۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گفتگو با عثمان جعفری از عناصر جدا شده پژاک

  • ۲۸ آبان ۱۳۹۴
  • ۸۶۱ بازدید
  • ۰

درابتدا مروری بر بیوگرافی عثمان جعفری: نامبرده درسال ۱۹۷۰ درشهر جوانرود دراستان کرمانشاه متولد شده است ودارای لیسانس الهیات از دانشگاه تهران می باشدوادبیات عربی را دردانشگاه سنندج تحصیل کرده است.درسال ۱۹۹۶ به صفوف پ.ک.ک وپژاک پیوسته است ومدت سه سال نماینده پ.ک.ک درکشورهای لبنان وسوریه بوده است..نامبرده یکی ازبانیان اصلی پژاک بوده است که بعنوان شاخه پ.ک.ک در کردستان ایران به فعالیت می پردازد.نامبرده بعد ازجدایی ازپژاک وپایین آمدن ازقندیل به اتفاق چند تن ازدوستانش که آنها هم ازپ.ک.ک وپژاک جدا شده اند (اتحادیه دمکراتیک کردستان) راتشکیل داده اند وهم اکنون دبیرکل این حزب می  باشد.

گفتگوی سایت خبری رنسانس نیوز با عثمان جعفری دبیر کل اتحادیه دمکراتیک کردستان

سوال: جنگ پژاک بارژیم اسلامی ایران روز به روز درحال گسترش است وسپاه پاسداران هم به این بهانه روزانه مناطق مرزی کردستان عراق را توپ باران می کند.آیا به نظر شما دراین مرحله جنگ مسلحانه می تواند جوابگوی مشکلات باشد؟

جواب:فاکتور اصلی جدایی ما ازپژاک مخالفت با جنگ مسلحانه بود.درحال حاضر جنگ مسلحانه نمی تواندآلترناتیو خوبی برای حل مشکلات باشدوهیچ نتیجه ای نخواهد داد.البته درداخل ارتش ایران ودرداخل ارتش ترکیه هم رانت جنگ طلبی وجود دارد وحتی درداخل برخی ازاحزاب کردستان نیز این رانت طلبی وجود داردوبرای حفظ منافع وبرخی اهداف خود تحت عنوان دفاع مشروع درمنطقه جنگ بوجود می آورند. منجمله پژاک باسلاح چهل وپنج سال پیش

 می خواهد به عمق خاک کردستان نفوذ کند وچند سزباز وچند جاش را بکشد.این کارهرگز حلال مشکلات نیست.اگرتحت عنوان دفاع مشروع هم باشدبازهم بی فایده است.چون تعدادنیروهای یک حزب آنقدر زیاد نیست که باقتل چندسرباز بتواند انتقام شهیدشدن چندپیشمرگه خودرا بگیرد.جنگ مسلحانه به مسلحت کردها نیست وبخصوص درکردستان ایران اصلا جواب نمی دهد.چونکه کردستان ایران درسایه امنیت روز بروز درحال توسعه وپیشرفت است واقتصاد آن رونق گرفته است وروز بروز هم برتعداد افراد باسواد وروشنفکر افزوده می شود..اگر کردستان را نا امن کنیم تمامی این دست آوردها ازدست می رود.ازطرف دیگر هرگونه جنگ به ضرر کردستان عراق نیز می باشد.زیرا ایران به این بهانه کردستان عراق راتوپ باران می کندوهمگی باید تلاش کنیم دست آورد تاریخی کردستان عراق راحفظ کنیم.

آنچه پژاک امروز دنبال می کند نمی تواند کارساز باشد ویک اشتباه تاریخی است.پژاک این جنگ رابرای مصلحت کردها انجام نمی دهد.درپشت این استراتژی کسانی قرار دارند که گریلاها رابه کشتن می دهندوآنها خوب می دانند که این جنگ به مصلحت کردها نیست. واگر احزاب دیگر کردستان ایران امروز جنگ راکنار گذاشته اند دلیلش به مشکلات داخل گروهی آنان برمی گردد نه به مصلحت اندیشی.

سوال: اگر زمان جنگ مسلحانه پایان یافته است ، چه جایگزینی برای جنگ مسلحانه دارید؟

جواب: اگر ما احزاب کردستانی ادعای ملی ومردمی بودن داریم بیائیدهمگی بگوئیم کردستان عراق آزاد شده است ودراین اوضاع واحوال کاری نکنیم که به ضرر کردستان عراق تمام شودواین دست آورد تاریخی برباد برود.جنگ مسلحانه قبلا آزمایش وتجربه شده است وهیچ نتیجه ای نداده است.بهترین راه حل فعلا این است که احزاب خود را بروز وتازه کنندتا بتوانند درمقابل بروز مشکلات ازخود واکنش مناسب نشان دهند وباید خودرا برای هرگونه تغییر وتحول درایران آماده کنند.تغییر رژیم درایران بدست ما نمی باشدومانیروهای کردایران باید یک پلاتفرم سیاسی درست کنیم وبا کشورهای بزرگ درارتباط ومذاکره باشیم.چون این ابرقدرتها درسرنگونی رژیم ودرآینده ایران نقش اساسی خواهند داشت.باید تلاش کنیم یک رسانه بزرگ وگسترده وفعال ایجاد کنیم تا موضوع کرد رابه تمامی جهان اطلاع رسانی کندواین خودش جایگزین خوبی برای جنگ مسلحانه است.آیا یک فشنگ کلاشینکوف می تواند جایگزین خوبی برای حل مشکلات کردستان باشد یا یک رسانه فعال که صدای کردها رابه تمامی جهان برساند؟

میتوانیم ازتجربه یهودیان درس بگیریم.یهودیان با اینکه کشور مستقل دارند اما بازهم برای حفظ این کشور درسایر کشورها به ایجاد لابی پرداخته اند تا ازاین طریق ازکشورشان دفاع کنند.ماکردها نیز می توانیم درکشورهای دیگر لابی درست کنیم وازاین طریق به دفاع ازکردستان بپردازیم.

سوال: اتحادیه دمکراتیک کردستان خود را آلترناتیو پژاک می داند، اما تاحالا ازسوی پژاک به رسمیت شناخته نشده است.شما چگونه وچطور خودرا جایگزین پژاک می دانید؟

جواب: ماخودرا جایگزین پژاک ویا حزب دیگری نمی دانیم.اما خود را پژاک واقعی می دانیم.پژاکی که خواب تشکیل آنرا زمانی می دیدیم.ماپژاک فعلی را با این برنامه هایش قبول نداریم.

سوال: ازدیدگاه شما پ.ک.ک از پژاک بعنوان یک کارت برنده برعلیه ایران استفاده می کند.آیا پ.ک.ک چه نیازی به اینکار دارد ودلیلش چیست؟

جواب: باید خیلی عمیق به این مسئله نگاه کنیم.

بعد ازدستگیری اوجالان پ.ک.ک دچار چندین بحران شدوآنچه توانست پ.ک.ک را ازبحران ونابودی کامل نجات دهد مردم کردستان ایران بودندوپ.ک.ک توانست با استفاده از آنها زنده بماند.

پ.ک.ک از پژاک بعنوان یک بالانس استفاده می کندوخودرا به آن آویزان کرده است ودرپناه آن خودرا حفظ کرده است.اگر گریلاهای کردستان ایران درداخل پ.ک.ک نباشند پ.ک.ک هیچ معنایی ندارد وپ.ک.ک باید این واقعیت را قبول کند.اگر پ.ک.ک ادعا می کند پژاک حزبی است که متعلق به کردستان ایران است، پس چرازمانیکه ما قصد تشکیل یک حزب برای کردستان ایران را داشتیم درآنموقع مخالفت می کرد؟مانیروهای با ارزشی داشتیم که همگی از دانشگاههای تهران وتبریز فارغ التحصیل شده بودندوبه پ.ک.ک ملحق شده بودند.پ.ک.ک تحت عناوین جداگانه ای برای کردستان ایران وسوریه اقدام به درست کردن حزب کردواین کار را فقط ازترس حمله آمریکا انجام داد.فقط نام این حزبها جداست ودرحقیقت همان پ.ک.ک هستند.بعد ازکنگره اول پژاک فقط این مسئولیت به من سپرده شدکه مامور ملاقات با دولت آمریکا باشم وبه آمریکائیها بگویم ما یک اپوزسیون مخالف ایران هستیم وشما نباید درمورد پ.ک.ک نظر منفی داشته باشید وپ.ک.ک ازپژاک بعنوان یک کارت دربرابر حمله احتمالی آمریکا مورد استفاده قرار میدهدوبه جنگ با ایران می فرستد.یعنی درحقیقت پژاک مانند یک شمشیر دو لبه است که یک لبه آن برای جنگ با ایران است ولبه دیگر آن دردست پ.ک.ک است تا هرزمان که بخواهد ومنافعش ایجاب کند از آن استفاده می کند. ازاطلاعیه های پ.ک.ک بخوبی می توان این موضوع را درک کرد.یک روز آمریکا راتهدید می کنند –یک روز ایران را ویک روز هم کردستان عراق راتهدید می کند.اگر ازروی عقلانیت به مسئله نگاه کنیم برای ما ثابت می شود که اطلاعیه هایی که حاجی احمدی وسرحد درمورد کردستان عراق صادر می کنند تنها به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

سوال: شما قبلا گفته بودید پژاک وپ.ک.ک مانع پیشرفت کردها دربخشهای دیگر کردستان وبخصوص درکردستان ایران می باشند. این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟

جواب:من نمی گویم پ.ک.ک یا پژاک مانع پیشرفت وآزادی کردستان هستند.چون هیچ حزبی آنقدر قدرت ندارد که بتواند کردستان را آزاد کندودرعین حال پ.ک.ک وپژاک مانع تراشی کنند.من می گویم لا اقل وقتی نمی توانیم درست کنیم ، خرابترش نکنیم.سیاستهای پ.ک.ک وپژاک اصلا به منفعت ومصلحت کردها نیست. اکنون کردستان ایران هم ازلحاظ سیاسی وهم ازلحاظ اقتصادی واجنماعی وفرهنگی روبه پیشرفت است ونباید کاری کرد که این وضع عادی وطبیعی بهم بریزد وکردستان ملیتاریزه شودوحلقه محاصره سازمانهای مدنی که درکردستان فعالیت دارند تنگتر شود.

سوال:آیا با آمریکا ارتباط دارید؟

جواب: ارتباط ما با آمریکا خوب است ودرطی این مدت نشستهایی با آنها داشته ایم که حالا هم ادامه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین