۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ۱۰ ماده مورد نظر امرالی و HDP در روند مذاکرات منتشر شد

۱۰ ماده مورد نظر امرالی و HDP در روند مذاکرات منتشر شد

  • ۲ اسفند ۱۳۹۳
  • ۱۸۹ بازدید
  • ۰

رسانه های ترکیه ۱۰ ماده پیشنهادی اوجالان در خصوص مذاکرات صلح را منتشر کردند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از HaberTurk، عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک در چارچوب روند مذاکرات صلح، ۱۰ ماده به حکومت ترکیه ارائه کرد. صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در آخرین اظهارات خود اعلام کرده بود: «تا زمانی که حکومت ترکیه به این ۱۰ ماده عمل نکرده و آن را رسانه ای نکند، خلع سلاح پ.ک.ک صورت نخواهد گرفت». همچنین وی عنوان کرده بود: «این ۱۰ ماده باید رسانه ای شده و در اختیار افکار عمومی قرار گیرد». بعد از این اظهارت بود که تمام رسانه ها، مطبوعات و نهادهای سیاسی بر ۱۰ ماده مذکور تمرکز کردند. بعد از گذشت ۳ روز از اظهارات رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها این ۱۰ ماده منتشر شد. ۱۰ ماده مهم در روند مذاکرات که توسط عبدالله اوجالان ارائه شده است به شرح ذیل است:
سیاست دموکراتیک: قوانین موجود در خصوص احزاب ترکیه بسیار نابرابر است. این قوانین هر چه سریعتر باید در جهت برابری تمام احزاب ترکیه اصلاح شود. تمام احزاب سیاسی ترکیه باید از کمک های خزانه به صورت مساوی بهره مند شوند. حدنصاب ۱۰ درصدی انتخابات یا باید به صورت تمام و کمال برداشته شده و یا به ۳ درصد نزول پیدا کند.
قانون مبارزه با تروریسم: قانون مبارزه با ترور باید اصلاح شود. قوانین موجود در دادگاه های جزایی این کشور باید تغییر پیدا کرده و موضوعاتی که به عنوان ترور محسوب شده است اصلاح شود.
قانون اساسی: وضعیت کردها ترکیه و موجودیت آنان باید در قانون اساسی ترکیه ذکر شود. آموزش به زبان مادری و همچنین فرهنگ اقلیت ها باید در قانون اساسی ماده ای به خود اختصاص دهد. در خصوص آزادی اندیشه و افکار نیز تغییراتی در قانون اساسی باید به وجود آید.
مطالبات اجتماعی: در خصوص مشکلات زنان، جوانان و محیط زیست اقداماتی جدی باید صورت گیرد. در خصوص اصلاح این سرفصل ها اقدامات باید شروع شود. مجلسی تحت عنوان مجلس زنان باید به زودی تشکیل شود.
وضعیت زندانیان: محکومینی که تحت قانون مبارزه با ترور محکوم شناخته شده و در زندان به سر می برند با تعیین و تصویب زمان های مشخص شده در طول روند مذاکرات آزاد شده و برای پیوستن به جامعه و زندگی در جامعه تمام تدابیرلازم در مورد آنها اتخاذ شود.
مدیریت های محلی قدرتمند: شرط مدیریت های محلی به مانند اتحادیه اروپا باید مورد توافق قرار گیرد. در تمام مناطق ترکیه، مجالس منطقه ای تشکیل شده مدیریت های محلی اختیارات بیشتری دریافت کنند.
خلع سلاح: بعد از آن که تمام سرفصل های مذکور در روند مذاکرات مورد توافق قرار گرفته و بر اساس آن عمل شد؛ به مرحله خلع سلاح پ.ک.ک در جبهه ترکیه خواهیم رسید و اقدامات لازم برای ترک سلاح را انجام خواهیم داد.
طرح بازگشت به خانه: تمام تدابیر اقتصادی و اجتماعی در خصوص کسانی که در چارچوب طرح بازگشت به خانه بعد از خلع سلاح از کوه ها به شهرها خواهند آمد اتخاذ شده و امکان حیات اجتماعی و اقتصادی آنان مهیا شود.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین