۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کودتای ۱۹۸۰ و شیوع ویروس مرگباری به نام پ.ک.ک

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۹۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان:در سال ۱۹۸۰ میلادی ارتش ترکیه به رهبری کنعان اورن دست به خونبارترین کودتای تاریخ ترکیه زد و طی سالیان ۱۹۸۷-۱۹۸۲ میلادی کنعان اورن را در مقام ریاست جمهوری نگه داشت.این کودتا از آنجا که منجر به سقوط نظام پارلمانی که کردها در آن سهم داشتند و ظهور مجدد کمالیست های کردستیز شد، فضای سیاسی ترکیه را به سمت رادیکالیسم قومیتی ترکی کردی سوق داد.

کودتای ۱۹۸۰ میلادی و زمام داری ارتشیان موجب شد که کردها بیش از پیش به پ.ک.ک گرایش پیدا کنند و بدنبال آن جنگ خونین کردستان ترکیه آغاز شد.گروهای کرد در ابتدا با دادن بیانه ای پیرامون تشکیل کشور کردستان و تجزیه ترکیه موجب شدند که ناسیونالیسم فالانژ به جامعه ترک نیز سرایت پیدا کند.

کردها با سر دادن شعارهای تجزیه طلبانه ترکها را مجبور به گرفتن لاک تهاجمی کردند و باعث تشدید تعصبات قومی و گرایشات پان ترکیستی در بین جامعه ترک شدند.

اما رادیکال کردن جامعه ترکیه کوچکترین اثر استقلال طلبی کردها بر جمهوری ترکیه بود.کردها با اصرار بر تجزیه طلبی و بعد از آن خود مختاری و آغاز ترورها حملات انتحاری و شبیخون های پارتیزانی خود موجب شدند که ارتش ترکیه با فرستادن واحدهای مسلح سنگین به کردستان به خشونت ها دامن بزند.کردها نیز در جواب با حملات چریکی خود خشونت ها را شدت بخشیدند بطوری که توانستند در می ۱۹۸۸ میلادی ائتلاف گسترده ای از نیروهای جبهه ملی آزادی بخش کردستان را تشکیل دهند و از طریق گسترده تر کردن میدانهای نبرد ترکیه را در آستانه ورشکستگی قرار دهند.

از اینرو بود که ارتش ترکیه در سال ۱۹۹۵ میلادی حملات گسترده ای را با ۳۵ هزار نفر از سربازان نیروهای زمینی در شمال عراق برای سرکوب پ ک ک آغاز و بیش از چهل کیلومتر در عمق خاک عراق پیشروی کرد. در نتیجه این حملات بخشی مهمی از توانایی نظامی کردها را ساقط شد.

پس از حملات ۱۹۹۵ میلادی ارتش ترکیه که سرمست از پیروزیهای گذشته خود بود، طی سالها پایگاه های پ.ک.ک در شمال عراق را مورد بمباران هوایی و حملات توپخانه قرار داد و توانست بخشی از مناطق نا امن مرزی را امنیت دوباره بخشد.نهایتاً نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک دستگیر و در محاکمه ای به مرگ محکوم شد.اما پس از آن به علت درخواست اتحادیه اروپا که همزمان با تلاش ترکیه برای عضویت در این اتحادیه بود این حکم به حبس ابد کاهش یافت و با تغییر قانون اساسی اروپا،مجازات اعدام از قوانین ترکیه حذف شد.

دستگیری اوجالان و تبعیت ترکیه از درخواست اتحادیه اروپا برای لغو حکم اعدام وی فشارهای جهانی را بر پ.ک.ک افزایش داد و باعث شد این گروه در سال ۲۰۰۳ با آتش بسی یک جانبه نبرد با دولت مرکزی را به پایان رساند.  این نبرد به صورت کامل به پایان نرسید. در همان سال ویروس پ.ک.ک به فکر گسترش خود افتاد و یک شاخه منشعب از آن با عنوان پژاک بر فعالیت های تروریستی در نوار مرزی ایران آغاز به کار کرد و صدها نفر تاکنون قربانی ویروس مرگبار پ.ک.ک و پژاک شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین