۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی تحرکات مسلحانه گروهک های کردی در ایران

  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
  • ۳۴۰ بازدید
  • ۰

به نظر می رسد که مسلح شدن دوباره گروه های کردی معاند نظام پس از سال ها سکوت تهدیدی علیه ایران باشد اما نه به اندازه ای بسیار بزرگ که برخی ادعا می کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :ندیشکده امریکایی “استرتفورد” که در حوزه تحلیل های امنیتی فعالیت می کند با انتشار تحلیلی به پیش بینی چشم انداز اقدامات اخیر گروهک های تروریستی کردی در استان های کردنشین ایران پرداخته است. این اندیشکده معتقد است که همزمان با شکست های بیش تر نیروهای داعش در عراق رقابت میان گروهک های کردی نیز افزایش یافته است و هر یک می خواهند دست بالا را پیدا کند.

این اندیشکده درباره  پیش بینی چشم انداز اقدامات مسلحانه گروهک های کردی در داخل خاک ایران می نویسد:”ایران از نفوذی که در عراق و بر روی دولت اقلیم کردستان عراق دارد برای جلوگیری از اسیب رسانی بیش تر گروهک های کردی به خصوص فرقه منحله دموکرات کردستان ایران استفاده خواهد کرد. اگرچه از میزان قلمروی تحت کنترل داعش کاسته می شود اما خاورمیانه در حال دیدن منازعات نظامی و آرایش دوباره نیروهاست. در حالی که گروه های کرد در عراق و سوریه علیه داعش می جنگند در داخل ایران عوارض دست بالا پیدا کردن این گروه ها قابل مشاهده است. اکنون گروهک های مختلف مسلح کرد که با یکدیگر نیز اختلاف نظر دارند علیه دشمن مشترک شان یعنی ایران اقدامات مسلحانه انجام می دهند. همزمان با این رویدادها قدرت های خارجی نیز دوست دارند از این گروهک ها به عنوان بازیگرانی برای پیشبرد منافع شان استفاده کنند. ترکیب این عوامل ما را در توضیح علت از سرگیری شورش در متاطق کردنشین در ایران کمک می کنند”.
این اندیشکده می نویسد:”در طول دهه های گذشته ایران تنها با حملات پراکنده از سوی گروهک های کرد به خصوص گروهک تروریستی موسوم به حیات آزاد کردستان (پژاک) مواجه بوده است اما در طول چند ماه گذشته گروهک های دیگر از جمله حزب دموکرات کردستان ایران نیز حملات علیه نیروهای سپاه را آغاز کرده اند”.
این اندیشکده در ادامه اشاره می کند که حزب دموکرات کردستان که حزب منحله از سوی ایران قلمداد می شود از سال ۱۹۹۶ میلادی به نوعی اقدامات مسلحانه اش علیه ایران را کنار گذاشته و بی سر و صدا به حیات خود ادامه داد و به ندرت اقدامی شدید را علیه ایران انجام داده است. در مقابل اما پژاک هرگز اتش بسی را از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۴ میلادی به این سو با ایران نپذیرفته است”.
استرتفورد اما اشاره می کند که احتمال آن وجود دارد که گروهک های کردی بخواهند از محرومیت های اقتصادی در مناطق کردنشین به نفع خود سوء استفاده کنند و در این باره می نویسد:”در سفر اخیر روحانی به کرمانشاه اعتراضاتی درباره مسائل اقتصادی مطرح شدند. دولت ایران باید سعی کند پس از برجام و لغو تحریم ها منافع اقتصادی بیش تری را به ساکنین مناطق کردنشین برساند”.
این اندیشکده اشاره می کند که اکنون گروهک های کردی امیدوارند که بتوانند حمایت های خارجی را به نفع خود کسب کنند و در این باره می نویسد:”حزب دموکرات کردستان ایران در بیانیه ماه ژوئیه خود به طور رسمی اعلام کرد که کمک های مالی و حمایت های خارجی را می پذیرد. در این میان اسرائیل و عربستان سعودی ممکن است موافق کمک رسانی به گروهک های کردی باشند. عربستان سعودی حمایت مالی را به سه گروهک شورشی کرد از طریق کنسولگری تازه افتتاح شده خود در اربیل پایتخت حکومت اقلیم کردستان عراق ارائه کرده است”.
این اندیشکده در پایان اشاره تاکید می کند که هدف گروهک های کردی آن است که در میان سایر اقلیت های قومیتی در ایران نیز اختلاف ایجاد کنند و با طرح بهانه خواست حکومتی فدرال تجزیه طلبان حاضر دیگر قومیت ها را نیز تحریک کنند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین