۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • آمریکا درباره سقوط هلیکوپتر پ‌ک‌ک در عراق توضیحی نمی‌دهد

آمریکا درباره سقوط هلیکوپتر پ‌ک‌ک در عراق توضیحی نمی‌دهد

  • ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۲۵ بازدید
  • ۰

ایالات متحده تلاش کرده است این واقعیت را پنهان کند که به تروریست های پ.ک.ک آموزش هلیکوپتر داده است و سعی می کند از هرگونه سوال در مورد این موضوع جلوگیری کند.

به گزارش انجمن بی تاوان، یک حادثه اخیر میزان تلاش‌ها برای رشد سازمان تروریستی پ‌ک‌ک را آشکار کرده است. در ۱۵ مارس یک هلیکوپتر در منطقه دهوک عراق سقوط کرد. اندکی پس از این حادثه، نیروی مبارزه با تروریسم دولت اقلیم کردستان (KRG) در شمال عراق اعلام کرد که بالگرد حامل ۹ فروند هلیکوپتر تک هلیکوپتر بوده که از نوع Eurocopter مدل AS350 در فرانسه طراحی و ساخته شده است.

تا اینجا همه چیز شبیه یک سقوط هواپیمای معمولی به نظر می رسید تا اینکه مشخص شد برخی از قربانیانی که در این سانحه جان خود را از دست داده اند، تروریست های «عالی رتبه» پ.ک.ک بودند.

بر اساس بیانیه پ‌ک‌ک در رابطه با این حادثه، یکی از خلبانان، شرفان کوبانی، پسرعموی فرهات عبدی شاهین، فرمانده ارشد ی‌پ‌گ، شاخه سوری پ‌ک‌ک، (با نام رمز مظلوم کوبانی) بود. ظاهرا تروریست های تحت آموزش و حمایت آمریکا در سوریه به نوعی هلیکوپتر را گرفته و پرواز با آن را یاد گرفته بودند. علاوه بر این، PKK/YPG اعلام کرد که نه یک فروند بلکه دو هلیکوپتر حامل اعضای پ‌ک‌ک در منطقه سقوط کرده است.

البته پس از این حادثه، نگاه ها به آمریکا که حافظ پ.ک.ک/YPG است معطوف شد. دو سوال بسیار مهم بود: این هلیکوپترها متعلق به چه کسانی بودند؟ چه کسی آنها را در خدمت یک سازمان تروریستی قرار داد؟

در مورد یک سوال، سخنگوی پنتاگون سرتیپ. ژنرال پت رایدر اصرار داشت که ایالات متحده آموزش خلبانی به PKK/YPG نداده است. تا آنجا که من می دانم، ما آموزش خلبانی هلیکوپتر ارائه نمی دهیم.

برجسته کردن بخش “تا آنجا که من می دانم” در اینجا مفید است.

فرانسه، سازنده این هلیکوپتر، تاکتیک مشابهی را برای “دراز کشیدن بر مردگان” اعمال کرد. خبرگزاری آناتولی (AA) اخیراً از وزارت امور خارجه فرانسه که مالک هلیکوپتر مدل AS350 ساخت بالگردهای ایرباس فرانسه است، پرسید: «شماره سریال بالگرد در تصاویر منعکس شده در مطبوعات به چشم می خورد. بنابراین، آیا فرانسوی ها باید بدانند که این هلیکوپتر به چه کسی فروخته شده است؟»

سخنگوی وزارت فرانسه در پاسخ گفت: ما هیچ نظری نداریم.

البته پس از این اظهارات طفره‌آمیز، بار دیگر نگاه‌ها به حکومت اقلیم کردستان دوخته شد. واحد مبارزه با تروریسم حکومت اقلیم کردستان در صفحه رسمی خود در فیس بوک بیانیه دیگری در رابطه با این بالگرد منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است که این بالگردها بین شمال سوریه و شهر سلیمانیه عراق در حال پرواز بوده و نهادهای رسمی در اقلیم کردستان از این موضوع مطلع نشده اند.

اتهامات زیادی در اطراف وجود دارد. برخی استدلال می کنند که بالگرد توسط حزب سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) داده شده است، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که دومین هلیکوپتر ساقط شده مخفی مانده است. با این حال پاسخ‌های طفره‌آمیز مقامات آمریکایی به‌ویژه در کنفرانس‌های خبری، بار دیگر جدیت اوضاع را آشکار می‌کند.

پس از این رسوایی که تنها چند روز پس از بازدید مقامات فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) از PKK/YPG رخ داد، اظهارات ایالات متحده به اصطلاح «ناامیدکننده» باقی مانده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین