۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تحلیلگر ترک: کردها بزرگترین قدرت در ترکیه هستند

تحلیلگر ترک: کردها بزرگترین قدرت در ترکیه هستند

  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۴۸۷ بازدید
  • ۰

کردها در ترکیه بزرگترین و جدی ترین نیروی کشور محسوب می شوند. از لحاظ بین المللی نیز بزرگترین قدرت ترکیه کردهای این کشور هستند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه طرف، احمد هاکان، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی ترکیه که سابقه فعالیت در روزنامه های جمهوریت، حریت، طرف و خبرگزاری های ملیت، گونش و هزاره جدید را داشته است در تحلیلی به بررسی وضعیت کردهای ترکیه پرداخته است.

وی در تحلیل خود اشاره کرده  است: … اگر به مسلئه کردها اشاره کنیم باید گفت کردها در ترکیه سال ها محروم مانده اند و در مظلومیت زندگی کرده اند. اما امروزه در یک پروژه ملی سازی به عنوان بازیگران کلیدی مطرح شده اند. کردها در ترکیه بزرگترین و جدی ترین نیروی کشور محسوب می شوند. از لحاظ بین المللی نیز بزرگترین قدرت ترکیه کردهای این کشور هستند. به خصوص بعد از مسئله کوبانی در عرصه بین المللی به یک شخصیت بسیار مهم دست پیدا کرده اند. زیرا مقاومت بسیار مهمی از خود نشان دادند که این مقاومت به همراه زنان کرد صورت گرفت. این برای خاورمیانه یک پدیده بسیار جدیدی بود.

مسئله ای که این جا مطرح است، دنیا تصور نمی کرد کردها برای مقابله با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با همدیگر متحد شده و همکاری کنند. این مسئله ای بود که حزب عدالت و توسعه نیز متوجه آن نشد. در واقع این نقص حزب عدالت و توسعه را نشان داد که نتوانست تحولات پیرامون خود را تحلیل کند. اکنون ترکیه در خاورمیانه به ضعیف ترین حالت خود در طول دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه رسیده است. انتقال آرامگاه شاه سلیمان از خاک سوریه بزرگترین نشانه ضعف ترکیه در خاورمیانه است که جهانیان شاهد آن بودند. این درحالی است که کردها در خاورمیانه بیشتر از هر زمان دیگری قدرتمند و متفق شده اند. این افزایش قدرت برای کردهای داخل ترکیه نیز اهمیت فراوانی دارد. افزایش قدرت کردها در عرصه های بین المللی باعث شده است در داخل ترکیه نیز یک مقاومت و قدرت نصیب کردهای این کشور شود و گرایش زیادی از جانب کردهای این کشور به کردهای خاورمیانه ایجاد شده است.

حزب دموکراتیک خلق ها به صورت جدی در حال تبدیل شدن به حزب سراسری در ترکیه است و به نظر می رسد در انتخابات پیش رو حدنصاب ۱۰ درصدی انتخابات را کسب کند. که در این صورت به عنوان مهمترین مانع در تغییر سیستم حکومتداری ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری مطرح می شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *