۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال تاسیس دو دولت کُردی و علوی در سوریه

احتمال تاسیس دو دولت کُردی و علوی در سوریه

  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۶۶ بازدید
  • ۰

عمادالدین الرشید بر این باور است که تحولات جدید سوریه و احتمال تاسیس دولت کُردی و دولت علوی، امنیت و اقتدار ترکیه را زیر سوال می برد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : عمادالدین الرشید رییس دفتر سیاسی حرکت ملی سوریه دیروز در استانبول و در گفتگو با خبرگزاری جهان ترکیه اظهاراتی بر زبان آورد که بازتاب گسترده ای در اغلب رسانه های این کشور پیدا کرد. این فعال سیاسی مخالف دولت سوریه، در خصوص تحولات اخیر در شمال کشورش و تحرکات مشاهده شده از سوی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه گفت:« در حال حاضر بزرگ ترین نگرانی ما، احتمال اعلام رسمی خودگردانی کردها در شمال سوریه و حرکت به سوی ایجاد دولت کُردی است. اگر چنین چیزی روی دهد، روند تجزیه ی سوریه شتاب خواهد گرفت و متعاقب آن دولت علوی نیز به وجود خواهد آمد و این تابلوی دهشتناک، امنیت و اقتدار ترکیه را نیز زیر سوال خواهد برد. ما چندین بار به منظور جلوگیری از جنگ کُرد – عرب با حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) دیدار کردیم. می دانید که آنان با خود احزاب کُرد هم مشکل دارند و هر آن احتمال بروز جنگ بین کردها نیز وجود دارد. متاسفانه دیدارهای ما نتیجه ای به دنبال نیاورد. چرا که اساسا حزب اتحاد دموکراتیک یک نهاد سیاسی سوری نیست و هیچ ربطی به ملی گرایی کُردی و سوری ندارد. آنان به خارج وابسته اند و فقط به دنبال حفظ منافع خودشان هستند. آنها اعلام کرده اند که ۱۵ هزار نفر نیروی مسلح دارند اما این فقط یک خبر اغراق آمیز و بی اساس است و این حزب حتی ۷ هزار نفر هم نیرو ندارد و بخش وسیعی از آنان نیز کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله هستند. در حال حاضر من با اطمینان اعلام می کنم که این حزب به طور کامل حامی رژیم اسد است و در صف مدافعین دولت قرار گرفته است. من به خوبی می دانم که این حزب بین کردها جایگاهی ندارد و فقط خود را بر مردم تحمیل کرده و یگانه سیاست آن نیز فرصت طلبی و سوءاستفاده از شرایط بحرانی سوریه است. در شرایط کنونی، اعلام یا عدم اعلام خودگردانی در دست صالح مسلم نیست و پای یک توطئه ی بزرگ در میان است که با فراخواندن صالح مسلم به ترکیه هم نمی توان مانع از این توطئه شد.»
وی در ادامه و درباره ی نقش اقلیم کردستان عراق در تحولات مزبور گفت:«مالکی و ایران به اربیل فشار آورده اند که از مخالفین سوری حمایت نکند، اما خوشبختانه اربیل حامی انقلاب ماست و بارها حزب اتحاد دموکراتیک را نیز نصیحت کرده است اما هیچ کدام از این نصیحت ها نتیجه بخش نبوده است و اقلیم نیز نتوانسته مواضع خود را به صورت قاطعانه و صریح بیان کند.»
این مخالف سوری درباره ی موضوع ترکیه نیز گفت:«من سوار هواپیما شدم و بیش از ده جوان ۱۸ ساله ی علوی ترکیه را دیدم که به منظور حمایت از بشار اسد و حضور در صفوف شبه نظامیان علوی به دمشق می رفتند. آنکارا باید مانع از این اقدامات شود.»وی در ادامه ادعاهایی علیه ایران نیز مطرح کرده و مدعی شد که اگر شخص بشار اسد هم در دمشق کشته شود رژیم سوریه باز هم سقوط نخواهد کرد چرا که ایران از رژیم سوریه حمایت کرده و ایران به منظور حفظ چاه های نفتی رمیلان، از نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک نیز حمایت می کند.
این مخالف سوری به موضوع حملات گسترده ی نیروهای افراطی به مناطق کردنشین سوریه اشاره ای نکرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *