۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • افزایش نیروهای نظامی حزب دمکرات در منطقه زینی ورتی، یک روز قبل از مذاکره با اتحادیه میهنی

افزایش نیروهای نظامی حزب دمکرات در منطقه زینی ورتی، یک روز قبل از مذاکره با اتحادیه میهنی

  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۴۴۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، طی روزهای گذشته منطقه زینی ورتی واقع در ۱۱۰ کیلومتری اربیل، محل مناقشه میان دو حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) و حزب دمکرات کردستان (پارتی) و همزمان پ.ک.ک، بوده و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، در مورد مسئله اعزام نیروهای پیشمرگ به زینی ورتی که موضوع اصلی اختلافات بود، گفت که نیروهای مشترک پیشمرگ از یکیتی و پارتی به صورت موقت برای کنترل تردد و مقابله با شیوع کرونا به این منطقه اعزام شده و در واقع مشکل چندانی در منطقه وجود نداشته و رسانه ها مسئله زینی ورتی را بزرگ نمایی کرده اند.

در همین حال امین بابه شیخ سخنگوی اتحادیه میهنی اعلام کرد که روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل، نشستی میان دفتر سیاسی این حزب و حزب دمکرات  در مورد روابط فیمابین برگزار می شود؛ اما رسانه های اقلیم کردستان از جمله سایت خبری درَو میدیا و پایگاه خبری و تحلیلی شارپرس، در اخباری گزارش دادند که حزب دمکرات کردستان در اقدامی پیش از برگزاری نشست با یکیتی، شماری دیگر از نیروهای نظامی خود را به زینی ورتی اعزام و پایگاه های نظامی پیشین خود در منطقه را بازسازی کرده است.

بر اساس این اخبار؛ حزب دمکرات طی هفته های گذشته شماری از نیروهای پیشمرگ خود را در مقابل محل پایگاه نیروهای پیشمرگ اتحادیه میهنی در زینی ورتی مستقر کرده و این اقدام واکنش های تندی را به دنبال داشته و یکیتی آن را به مثابه بازگشت به دوران دو اداره ای در اقلیم تلقی کرده است.

همچنین اشاره شده به گفته شاهدین عینی در زینی ورتی، حزب دمکرات با وجود تاکید بر حل تنش های زینی ورتی، روز دوشنبه ۱ اردیبهشت/ ۲۰ آوریل، نیروهای جدیدی از پیشمرگ های موسوم به فرماندهی هلگورد را با ۱۸ خودروی نظامی، به این منطقه و دره شاولی،  اعزام کرده و این نیروها از سوی ساکنین منطقه مشاهده شده اند.

منبعی از یکیتی در این مورد به شارپرس گفت که پارتی قصد دارد پایگاه های نظامی خود را در دره سایه و سیوکه که مشرف بر دره شالی و زینی ورتی است و پیشتر آن ها را پس از پایان جنگ داخلی (جنگ برادر کشی میان پارتی و یکیتی) تخلیه کرده بود و همچنین پایگاه هایی در دیزیله را بازسازی  و نیروهای خود را در آن ها مستقر کرده و به سوی مناطق یکیتی پیشروی کند.

در این خبرها آمده که شماری از نیروهای پیشمرگ اتحادیه میهنی کردستان از پیشتر در زینی ورتی مستقر بودند، اما در ابتدای ماه جاری میلادی نیروهای پیشمرگ مشترک وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان (متشکل از پیشمرگ های پارتی و یکیتی)  در فاصله ۱۰۰ کیلومتری پایگاه این نیروها مستقر شده و پس از آن نیز پ.ک.ک، نیروهای خود را در موضعی بالاتر ازنیروهای پیشمرگ مستقر کرده و این پایگاه پ.ک.ک، از سوی جنگنده های ارتش ترکیه بمباران شد و این حمله نیز چندین کشته را در نیروهای پ.ک.ک، به دنبال داشت.

از سوی دیگر صفحه رسمی سازمان ضد ترور حزب دمکرات کردستان (پارتی) نیز ویدئویی را از این نیروها منتشر کرد که در حالت آماده باش، تردد و نقل و انتقالات نظامی هستند.

 لازم به ذکر است که منطقه زینی ورتی میان کوه های کاروخ و قندیل در استان اربیل، جزو مناطقی است که نیروهای گروه تروریستی پ.ک.ک از سال ۲۰۰۰ میلادی در آن مستقر هستند و طی روزهای گذشته نیز محل مناقشه نیروهای پ. ک. ک و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از دو حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) و حزب دمکرات کردستان (پارتی) بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین