۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۴ توافق مهم اوجالان و دولت ترکیه

  • ۷ بهمن ۱۳۹۱
  • ۱۷۴ بازدید
  • ۰

راستای تداوم مذاکرات ایمره الی بین اوجالان و ترکیه، نوبت به مرحله مهم خلع سلاح پ.ک.ک خواهد رسید.
در حالی که موضوع ممانعت از ورود نمایندگان کُرد، احمد ترک و صلاح الدین دمیرتاش به جزیره ایمره الی و ابطال ملاقات برنامه ریزی شده آنان با اوجالان به مهم ترین خبر رسانه های ترکیه تبدیل شده، طرح موضوع ۴توافق اساسی اوجالان با نمایندگان دولت، مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفت.

بر اساس آن چه که در گزارش ویژه حریت آمده است:” عبدالله اوجالان طی روزهای آتی و پس از ملاقات دوم با نمایندگان کُرد، فاز جدیدی را آغاز خواهد کرد و برای خلع سلاح پ.ک.ک اقدامات اولیه را انجام خواهد داد.”

حریت ۴ توافق صورت گرفته بین اوجالان و دولت را چنین برشمرده است:

۱- اوجالان با نوشتن یک نامه، پ.ک.ک را به متوقف ساختن حملات فراخواهد خواند. این حالت به مثابه اعلام آتش بس نیست و بر اساس چنین خواسته ای، نیروهای پ.ک.ک فقط حملات خود را متوقف خواهند کرد.

۲-کلیه نیروهای پ.ک.ک با فرارسیدن فصل بهار از همه مناطق داخلی و مرزی ترکیه عقب نشینی کرده و به سوی شمال عراق خواهند رفت. نه تنها شمال عراق بلکه مناطق کردنشین شمال سوریه نیز یکی از نقاط استقرار مورد توافق دولت و اوجالان بوده و بخشی از نیروها به سوریه فرستاده خواهند شد.

۳- عبدالله اوجالان در نامه ای که خطاب به سران پ.ک.ک خواهد نوشت، عبارت “من به حکومت ترکیه اعتماد دارم ” را ذکر خواهد کرد.

۴-در اوایل تابستان، یازدهمین کنگره پ.ک.ک با شعار”پایان دائمی فعالیت مسلحانه” در قندیل برگزار شده و تصمیمات خود را در خصوص مذاکرات صلح بیان خواهد کرد.

گفتنی است با انتشار این خبر از سوی روزنامه های حریت، صباح، ستار و خبرگزاری دوغان، بحث بر سر مفاد آن در اغلب شبکه های تلویزیونی و محافل سیاسی ترکیه شروع شده اما هنوز هیچ کدام از مسئولین حکومت و نیز سران پ.ک.ک در خصوص میزان صحت این توافقات اظهار نظر نکرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *