۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرد شماره ۲ پ.ک.ک به دادگاه رفت

  • ۱۷ آبان ۱۳۹۱
  • ۳۱۲ بازدید
  • ۰

شمدین ساکک از سران پیشین پ.ک.ک به عنوان شاهد، به جلسه محاکمه پرونده ارگن اکُن رفت.

 به نقل از شبکه تلویزیونی aHABER ادامه جلسه محاکمه پرونده رسیدگی به جرایم شبکه مخوف نظامی، سیاسی و امنیتی ارگن اکُن، خبری نیست که برای علاقه مندان به اخبار ترکیه تازگی داشته باشد. اما زمانی که نام یکی از شاهدین محاکمه امروز به درخواست خود وی منتشر شد، همه رسانه های ترکیه به یک باره، بررسی این موضوع را به عنوان مهم ترین رویداد سیاسی و قضایی روز در دستور کار خود قرار دادند.
ظهر امروز خبرنگاران فقط می دانستند که یک شاهد محرمانه به نام دنیز قرار است اطلاعات وتحلیل های خود را در اختیار دادگاه بگذارد. اما دنیز در همان لحظات اول از قاضی پرونده خواست که هویت واقعی وی افشا شود. قاضی به درخواست شاهد عمل کرده و رسما اعلام نمود که شمدین ساکک، همان فردی است که امروز طی یک عملیات امنیتی ویژه از زندان دیاربکر به دادگاه استانبول منتقل شده است.
شمدین ساکک که پیش تر به عنوان مرد شماره ۲ پ.ک.ک شناخته می شد، در سال ۱۹۹۸ در حوالی اربیل اقلیم کردستان عراق توسط ماموران ویژه میت دستگیر و به تحمل حبس ابد محکوم شد. وی در نشست امروز دادگاه پرده از مسائل مهمی برداشت و گفت:” عبدالله اوجالان به مدت ده روز در دره بقاع لبنان با دوغو پرینچک (از فعالان سیاسی چپ و محبوسین پرونده ارگن اکن) جلسات طولانی داشته و در تعیین خط مشی پ.ک.ک از وی و پروفسور یالچین کوچوک تاثیر گرفته و کوچوک (استاد سابق اوجالان در دانشگاه در رشته علوم سیاسی) بارها به منظور دیدار با اوجالان به لبنان و سوریه رفته است. اگر می خواهید همه ابعاد ارگن اکن را کشف کنید باید اوجالان را هم به دادگاه بیاورید.”
وی همچنین در خصوص قتل های زنجیره ای بیش از چهار هزار فعال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کُرد ترکیه در سالیان ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ اطلاعات جامعی به قاضی داد و اعلام کرد که محمود یلدرم مشهور به یشیل و مامور تحت تعقیب میت، چند سال پیش کشته شده است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین