۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اجازه نمی دهیم دولت و پ.ک.ک بر سر حقوق کردها معامله کنند

اجازه نمی دهیم دولت و پ.ک.ک بر سر حقوق کردها معامله کنند

  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۲
  • ۱۹۶ بازدید
  • ۰

برای نخستین بار، برخی از محافل و احزاب اسلامگرای کُرد ترکیه نیز، اعلام کردند که باید قانون اساسی ترکیه بر اساس تنوع قومی و فرهنگی کشور بازنویسی شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه خبری haberdiyarbakir این روزها در شهرهای دیاربکر، ماردین، باتمان، ماردین و شانلی اورفا و در جمع اسلامگرایان کُرد، مسائل و مباحث مختلفی در خصوص مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک مورد بررسی قرار گرفته و گروه هایی از اسلامگرایان کُرد در خصوص مطالبات کردها، مواضعی اتخاذ کرده اند که می توان آن را یک رویکرد جدید نسبت به مسائل فرهنگی و سیاسی دانست.
اگر تا چند سال پیش، اسلامگرایان کُرد به مساله ی زبان کُردی و جایگاه کردها در قانون اساسی ترکیه اهمیت چندانی نمی دادند، امروز دیدگاه های بسیاری از آنان در این مورد تغییر کرده و در این خصوص سخنان تازه ای بر زبان می آورند.
دیروز ماموستا مهمت یاوزز از فعالان سیاسی و دینی کُرد ترکیه در دیاربکر اعلام کرد:« ما اجازه نمی دهیم که حقوق و مطالبات اسلامی و انسانی کردها، مورد معامله ی پ.ک.ک و دولت قرار بگیرد. هیچ اقدامی بی معنی تر از این نیست که دولت اعلام کند که در صورت عقب نشینی نیروهای پ.ک.ک، حاضر است تسهیلاتی بری تدریس زبان کُردی فراهم کند. چرا که بر اساس آموزه های دینی ما، تکلم به زبان مادری برای همه ی ما یک حق است. بنابراین نه دولت حق دارد در این خصوص بر سر کردها منت بگذارد و نه پ.ک.ک می تواند ادعا کند که چنین حقی را با مبارزه به دست آورده است.» وی در ادامه افزود:« در حال حاضر مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک تا حد زیادی به بن بست رسیده است. دلیل این امر نیز به عدم شفافیت مذاکرات باز می گردد و اگر طرفین صرفا به فکر منافع خود باشند، وضعیت موجود به هیمن روال ادامه خواهد یافت. »
همچنین سعید شاهین معاون رهبر حزب اسلامگرای مطالبه ی آزاد، در خصوص مساله ی مطالبات کردهای ترکیه گفت: « بر اساس متن موجود قانون اساسی ترکیه، همه ی شهروندان کشور ترک هستند. این دیدگاه برای ما پذیرفتنی نیست. باید در متن جدید، یا تعریفی به کار گرفته شود که خارج از بحث قومیت و ملیت باشد و یا در غیر این صورت، لازم است عبارتی در متن قانون گنجانده شود که همه ی عناصر قومی ترکیه از جمله کردها، اعراب، ترک ها و سایرین را در بر بگیرد و علاوه بر این لازم است زمینه ی امکان آموزش به زبان کُردی فراهم شود.»

صدقی زیلان از نویسندگان و فعالان سیاسی اسلامگرای کُرد نیز در خصوص جایگاه کردها در ترکیه گفت:«اگر ترکیه واقعا به دنبال پایین آوردن تنش با همسایگان در حد صفر است، لازم است با کردها نیز توافق کرده و در مرزهای مناطق کردنشین ترکیه، سوریه و عراق ده ها دروازه ی مرزی باز کند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین