۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • ایزدی های عراق از پ.ک.ک، فشار شبه نظامیان و ناآرامی در شنگال ابراز تاسف می کنند

ایزدی های عراق از پ.ک.ک، فشار شبه نظامیان و ناآرامی در شنگال ابراز تاسف می کنند

  • ۲ دی ۱۴۰۱
  • ۱۸۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : به گفته میرحازم تحسین بیگ، رهبر جامعه ایزدی، ایزدی های عراق از زمانی که به دلیل حملات داعش در سال ۲۰۱۴ در منطقه سنجار موصل مجبور به ترک آن شدند، هنوز در آرزوی بازگشت به وطن خود هستند. با این حال، حضور گروه تروریستی پ ک ک همچنان یک تهدید بزرگ است.

میر بیگ در اولین سفر رسمی خود به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت: «تنها پ‌ک‌ک نیست که شهر سنجار در شمال عراق را به وحشت انداخته، سایر گروه‌های شبه‌نظامی نیز تهدید هستند.

میر بیگ با اشاره به اینکه وضعیت سیاسی و اجتماعی در شنگال «خوب نیست» و دولت اربیل و بغداد «در بیرون راندن پ.ک.ک از شنگال ناکام ماندند»، میربگ گفت: «آنها آرامش را در آنجا برهم می زنند».

ایزدی‌ها یک گروه اقلیت درون‌همسر کرمانجی زبان هستند که در غرب آسیا زندگی می‌کنند و اکثر جمعیت آن در موصل و دهوک در شمال عراق زندگی می‌کنند و جوامع دیاسپورا در آلمان، سوریه، ترکیه، گرجستان و ارمنستان زندگی می‌کنند. این گروه در طول تاریخ با آزار و اذیت روبرو بوده است که آخرین آن از سوی داعش در سال ۲۰۱۴ بود که بیش از ۶۵۰۰ زن و کودک ایزدی را کشته و ربوده و بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر را آواره کرد.

ایزدی‌ها همچنین در ترکیه حضور دارند، که میر بیگ استدلال کرد، زیرا یک کشور سکولار «هرگز بین زبان‌ها، مذاهب یا نژادها تبعیض قائل نمی‌شود».

میربگ در بخشی از این سفر با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه به همراه مقامات مختلف دیدار کرد. میر بیگ گفت: «من درخواستی برای تسهیل اقامت رسمی ایزدی ها در ترکیه نیز ارائه کردم. ترکیه از نظر سیاسی و نظامی قوی است. ما می خواهیم روابط ترکیه با عراق خوب باشد و همچنین می خواهیم مرزهای عراق و سوریه امن باشد.

سنجار بین ترکیه در شمال و سوریه در غرب قرار گرفته است، و آن را به منطقه ای بسیار استراتژیک تبدیل می کند که مدت ها مورد آرزوی دولت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان (KRG) در شمال بوده است. علیرغم اینکه این شهر توسط شهر موصل عراق اداره می شود، منطقه مورد مناقشه با حکومت اقلیم کردستان محسوب می شود. پس از تهاجم داعش در سال ۲۰۱۴، تحت کنترل پ ک ک و شبه نظامیان عراقی طرفدار ایران قرار گرفت.

به گفته میر بیگ، با این حال، دولت مرکزی عراق تاکنون نتوانسته است دست یاری به سوی ایزدی ها دراز کند، تا جایی که «حتی یک وزیر» دعوت جامعه برای «بیا و وضعیت پناهندگان ایزدی را ببیند» نپذیرفته است. اردوگاه ها، در حالی که حکومت اقلیم کردستان از اردوگاه ها حمایت کرد.

او درخواست خود را از دولت عراق برای توجه به وضعیت اردوگاه ها تکرار کرد. میر بیگ با اشاره به اینکه ایزدی ها از نظر اقتصادی یک گروه محروم هستند، گفت: در سال ۲۰۱۴، حکومت اقلیم کردستان با پرداخت نزدیک به ۲۰۰۰۰ دلار برای هر زن و کودک، ۳۵۰۰ نفر را از دست داعش نجات داد. میر بیگ گفت: «این افراد بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و در جامعه ما ادغام شدند.

او استدلال کرد که بازگشت ایزدی ها به مناطق خود، به جز سنجار، تسهیل شده است، و گفت که معتقد است اگر دولت عراق بخواهد «می توانند وضعیت را در سنجار بهبود بخشند».

در حمله ۳ اوت ۲۰۱۴ به این ولسوالی، داعش هزاران ایزدی را ربوده و به قتل رساند و بسیاری از آنها را در مناطقی که در اختیار داشتند بازداشت کردند. حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر قبل از حملات در سنجار زندگی می کردند که دو سوم آنها ایزدی بودند و بقیه کردها و عرب های سنی بودند. داعش در استان‌های صلاح‌الدین، الانبار، کرکوک و دیالی عراق فعال بود، در زمانی که دولت فدرال برای مهار حملات این گروه تروریستی تلاش می‌کرد و عملیات امنیتی و نظامی را در مناطق شمالی، غربی و شرقی این کشور آغاز کرد. در سال ۲۰۱۷، عراق پس از بازپس گیری تمامی مناطق تحت کنترل گروه تروریستی از تابستان ۲۰۱۴، که حدود یک سوم این کشور را شامل می شود، اعلام پیروزی بر داعش کرد.

گروه تروریستی پ.ک.ک در اواسط سال ۲۰۱۴ به بهانه حفاظت از جامعه محلی ایزدی ها در برابر داعش توانست جای پای خود را در سنجار ایجاد کند. بنا بر گزارش ها، از آن زمان، پ.ک.ک پایگاه جدیدی را برای فعالیت های لجستیکی و فرماندهی و کنترل خود در سنجار ایجاد کرده است.

توافقنامه شنگال که تحت نظارت سازمان ملل بین دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ امضا شد، پاکسازی منطقه از وجود تروریست های پ.ک.ک را در نظر داشت. با این حال، هرگز عملی نشد و به پ‌ک‌ک اجازه داد تا به امروز آزادانه در قلمرو پرسه بزند. گفته می شود که این گروه در تلاش است تا این ولسوالی را به «قندیل دوم» تبدیل کند.

میر بیگ بار دیگر از قدرت های بین المللی خواست تا توافق با میانجیگری سازمان ملل را اجرا کنند و گفت: «ما از ایزدی ها می خواهیم به خانه های خود بازگردند».

به گفته میر بیگ، از جنبه سیاسی، جامعه ایزدی در حال حاضر سهمیه ای برای نمایندگان پارلمان عراق دارد، اما در اقلیم کردستان سهمیه ای ندارد.

میر بیگ توضیح داد که جامعه حدود سه سال پیش درخواست رسمی برای اعطای کرسی در اقلیم کردستان کرد، با این حال، احزاب سیاسی کردی “در مورد سهمیه ایزدی به اجماع نرسیدند”.

ایزدی‌های آواره هنوز در انتظار فرصتی برای بازگشت به خانه‌های خود به دلیل حضور پ‌ک‌ک هستند که در تلاش‌های بازسازی در منطقه نیز دخالت می‌کند.

شمال عراق به عنوان محل بسیاری از مخفیگاه ها و پایگاه های تروریست های پ.ک.ک شناخته می شود که از آنجا در ترکیه حملات انجام می دهند. ارتش ترکیه به طور منظم عملیات برون مرزی را در شمال عراق انجام می دهد. ترکیه از مدت ها قبل تاکید کرده است که تهدیدات تروریستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نخواهد کرد و از مقامات عراقی خواسته است تا اقدامات لازم را برای نابودی این گروه تروریستی انجام دهند. آنکارا قبلاً خاطرنشان کرده بود که اگر گام‌های مورد انتظار برداشته نشود، از هدف قرار دادن تهدیدات تروریستی کوتاهی نخواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین