۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اردوغان:هیچ قولی به اوجالان نداده ایم

اردوغان:هیچ قولی به اوجالان نداده ایم

  • ۱ آذر ۱۳۹۱
  • ۳۳۶ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان در مسیر بازگشت به کشورش سوالات خبرنگاران را پاسخ داد.
فیکرت بیلا دبیر سیاسی روزنامه ملیت در مقاله امروز خود به سفر اردوغان به مصر اشاره کرده و نوشت:” در بازگشت از مصر در هواپیما کنار نخست وزیر اردوغان نشستیم. بیش از ۷ روزنامه نگار از جناب نخست وزیر یک سوال مشترک داشتند. شاید خود او انتظار داشت درباره غزه و گفتگو با محمد مُرسی از او سوال شود اما همه از او درباره موضوع چگونگی پایان یافتن اعتصاب غذا سوال کردیم. از اردوغان پرسیدیم چه طور شد که محمد اوجالان به جزیره فرستاده شد؟”

اردوغان در پاسخ به این سوال گفت:” من و دوستان در خصوص مسائل مربوط به مبارزه با ترور و موضوع جنوب شرقی، چند نشست برگزار کردیم. در کل به جمع بندی های تازه ای رسیدیم اما در خصوص صدور مجوز ملاقات اوجالان با وکلا، توافقی بین ما صورت نگرفت. این بود که برادرش محمد را به جزیره فرستادیم. وی می توانست پیش تر هم به دیدار برادرش برود اما حزب صلح و دموکراسی مانع از این کار شد.”

از اردوغان سوال شد: آیا با اوجالان معامله ای صورت گرفت؟

نخست وزیر در پاسخ گفت:” خیر. شفاف و قاطعانه می گویم. با اوجالان معامله ای صورت نگرفته و هیچ قول و وعده ای به او نداده ایم. من همیشه گفته ام که حل مشکلات شهروندان جنوب شرقی یکی از ارکان مهم برنامه های کلان حزب ماست. حزب عدالت و توسعه حتما به مشکلات آن منطقه پایان خواهد داد. موضوع اعتصاب غذا با پیام اوجالان پایان گرفت اما باز هم تکرار می کنم که هیچ قولی داده نشده است.”

از شخص نخست وزیر پرسیدیم: تا چه اندازه امکان دارد که یک بار دیگر با اوجالان مذاکره جدی صورت بگیرد. او در پاسخ گفت:” ما از همه امکانات موجود استفاده می کنیم تا درگیری ها هر چه زودتر پایان یابد. در این مسیر گفتگو با اوجالان نیز هیچ ضرری ندارد و خود وی هم مایل به گفتگو است. من به سرویس امنیتی میت اعلام کرده ام که می توانند دیدارهای طولانی و منظم با وی داشته باشند و در خصوص همه مسائل موجود گفتگو شود. اما بگذارید همین جا به این موضوع مهم اشاره کنم که برخی اظهارات تروریست های پ.ک.ک که می گویند دولت به خاطر ترس از تهدیدات ما به کردها خدمت می کند، هیچ گونه پایه و اساسی ندارد و ما خدمت به یکایک شهرها و روستاهای جنوب شرقی را در برنامه داریم.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *