۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اهداف هیأت آمریکایی از بازدید مناطق تحت نفوذ «پ.ک.ک» در شمال عراق

اهداف هیأت آمریکایی از بازدید مناطق تحت نفوذ «پ.ک.ک» در شمال عراق

  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
  • ۳۸۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، منابعی در منطقه کردستان عراق از سفر غیرمعمول هیأت آمریکایی به مناطق تحت نفوذ گروه تروریستی پ.ک.ک در رشته‌ کوه‌های قندیل و مثلث عراق-ترکیه و ایران خبر داده‌اند و با وجود اینکه منابع رسمی در منطقه کردستان جزئیات این بازدید را افشا نکرده‌اند، اما برخی سیاستمداران کُرد و منابعی در منطقه کردستان به برخی اهداف این سفر اشاره کرده‌اند.

برخی سیاستمداران کُرد این سفر هیأت آمریکایی را بی‌ارتباط با اوضاع شمال سوریه یا توافق اخیر بین شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و شرکت نفت آمریکایی برای غارت نفت سوریه، نمی‌دانند حال آنکه برخی منابع نیز سناریوهای دیگری ازجمله میانجی‌گری برای پایان دادن به عملیات کنونی ترکیه در شمال عراق و وادار کردن عناصر پ.ک.ک به عقب‌نشینی از نقطه مرزی تا مساحتی امن را مطرح می‌کنند.

در همین ارتباط «ماجد شنکالی» عضو حزب «دموکراتیک کردستان» به ریاست «مسعود بازرانی» در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» گفت: «اخباری درباره بازدید هیأت آمریکایی از کوه‌های قندیل وجود دارد و این بازدید حدود شش ساعت به طول کشیده است».

وی اشاره کرد که این بازدید با محوریت گفت‌وگو درباره قرارداد امضاشده بین «قسد» و شرکت‌های آمریکایی برای بهره‌برداری از نفت مناطق شمال شرقی بوده است به خصوص اینکه پ.ک.ک قصد مداخله در این قرارداد را داشته است.

شنکالی همچنین گفت که احتمالا درباره پرونده‌های دیگر نیز گفت‌وگویی صورت گرفته است که ازجمله آن حضور پ.ک.ک در بسیاری از مناطق عراق است؛ چرا که حضور آن‌ها مشکلات زیادی را برای طرف عراقی به وجود آورده است به‌ویژه اینکه دولت عراق به نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی از حمایت آمریکا برخوردار است.

وی تصریح کرد که آمریکا بدون کسب موافقت طرف ترکیه‌ای، ممکن نیست که با پ.ک.ک درباره آتش‌بس در مناطق شمال عراق گفت‌وگو کند.

«علی ناجی» پژوهشگر امور سیاسی کُردستان گفت که هیأت آمریکایی با اعضای پ.ک.ک دیدار و درباره مسائل مختلف ازجمله اوضاع شمال سوریه که تحت سیطره قسد است، گفت‌وگو کرده است.

وی افزود که احتمال دارد هیأت آمریکایی از پ.ک.ک برای عدم دخالت در امور سوریه درخواست و اوضاع کوه‌های قندیل و نبردی را که از یک ماه و نیم پیش در منطقه حفتانین و دیگر مناطق بین نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در جریان است، بررسی کرده است.

یک روزنامه‌نگار محلی کُردستان که خواست نامش فاش نشود، گفت که منطقه کردستان در حین بازدید هیأت آمریکایی برای نخستین بار طی چند هفته گذشته شاهد آرامش بود و حملات و بمباران‌ها متوقف شد.

«سیروان زیباری» روزنامه‌نگار کُرد نیز در حساب توئیتری خود با اشاره به بازدید هیأت آمریکایی از کوه‌های قندیل نوشت که هدف از این بازدید میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس بین پ.ک.ک و ترکیه بوده است.

وی در توئیت دیگری نوشت: «چند ماه پیش آمریکا اعلام کرده بود که به هر کسی که اطلاعاتی درباره مکان «جمیل بایک» از رهبران شماره یک پ.ک.ک ارائه کند و این اطلاعات به مرگ بایک یا دستگیری او منجر شود مبلغ پنج میلیون دلار اعطا خواهد کرد».

آمریکا در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۲ میلیون دلار جایزه برای کسانی که اطلاعاتی درباره مکان سه تن از رهبران پ.ک.ک اعم از جمیل بایک، مراد قریلان و داوران کالکان ارائه کنند، تعیین کرده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *