۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از علامت Z تا پرچم پ.ک.ک و پژاک : نمادهای ممنوعه در آلمان

  • ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۴۴ بازدید
  • ۰

فردی در آلمان به دلیل پوشیدن تی شرت در محل کار با علامت Z که نماد نیروهای روسی در حال جنگ در اوکراین است جریمه شد. پس دیگر نمادهای ممنوعه در کشور چیست؟

انجمن بی تاوان : نمایش “نمادهای سازمان های ضد قانون اساسی و/یا تروریستی” در آلمان ممنوع است. این ممنوعیت ها که چارچوب قانونی آن در بند الف ماده ۸۶ قانون مجازات آلمان ترسیم شده است به این معنی است که نمادهای مورد بحث «اطلاع رسانی به شهروندان، دفع تلاش های خلاف قانون اساسی، اهداف هنری، علمی، پژوهشی یا آموزشی، گزارش رویدادهایی است که در یک دوره خاص اتفاق افتاده است، روایت تاریخ و غیره. و آن را برای استفاده تحت چنین عناوینی آزاد می کند. این متن نیز در این محدوده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش دویچه وله، آخرین نماد ممنوع شده در این زمینه در واقع یک استثنا است، زیرا این موضوع در حیطه “سازمان های ضد قانون اساسی و/یا تروریستی” قرار نمی گیرد. به گزارش فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (FAZ)، یک شهروند آلمانی الاصل روسی به دلیل رفتن به محل کار با پوشیدن تی شرت با حرف Z به پرداخت ۱۵۰۰ یورو جریمه محکوم شد. در خبرها آمده بود که محکوم علیه این مبلغ را پرداخت کرده و بدین ترتیب روند قانونی علیه وی پایان یافته است.

علامت Z که توسط ارتش روسیه در حمله به اوکراین بر روی خودروهای نظامی خود استفاده می‌شود، به نمادی تبلیغاتی نیز تبدیل شده است که توسط کسانی که از روسیه حمایت می‌کنند، به عنوان مثال، روی دیوارهای بیرونی خانه‌هایشان کشیده شده است. بر اساس اخبار FAZ، قاضی پرونده این شهروند آلمانی روس الاصل، هنوز حکم دادگاه عالی آلمان در مورد علامت Z دریافت نکرده است، اما دادگاه ناحیه ویسبادن آن را “برای برهم زدن آرامش عمومی” مناسب می داند. طبق قانون کیفری و اینکه نمایش علامت Z در انظار عمومی ممنوع است، آن را جرم اعلام کرد.

بیشتر نمادهای ممنوعه در آلمان مربوط به دوره ناسیونال سوسیالیسم است. شناخته شده ترین آنها سواستیکا است که تاریخچه آن به هزاران سال از ناسیونال سوسیالیسم باز می گردد و اختراع نازی ها نیست، اما رژیم برای خود نمادی انتخاب کرد.

مانند سایر نمادهای نازی، این نشان دهنده یک ایدئولوژی نژادپرستانه است که کرامت انسانی را نادیده می گیرد و به طور معمول نمی تواند در آلمان به نمایش گذاشته شود. نمایش صلیب شکسته در موزه های مربوط به دوره ناسیونال سوسیالیسم، به عنوان مثال به عنوان بازوبند روی آن لباس های نازی، خارج از محدوده این ممنوعیت است، زیرا در حیطه آموزشی و اطلاع رسانی تلقی می شود. علاوه بر این، اگر تصویر مربوطه دارای پیامی باشد که این نماد را نفی یا رد کند، مانند صلیب روی صلیب شکسته، می‌توان از آن در حوزه عمومی استفاده کرد.

می شد تصاویر هیتلر آلمان در دوره ناسیونال سوسیالیسم را در همه عرصه های زندگی دید. تصاویر هیتلر بر روی دفاتر دولتی، تمبرها و سکه ها مانند نمادی از حزب هیتلر، NSDAP (حزب کارگران سوسیالیست ملی آلمان) و کل دولت نازی بود. امروزه انتشار تصویر سر هیتلر به هر شکلی، مثلاً روی فنجان قهوه، جرم محسوب می شود.

در اینجا به این موضوع توجه نمی شود که آیا تصویر مورد نظر برای اهداف مغایر با قانون اساسی استفاده می شود یا خیر.

Schutzstaffel (تیم حفاظت) که نام کوتاه آن اس اس است، مؤثرترین ارگان ترور و سرکوب رژیم ملی سوسیالیستی بود. اس اس که در جنایات جنگی بی‌سابقه شرکت داشت، نقش تعیین‌کننده‌ای در عملیات اردوگاه‌های کار اجباری و هولوکاست داشت. پس از جنگ جهانی دوم، نماد اس اس، که در دادگاه نورنبرگ که نازی ها محاکمه شدند، به عنوان یک سازمان جنایتکار طبقه بندی شد، از دو کنار هم قرار دادن حرف “sig” در الفبای رونی آلمانی تشکیل شده است. نماد مورد بحث پس از جنگ جهانی دوم، مانند سایر علائم، نمادها، پرچم ها، نشان ها، لباس ها، شعارها، سرودها و آهنگ های اس اس ممنوع شد. با توجه به این ممنوعیت، مثلاً در آلمان از دو حرف S در کنار هم به عنوان پلاک استفاده نمی شود.

سلام هیتلر بهترین دلیل بر این است که ژست بدنی نیز می تواند ممنوع باشد. امتداد مستقیم دست، با بازوی مستقیم به جلو و کمی به سمت بالا، نمونه‌ای از دوران آدولف هیتلر در احوالپرسی و ستایش کیش هیتلر بود. این نوع احوالپرسی اغلب با شعارهای “Heil Hitler” (زنده باد هیتلر) یا “Sieg Heil” (زنده باد پیروزی) همراه بود. این احوالپرسی که توسط نئونازی ها انجام می شود در آلمان ممنوع است.

انجام این سلام ممکن است خارج از محدوده مجازات باشد، مانند فیلم های مستند، نمایشنامه های تئاتر یا در مواردی که مشخص است بین رژیم نازی و رژیم نازی فاصله وجود دارد. امروزه مکرراً دیده می‌شود که نئونازی‌ها برای غلبه بر این ممنوعیت با تغییرات جزئی، سلام هیتلر را انجام می‌دهند. با این حال، مانند تمام نمادهای ممنوعه، نمادهایی که بیش از حد شبیه به نماد ممنوعه هستند و حتی در صورت تغییر، قابل تشخیص نیستند، مطابق بند الف ماده ۸۶ قانون مجازات نیز ممنوع است.

سازمان های تروریستی اسلام گرا مانند القاعده یا داعش در آلمان ممنوع هستند. پرچم داعش که به «پرچم سیاه» نیز معروف است در لیست ممنوعه قرار دارد. این پرچم که از آن به عنوان نماد یک سازمان ضد مشروطه یاد می شود، در سال ۲۰۱۴ ممنوع شد. با توجه به نوشته «لا اله الا الله. محمد پیغمبر الله» بر روی پرچم، ادعا شد که این موضوع در حیطه آزادی عقیده است و تصمیم ممنوعیت در آن زمان مورد انتقاد برخی از طرفین قرار گرفت. پس از آن، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که هدف از این ممنوعیت، نمادهای اسلامی نبوده و به دلیل استفاده از این نمادها برای اهداف ضد قانون اساسی، این ممنوعیت اتخاذ شده است.

پ‌ک‌ک در فهرست سازمان‌های تروریستی آلمان و اتحادیه اروپا قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین