه های اجتماعی مجازی مختلفی در سه جهان در حال فعالیت می باشند، پیام رسان تلگرام از جمله سرویس های پیام رسان ستن باز چند سکوی مبتنی بر رایانش ابری است کاربران تلگرام می توانند پیام ها، تصاویر، ویدئوها و استاد خود ویرانگر و رمزنگاری شده تبادل کننده این مومیوع س ب گردیده تا افراد و گروه های مختلف در سطح جامعه با اهداف مختلفی از این توانایی و کاربردها استفاده نماینده گروه تروریستی پژاک به عنوان یکی از گروه های معاند نظام جمهوری اسلامی که حوزه فعالیت آن مرزهای غربی کشور را تحت تأثیر قرار داده و بارها با اقدامات ترور بتن خود ضربات وارد آورده و امنیت عمومی مرزهای غربی را تحت تاثیر قرار داده است، می چند سالی که از عمر این پیام رسان می گذرد از آن برای انتشار پیام ها خود در فضای مجازی استفاده نموده و این موضوع سبب گردیده تا این گروه و اقدامات تروریستی صورت گرفته توسط آنان بیشتر در سطح جامعه نمود پیدا کند.

بررسی موضوعات و پیام ها منتشره توسط گروهک تروریستی پژاک نشان داد پیام ها فرق در زمینه های تهدیدات برهم زننده نظم و امنیت عمومی، تهیج افکار عمومی، سیاسی، قومی، سیاسی قومی، جنسی، تهدیدات امنیت ملی، تهدیدات امنیت داخلی و خارجی، تخریب چهره نظام، ترویج بی بندوباری و واگرایی از نظام، اطلاع رسانی، اخبار درون حزبی، بزرگنمایی و سیاه نمایی حوادث پیرامونی، انتشار اخبار زندانیان سیاسی، انتشارت فعالیت های گروهک، فراخوان اعتراضات تجمعی و موضوعاتی از این دست می باشد.

جهت گیری محتوایی پیام های ارسالی گروه پژاک در پیام رسان تلگرام

بررسی جهت گیری محتوایی موضوعات نشان داد موضوعاتی مضمون سیاسی قومی با ۳۶٫۵۱ درصد بیشترین قلمرو موضوعی را به خود اختصاص داده اند؛ موضوعات سیاسی، قومی، دینی و مذهبی، سیاسی جنسی، اطلاع رسانی و عضوگیری و… از جمله موضوعاتی هستند که در خلال پیام ها منتشر شده توسط گروهک تروریستی پژاک به آنها پرداخته شده است؛ نتایج همچنین نشان داد انتشار اخبار گردهمایی و برنامه های حزبی، تحرکات برهم زننده نظم و امنیت و تأکید بر هویت قومی و قوم گرایی بیشترین موضوعاتی هستند که در حوزه سیاسی قومی توسط این گروه پوشش داده شده اند.

ج) جهت گیری محتوایی پیام های گروه پژاک پیام رسان تلگرام بررسی جهت گیری محتوایی پیام ها منتشره توسط گروهک تروریستی پژاک تلگرام نشان می دهد موضوعاتی با محتوای ۱- تهیج افکار عمومی، ۲- اطلاع رسانی، ۳- شکاف دینی و مذهبی، ۴- شکاف – های سیاسی، ۶- جهت گیری تجزیه طلبانه و ۷- ترویج هنجارشکنی و بی بند و باری محتوای اصلی پیام ها منتشره را تشکیل می دهند.
در میان پیام های منتشره پیام های که به تهیج افکار عمومی اختصاص دارند با ۲۹٫۶ درصد بیشترین پیام ها را به خود اختصاص داده اند. جهت گیری محتوایی پیام های که در این گروه جایی می گیرند بیشتر به سمت و سوی اخبار مربوط به زندانیان سیاسی، تجمعات و اعتراضات خیابانی، دعوت به مبارزه و مقاومت در برابر نظام و بزرگ نمایی و سیاه نمایی مشکلات موجود در منطقه سوق داده شده است، پیام های با محتوای اطلاع رسانی نیز ۲۵ / ۹۸ درصد از کل پیام ها را به خود اختصاص داده اند انتشار اخبار مربوط به اخبار درون حزبی احزاب کردی با ۳۱/۶۴ درصد بیشترین پیام ها را در این حوزه شامل می شوند. پیام های که محتوای آنها به سمت و سوی جهت گیری های تجزیه طلبانه می باشند ۸/ ۲۳ درصد، پیام ها با محتواهای مربوط به تخریب چهره نظام و همچنین پیام های با مضمون هنجارشکنی و ترویج بی بند و باری به ترتیب با ۲۱/ ۳۸ و ۱۰ / ۱۹ از جمله پیام های هستند که درصد بالایی را به خود اختصاص داده اند. پیام های که به تخریب چهره نظام پرداخته اند بیشتر پیرامون موضوعاتی نظیر بزرگنمایی و سیاه نمایی نحوه برخورد نظام با زنان، جلوگیری از تجمعات، وضعیت زندانیان سیاسی، فعالیت های برون مرزی ایران در مناطق کردنشین، بزرگ نمایی گزارش ها بین المللی در زمینه رعایت حقوق بشر، | وضعیت زندانیان و..، بزرگ نمایی و سیاه نمایی وقایع و رخدادهای به وقوع پیوسته در کشور، تخریب چهره ارگان های امنیتی بر پایه اطلاعات واهی و تحلیل های منطقه ای از فعالیت های ایران از جمله پیام های هستند که در این حوزه جایی می گیرند.

همچنین می توان نتیجه گرفت: – در بیشتر پیام ها منتشر شده گروهک تروریستی پژاک در صدد مشروعیت بخشیدن به فعالیت ها و اعمال خرابکارانه خود می باشد. – تقویت روحیه واگرایی و قوم گرایی کردها از حکومت مرکزی از جمله محورهای محتوایی هستند که گروهک تروریستی بسیار به آن پرداخته است. – اخبار زندانیان سیاسی کسانی نظیر فرزاد کمانگر، ستار بهشتی، نرگس محمدی، صابر نادری، زانیار و لقمان مرادی و بیشترین فراوانی و تکرار را در میان زندانیان سیاسی نام برده شده در کانال های تلگرامی به خود اختصاص داده اند. – بزرگ نمایی و سیاه نمایی حوادث و وقایع و رویدادها و ارتباط دادن آنها به بی کفایتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله محورهایی است که گروه تروریستی پژاک بسیار بر روی آن تأکید داشته اند.
– اخبار مربوط به کولبران و همچنین وقایع و رویدادهای پیرامون آنان نظیر گرفتار شدن در برف و کولاک، یا کشته و زخمی شدن آنان توسط نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی از دیگر محورهایی است که گروهک تروریستی پژاک به عنوان دستاویزی از آن علیه نظام استفاده نموده است.|
– دعوت به گردهمایی های اعتراضی و انتشار اخبار مربوط به تجمعات اعتراضی در کشور با هدف بهره برداری سیاسی از دیگر محورهای مورد تمرکز گروهک تروریستی پژاک می باشد.
– دستاویز قرار دادن گزارش های بین المللی از وضعیت حقوق بشر در ایران به عنوان دستاویزی جهت تخریب چهره نظام از آن بهره گرفته شده است. – زنان و آزادی آنان به عنوان یکی از محورهایی است که گروهک تروریستی پژاک بسیار بر آن تأکید داشته است. – موضوعاتی مانند هویت همگرای کردی، کردستان بزرگ و … از جمله جملاتی است که واگرایی جامعه کردها از ایران و گرایش های تجزیه طلبانه را تبلیغ می کند. – اخبار درون حزبی و ارائه عملکرد و اقدامات گروهک تروریستی پژاک و پ پ ک باهدف مشروعیت بخشیدن به اعمال و رفتار این گروهک بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *