۹ فروردین ۱۴۰۳

افشای ماهیت عبدالله اوجالان با انتخابات پارلمانی ترکیه

  • ۱۱ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۱۰ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : به نظر می رسد ه.د.پ و پ.ک.ک بیشترین آسیب را از نتایج انتخابات در ترکیه متحمل شده باشند .حزب دمکراتیک خلق ها (HDP)  حزبی که با دستور عبدالله اوجالان تاسیس و یکی از احزاب وابسته به کردهای ترکیه  محسوب می گردد، این حزب در مذاکرات امرالی نقش بسزایی را ایفا کرد و طبق خواسته های رهبر دربند پ ک ک عبدالله اوجالان قدم بر می داشت . پیروزی های این حزب تا انتخابات ۷ ژوئن در پارلمان ترکیه پیش رفت و  جزء چهار حزب برتر پارلمان  ترکیه مطرح گردید ، اما این پیروزی را می توان آخرین پیروزی حزب دمکراتیک خلق ها (HDP) اعلام کرد.

حزب دمکراتیک خلق ها با  پیروزی در انتخابات تغیر رویکرد داده و استراتژی خود را بسوی تروریست های پ ک ک معطوف ساخت و این انعطاف پذیری و حمایت های غیر مستقیم از پ ک ک شرایط را کاملا به زیان حزب دمکراتیک خلق ها رقم زد.

بی نتیجه ماندن مذاکرات و آغاز درگیری در مناطق کردنشین  می توان جزء سیاست های ناکارآمد حزب دمکراتیک خلق عنوان کرد که با خواست  کادر رهبری پ ک ک وارد این بازی شد.

برخی از کارشناسان سیاسی بارها به این نکته اشاره داشتند که عبدالله اوجالان دست نشانده سازمان اطلاعاتی ترکیه میت  بوده و در راستای سیاست دولت ترکیه قدم بر می دارد ، مخالفت شورای رهبری پ ک ک از عبدالله اوجالان در مواردی بصورت ضمنی ملموس بود اما تاکنون هیچ وقت کادر رهبری پ ک ک بصورت شفاف و آشکارا از اوجالان انتقاد و یا مخالفت نکرده اند و همیشه در مصاحبات خود سخنان اوجالان را فصل الخطاب و لازم الاجرا دانسته  اند ولی تغییر رویکرد حزب دمکراتیک خلق ها پس از انتخابات ۷ژوئن چیزی دیگری را حکایت می کند  ،تا زمانی که حزب دمکراتک خلق ها تحت فرمان عبدالله اوجالان بود این حزب رو به جلو حرکت می کرد و در عرصه سیاسی نقش تاثیرگذاری را ایفا می کرد  اما ملاقات های سران حزب با کادر رهبری پ ک ک در قندیل باعث تغییر استراتژی این حزب گردید و از دستورات اوجالان تبعیت نکرده و به خواسته های پ ک ک تن داد.

عدم جانبداری حزب دمکراتیک خلق ها (HDP)  از عبدالله اوجالان که  مجری سیاست های تدوین یافته ای دولت ترکیه است،به کام دولت حاکم بویژه اردوغان خوش نیامده و منجر به شکست مذاکرات  امرالی و آغار درگیری در مناطق کردنشین توسط حکومت حاکم در ترکیه شد.

اکنون کاهش آرای حزب دمکراتیک خلق ها در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه  و  همچنین درگیرهای اخیر در مناطق کردنشین ترکیه فرضیه مهم که اذهان عمومی را همیشه درگیر کرده به اثبات رسید و آن اینکه عبدالله اوجالان دست نشانده سرویس اطلاعاتی ترکیه بوده و در راستای سیاست های دولت ترکیه قدم بر می دارد.

حزب دمکراتیک خلق ها می توانست با تبعیت از اوجالان بر پیروزی خود تداوم بیخشد ولی همسوی با سیاست های کادر رهبری ک ج ک این حزب را در عرصه سیاسی ناکام گذاشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *