۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • تحلیلگر عراقی: بقای حزب بارزانی در قدرت منوط به موفقیت عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک است

تحلیلگر عراقی: بقای حزب بارزانی در قدرت منوط به موفقیت عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک است

  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۵۰۰ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان حسین عمر در گفت‌وگو با «المعلومه» اظهار داشت که «ترکیه هر دوره بیشتر و بیشتر به اشغال بخش‌هایی از سرزمین‌ عراق بدون هیچ گونه تحرک واقعی از سوی دولت‌های مختلف عراق ادامه می‌دهد و به جای اینکه دولت عراق موضوع اشغال برخی از مناطق خود توسط ترکیه را مطرح کند، سعی در تحکیم روابط خود با ترکیه دارد و این بدان معناست که از اشغال اراضی خود از سوی ترکیه رضایت دارد.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که بغداد با رها کردن سربازان ترکیه برای آزادی و تفریح آنها ​​در پایگاه‌های عراق و همچنین روابط امنیتی ترکیه و حزب دموکرات کردستان حاکم در اربیل، خواسته‌های آنکارا را محقق می‌کند و بقای بازرانی در قدرت و استمرار سرازیر شدن پول‌ها به جیب‌ رهبران اقلیم کردستان عراق، به پیروزی ترکیه بستگی دارد.

حسین عمر گفت: اقلیم کردستان در تمام برنامه‌های مربوط به خود با دولت ترکیه هماهنگ است و این رابطه برای چندین دهه استوار شده که در دهه ۱۹۹۰ آشکار شد، زمانی که نیروهای پیشمرگه از ارتش ترکیه در حمله زمینی گسترده علیه پ.ک.ک حمایت کرده بود و در هر حمله، حزب دمکرات کردستان عراق به نحوی با اشغالگر ترکیه در بمباران، تهاجم و یا اشغال بخش‌هایی از اقلیم شرکت می‌کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: این پایگاه‌ها برای پیشبرد طرح اشغالگری ترکیه در شمال عراق و بخش قابل توجهی از کل عراق تشکیل شده‌ است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به تازگی اعلام کرده است که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ.ک.ک» در شمال عراق آغاز شده است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: در این عملیات نظامی، تیم‌های کماندویی و نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگردهای تهاجمی و توپخانه شرکت دارند.

به گفته آکار، نیروهای ترکیه توانسته‌اند تعدادی از پناهگاه‌ها، انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در ارتفاعات کوه متین و مناطق مرزی زاپ و آواشین باسیان هدف قرار دهند.

برخی منابع خبری دیروز همچنین خبر دادند که ترکیه در حال احداث چهار پایگاه نظامی جدید در عمق خاک عراق است.

این اقدامات ترکیه در شمال به دنبال سفر جمعه گذشته «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا و دیدار و گفت وگو با مسئولان ترکیه از جمله «رجب طیب اردوغان» صورت گرفت.

مقام های اربیل با وجود تشدید عملیات، استقرار نیرو و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه حضور عناصر «پ. ک.ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) روابط گسترده‌ای با آنکارا دارند.

ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ. ک.ک از تابستان ۱۳۹۹ با اجرای عملیات موسوم به «پنجه» به حملات زمینی و هوایی خود علیه مناطق گوناگون در استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق شدت بخشیده است.

این در حالی است که مقامات عراقی بارها ترکیه را به نقص حاکمیت سرزمینی خود متهم و عملیات آنکارا را در شمال عراق را محکوم کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین