۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • یاران اردوغان در کنفرانس شیخ سعید کُردی و حذف نام کردستان

یاران اردوغان در کنفرانس شیخ سعید کُردی و حذف نام کردستان

  • ۱ مهر ۱۳۹۲
  • ۲۴۵ بازدید
  • ۰

۷ تن از مقامات برجسته ی حکومت و حزب عدالت و توسعه در کنفرانس بین المللی بدیع الزمان سخنرانی کردند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی زمان، ظهر امروز در استانبول و با حضور اندیشمندان و عالمان دینی چند کشور جهان، دهمین کنفرانس شیخ سعید کُردی مشهور به بدیع الزمان نورسی آغاز شد. این کنفرانس امسال با محوریت بررسی موضوع نبوت در آرای این اندیشمند کُرد ترکیه در حال برگزاری است و مهمانانی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی به ارائه ی مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.
نکته ی جالب توجه در این دوره از کنفرانس شیخ سعید کُرد این بود که در روز نخست این کنفرانس ۷ تن از مقامات برجسته ی حکومت و حزب عدالت و توسعه در کنفرانس بین المللی بدیع الزمان سخنرانی کردند. بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه، حسین چلیک سخنگو و معاون رهبر حزب عدالت و توسعه، پروفسور مهمت گورمز رییس تشکیلات دینی حکومت ترکیه، قدیر توپباش شهردار استانبول، حسین عونی موتلو استاندار استانبول، عزیز بابوشچو رییس شاخه ی استانبول حزب عدالت و توسعه و فارس کایا رییس بنیاد وقف علم و دین که همگی از کادرهای مهم حزب عدالت و توسعه به شمار می آیند، در دو نشست صبح و بعدازظهر این کنفرانس سخنرانی کردند و پیش از آغاز سخنرانی آنان، پیام فتح الله گولن خطاب به کنفرانس قرائت شد.
برخی از عالمان دینی و فعالان سیاسی کُرد ترکیه بر این باورند که حزب عدالت و توسعه و سران حکومت کنونی این کشور، با مصادره به مطلوب آرا و افکار بدیع الزمان نورسی، تلاش کرده اند تا ضمن استفاده از نظرات او در تاسیس یک حکومت دینی، آن بخش از اندیشه های شیخ را که در مورد مبانی هویت قومی کردها و ارزش های فرهنگی آنهاست، از آثار وی کنار بگذارند.
ماموستا عبدالله جان از نویسنگان و پژوهشگران دینی کُرد ترکیه با تدوین یک مجموعه مقاله و بررسی دست نوشته های خطی بدیع الزمان نورسی، نشان داده که ناشران و مرشدین حلقه های دینی ترک، در زمان انتشار آثار و کلیات او کلمات مربوط به کُرد و کردستان را بیرون کشیده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *