۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ادامه مناقشه بر سر واقعیات مناطق کردنشین سوریه

ادامه مناقشه بر سر واقعیات مناطق کردنشین سوریه

  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۴۹ بازدید
  • ۰

کمال کرکوکی، عضو کمیته برگزارکننده کنگره ملی کُرد اعلام کرد کمیته حقیقت یاب وابسته به کنگره ملی کرد بررسی همه جانبه ای از وضعیت کردستان سوریه انجام داده و آنچه به نام کمیته برگزارکننده کنگره ملی کرد در اعتراض به بیانیه سخنگوی بارزانی درباره وضعیت کردهای سوریه انتشار یافته صحت ندارد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی بهنقل از سایت خبری (خندان) کمال کرکوکی، از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق و عضو کمیته برگزارکننده کنگره ملی کُرد اعلام کرد مطالبی منتسب به این کمیته که در اعتراض به بیانیه بارزانی در خصوص نبود شواهدی درباره قتل عام کردهای سوریه منتشر شده، به هیچ عنوان ربطی به کمیته وابسته به برگزار کننده کنگره ملی کُرد ندارد.

وی در ادامه توضیح می دهد: راجع به انتشار گزارش کمیته مذکور، ریاست اقلیم کردستان از همان روزهای آغازین بر این باور بود که گزارش به همان شیوه که هست منتشر شود تا هر فرد و گروهی از اوضاع واقعی کردستان سوریه اطلاع یابد و بداند که چه شرایطی در آنجا حاکم است و حوادث به چه شیوه ای رخ داده اند.

به گفته کمال کرکوکی علت عدم پخش گزارش کامل به درخواست کمیته برگزاری کنگره ملی کرد بود. اعضا توافق کردند فقط درخواستهای مردم و پیشنهادات کمیته به اطلاع عموم برسد که این کار در موعد مقرر صورت گرفت و اطلاعیه ای در این مورد صادر شد. رئیس اقلیم کردستان برخلاف این رویه معتقد بود گزارش عیناً بدون کم و کاست منتشر شود تا مردم از واقعیت قضیه بخوبی آگاه شوند.

در بخش دیگری از نوشته کمال کرکوکی آمده است سفر کمیته مذکور به کردستان سوریه با هدف پیگیری قضیه و ارزیابی همه جانبه اوضاع و شرایط آن منطقه بود بطوری که تمام جوانب قضیه مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در کمیته برگزارکننده کنگره ملی کرد می گوید: راجع به مسئله کشتار جمعی نیز قبل از عزیمت کمیته مذکور بطرف کردستان سوریه رسماً از آنان خواستیم و چندین بار نیز تأکید شد که تحقیق کنند حوادث آنجا چگونه اتفاق افتاده است؟ در چه تاریخی به وقوع پیوسته اند؟ چرا؟ میزان ضرر و زیان چقدر است؟ از نظر انسان دوستانه چه نوع کارهایی باید صورت گیرد؟ اتفاقی افتاده یا خیر؟ آیا جنگ میان کُردها و دیگر احزاب مخالف به وقوع پیوسته؟ یا میان دو گروه مسلح دیگر؟ و بطور کلی چه اقداماتی باید صورت گیرد تا اوضاع آرام شود و رنجها کاهش یابند، کلیه این موضوعات در دستور کار کمیته مذکور قرار داشت.

وی پیرامون علت عدم بازدید کمیته از برخی مناطق کردنشین سوریه می گوید: شهر عامودا محل درگیری بود، کمیته بایستی به آنجا هم سر می زد اما علت عدم بازدید اعضای کمیته از این شهر همانگونه که در گزارش آمده است آن بود که نماینده (ک. ج.ک) و نماینده (حزب صلح و دموکراسی) حاضر نشدند به عامودا بروند به این دلیل که کشمکش داخلی در عامودا وجود دارد. در نتیجه به دلیل نرفتن آن دو عضو کمیته مذکور، بقیه اعضای کمیته نیز تصمیم گرفته بودند به تنهایی نروند تا کمیته به چند بخش تقسیم نشود و از سوی دیگر سلامت اعضای کمیته مذکور به خطر نیفتد.

کرکوکی اضافه کرده است: بنابراین، موضوعی که تحت عنوان “کمیته برگزاری کنگره پاسخ بارزانی را داد” که در سایت فرات نیوز(نزدیک به پ.ک.ک) درج شده ما را بر آن داشت که اعلام کنیم تاکنون نشستی نداشته ایم و هر کس در این باره سخنانی بر زبان جاری کرده، فقط و فقط نظر شخصی وی بوده نه دیدگاه این کمیته.

به دنبال بازگشت کمیته حقیقت یاب وابسته به کمیته برگزارکننده کنگره ملی کرد از کردستان سوریه، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد کمیته مذکور اعلام کرده است هیچ شواهدی دال بر قتل عام کردهای سوریه یافت نشده است. به دنبال آن بیانیه ای منتسب به این کمیته در رد اظهارات سخنگوی بارزانی منتشر کرد. در این بیانیه عدم بازدید از شهر عامودا اختلاف میان اعضای کمیته عنوان شده و نه امتناع نمایندگان( کنگره جوامع کردستان و حزب صلح و دموکراسی) از ورود به این شهر.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین