اذعان صریح رئیس فرقه پژاک به اختلاف موجود بین اپوزوسیون ضد انقلاب کرد
مصاحبه رئیس فرقه پژاک با خبرنگار نوروز تی وی : “درحقيقت تشكيل پژاك يك ضرورت و جبر زمانه بود براي خلق كرد در منطقه وبخصوص شرق كردستان چون بطور كلي ملت كرد در شرق كردستان با سياست و مبارزه وجنگ بزرگ شده است و بيشتر از بخشهاي ديگر كردستان داراي سوابق تاريخي در اين رابطه مي باشد و در حدود 70 سال قبل از اين موفق شده براي خود جمهوري تشكيل دهد و كيان و ارگانهاي دولتي و حكومتي براي اداره منطقه خودمختار خويش بوجود آورد و قديميترين حزبي كه توانسته فعاليتهاي سياسي را به انجام برساند ودر اين رابطه هزينه هاي گزافي را نيز پرداخت نمايد،شرق كردستان مي باشد و اصلاًبطور كلي خلق كرد در اين بخش از كردستان با سياست رشد و نمو كرده است،پس مردم كرد درشرق كردستان چشم انتظار احزاب نخواهند بود وبلكه خودشان مي توانند تصميم بگيرند وكيان و موقعيتي را براي خود بوجود آورند و هر گاه تشخيص دادند كه احزاب و سازمانهاي موجود كردي نمي توانند به وظايف ملي و ميهني خود بپردازند،مردم خود تشكيلات سياسي ديگري را بوجود خواهند آورد.زمانيكه ساير احزاب و از جمله دمكراتها و كومله ها ميدان را خالي كردند و بار و بنه خود را به اردوگاهاي كوي سنجق و زرگويز انتقال دادند و راحت طلبي را براي خويش انتخاب كردند و بصورت عملي از مردم جدا شدند و منفعل و ايزوله گشتند،خلق كرد در اين بخش از كردستان علي رغم صبر وتحملهاي زيادي ولي وقتي كه ديدند اين احزاب ديگر كارايي و بردو مهارت خود را در مبارزه عليه نظام از دست داده اند و در كنجي خزيده اند و به دعاگويي و مديحه سرايي روي آورده اند تا بلكه بتوانند به موقعيت و جايگاهي برسند،مردم تصميم خود را بطور قاطع گرفتند وخلق كرد،جوان دانشجو،توده هاي روشنفكر وسياسيون طالب آزادي و مبارزه كرد به اين فكر و انديشه افتادند كه ديگر بس است و بايد كاري كرد و صرف نظر از اين احزاب قديمي و كلاسيك كه بطور عمده صحنه را خالي كرده و بجاي مبارزه، خوشگذراني را انتخاب نموده اند و چشم به راه اين و يا آن هستند تا براي آنها اقدامي بكند. حزب دمكرات محصول جنگ دوم جهاني مي باشد زمانيكه انگلستان و آمريكا به ايران لشكر كشي نمودند و هر كدام بخشي از اين سرزمين پهناور را اشغال نمودند و از سوي ديگر روسيه نيز بيكار ننشست وقسمتي از خاك ميهن كشورمان را متصرف شد و در منطقه اي كه بدست روسها افتاد،كردها توانستند براي خود تشكيلات سياسي بجود آورند ودر نتيجه و بعد از تشكيل جمهوريت،حزب دمكرات نيز متولد شد و همه اين مسائل در اثر تغير و تحولات بين المللي در منطقه شكل گرفت و اگر خود رضا شاه در آن زمان بر سر قدرت مي ماند،هرگز حزب دمكرات بوجود نمي آمد و اين تشكيلات در نتيجه خلاءسياسي وقدرت در ايران وبخصوص منطقه شرق كردستان پا به عرصه وجود نهاد و اكثرتوده ها واقشار جامعه كردي در آن شركت نمودند از جمله:فئودالها،روحانيون،معلمين،كارگران،سرمايه داران و وطن پرستان بصورت همه جانبه در لايه هاي اين حزب جاي گرفتند اما متأسفانه چون رشيه اي و با تفكر وديد باز و بر خورداري از يك ايدولوژي و فلسفه قوي نبود، خيلي زود مردمان اطراف اين حزب را تخليه كردند و برخي دچار تشويش افكار وبه خيانت تن در دادند و برخي منزوي گشتند و برخي با آمدن ارتش شاه دست بدامان لشكريان پهلوي شدند و به همين شيوه حزب از قدرت و ابهت واقعي خود بدور ماند چون پايه هاي تشكيل دهنده ارگانهاي اين تشكل سياسي محكم وقوي وخالص وآموزش ديده نبود،دچار نوسانات و تغيروتحولات گشت واز سوي ديگر سازمان كومله در نتيجه رهايي ملتهاي ايران و پيروزي انقلاب اسلامي،سردرآورد و وارد ميدان شد و در اثر تغير و تحولات منطقه پا به عرصه وجود نهاد”.



