۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • گزارش تکان دهنده از قربانیان پ.ک.ک در حلبچه

گزارش تکان دهنده از قربانیان پ.ک.ک در حلبچه

  • ۵ بهمن ۱۳۹۵
  • ۱۸۴ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان : سلام هاندانی روزنامه نگار کرد عراقی در حلبچه درباره پیامدهای حضور و فعالیت اعضای مسلح پ.ک.ک در نواحی مرزی استان حلبچه گزارش تکان دهنده ای نوشته است که در پایگاه خبری تحلیلی http://wishe.net منتشر شد.
در این مطلب آمده است: جناح های مختلف حلبچه اعلام کردند اعضای مسلح پ.ک.ک به منظور ربودن و فریب کودکان وارد شهر شده و در مناطق کوهستانی هم از کاسبکاران باج می گیرند. سازمان دیدبان حقوق بشر نیز بار دیگر از ربودن و انتقال ۳۸ کودک حلبچه از سوی پ.ک.ک خبر می دهد.
سلام هاندانی در ادامه گزارش خود می نویسد: آکو شاه ویس نامزد کاکه ای های حلبچه برای شورای شهر حلبچه در این باره گفت: اعضای مسلح پ.ک.ک خود را به روستاهای شرق حلبچه رسانده اند و پست ایست و بازرسی ایجاد کرده اند و از کاسبکارانی که کالاهایشان را در نواحی مرزی اقلیم کردستان و ایران داد و ستد می کنند، باج می گیرند. وی با اشاره به روستای هاوار که ۲۰ کیلومتر از شرق حلبچه تا مرکز این شهر فاصله دارد گفت: طی چند ماه گذشته چندین بار از سوی پ.ک.ک نقطه ایست و بازرسی احداث شده، این هم به خاطر مرزی بودن منطقه و رفت و آمد و داد و ستد کاسبکاران مرزی است تا از آنها باج بگیرند. ما قبلا هم با اعضای مسلح پ.ک.ک گفتگو کرده ایم و به آنها اعلام کرده ایم که مردم روستای هاوار، هاوار قدیم، دره تفی، تویله و چند روستای دیگر از طریق دادو ستد مرزی امرار معاش می کنند و اجازه نخواهیم داد پ.ک.ک برای آنها ایجاد مشکل کند.
آزاد فایق عضو شورای روستای هاوار در این باره گفت: حدود یک ماه است که ایران این مرز را مسدود کرده و آن هم به خاطر حضور نیروهای مسلح پ.ک.ک در منطقه است.
فاروق عبدالکریم مدیر نهاد روشنفکری و مطبوعات شاخه ۱۲ حزب دمکرات کردستان عراق در حلبچه هم گفت: اعضای مسلح پ.ک.ک در مناطق کوهستانی مرز حلبچه حضور دارند و بعضا هم وارد شهر می شوند. پ.ک.ک در مناطق کوهستانی از کاسبکاران باج می گیرد و با آمدن داخل شهر هم با نوجوانان و کودکان رابطه برقرار می کند و متاسفانه تاکنون تعدادی از آنها فریب پ.ک.ک را خورده و از سوی این گروه ربوده شده اند که سنشان زیر ۱۸ سال است. سازمان دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ فاش ساخت که از سال ۲۰۱۳ تا تاریخ ذکر شده در حلبچه ۳۸ کودک از سوی پ.ک.ک فریب خورده اند و از سوی این گروه ربوده شده و به کوهستان های قندیل منتقل شده اند.
کاوه علی معاون استاندار حلبچه در این باره گفت: هموطنان نزد ما آمده و شکایت کرده اند که اعضای مسلح پ.ک.ک از آنها باج گرفته اند. چندین نمونه ازاین نوع شکایت ها از نقاط مختلف حلیچه داریم.
این روزنامه نگار کرد عراقی در ادامه گزارش خود نوشت: فریب دادن کودکان حلبچه از سوی گروههای تندرو و مسلح؛ اکنون یکی از پرونده های دفتر حقوق بشر و چند سازمان مدنی دیگر در این منطقه است. گلستان احمد مدیر مسئول دفتر حقوق بشر در حلبچه در این باره گفت: ما تحقیقات میدانی خود در این باره را به نتیجه رسانده ایم و مشخص شد که گروههای تندرو و مسلح همچون پ.ک.ک مسبب اصلی این فاجعه بشری هستند. تعداد زیادی از کودکان زیر ۱۸ سال که از سوی گروههای تندرو از جمله پ.ک.ک، جبهه النصره و داعش ربوده شده و مسلح شده اند این در حالیست که طبق منشور بین المللی حقوق بشر و حقوق کودکان، مسلح کردن افراد زیر ۱۸ سال غیرقانونی و جرم محسوب می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین