۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتشار کتابی درباره اوجالان و کردهای ترکیه

انتشار کتابی درباره اوجالان و کردهای ترکیه

  • ۱۷ آبان ۱۳۹۱
  • ۳۲۹ بازدید
  • ۰

آخرین تانگو با آپو نام کتابی است که به بررسی همه جانبه معضل کردهای ترکیه در سی سال اخیر پرداخته است.

به نقل از روزنامه صباح، خانم نور باتور روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی ترکیه طی روزهای اخیر در چندین شبکه تلویزیونی به معرفی کتابی پرداخت که به اعتقاد وی پرده از ابعاد نوینی از معضل کردهای ترکیه برداشته و علاوه بر آن جایگاه واقعی عبدالله اوجالان در معادلات سیاسی ترکیه راروشن می کند. این کتاب که با “نام آخرین تانگو با آپو” منتشر شده به بررسی همه جانبه معضل کردهای ترکیه در سی سال اخیر پرداخته است.

باتور درباره کتاب خود و معضلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کردهای ترکیه می گوید:” کُردها د راین سرزمین از دوران عثمانی تاکنون دشواری ها و بحران های بزرگی را تحمل کرده اند. طی سی سال اخیر مساله ای به نام ترور پ.ک.ک، در همه ابعاد زندگی، جامعه ترکیه را به سوی تنگنا و خفگی برده است. اگر در گذشته دولت در برابر کردها دست به خطاهای بزرگی زده و در حق آنان ظلم کرده است، در دوران کنونی، این سیاستمداران کُرد وابسته به خط فکری و سیاسی اوجالان هستند که مرتکب خطا شده و به جای تلاش برای فعالیت سیاسی، فرهنگی و پارلمانی، باز هم خشونت را به عنوان راهکار نهایی برمی گزینند.”

وی در ادامه و در خصوص سالیان اخیر می گوید:” برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی اردال اینونو وجود یک بحران به نام معضل کردها را اعلام کرد. اگر در همان دوران لیلا زانا و رفقای وی در مجلس ملی جنجال به راه نمی انداخت، مسیر تحولات سیاسی ترکیه به گونه دیگری رقم می خورد. حالا اوضاع تغییر یافته و دولت با پ.ک.ک در اسلو و با اوجالان در ایمره آلی مذاکره می کند و کردها باید از این موقعیت به درستی استفاده کنند. چندی پیش پسر من به سربازی در مناطق کردنشین رفت و من تازه فهمیدم که مادران این سرزمین چه نگرانی های بزرگی دارند و راستش را بخواهید، انگیزه اولیه من برای نوشتن این کتاب، همین دغدغه بوده و در سه فصل وقایع سی سال اخیر را روایت و تحلیل کرده و اسنادی را نشان داده ام که حتی در آرشیو جمهوری ترکیه نیز وجود ندارد.”

نور باتور در طول فعالیت ۳۵ ساله روزنامه نگاری خود ۵ کتاب نوشته و در روزنامه هایی همچون حریت و ملیت قلم زده و از کارمندان بی.بی.سی ترکی، خبرنگار ترکیه در سازمامن ملل و آمریکا و نیز از مدیران شبکه تلویزیونی کانال دی ترکیه بوده و به مدت ۳ سال پیاپی جایزه مقام نخست روزنامه نگار سال ترکیه را به دست آورده است. باتور گفتگو با شخصیت های سیاسی مشهوری را در کارنامه خود دارد که از میان آنان می توان به این افراد اشاره کرد: بی نظیر بوتو، یاسر عرفات، شیمون پرس، محمود عباس، صدام حسین، طارق عزیز، جلال طالبانی، مسعود بارزانی، راسموسن(دبیرکل ناتو)، تونی بلر، آنگلا مرکل، حیدر علی اف، سلیمان دمیرل(رییس جمهور اسبق ترکیه) و اسماعیل جم(وزیر امور خارجه اسبق ترکیه).

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *