۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کمال قلیچدار اوغلو: مسئله کردها مهمترین مشکل کشور ترکیه است/ صلح باید در پارلمان شکل بگیرد

کمال قلیچدار اوغلو: مسئله کردها مهمترین مشکل کشور ترکیه است/ صلح باید در پارلمان شکل بگیرد

  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۵۱۵ بازدید
  • ۱

رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اعلام کرد که مهمترین مشکل کشورش مسئله کردهاست. وی تاکید کرد که صلح با کردها تنها ازطریق پارلمان ترکیه ممکن می شود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری اخلاص، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که درآنکارا سخنرانی می کرد؛ گفت: ترکیه زمانی قابل زندگی خواهد بود که اصول دموکراسی در آن توسعه بخشیده شود. در حال حاضر نیز مهم ترین مشکل در این جغرافیا مشکل کردهای این کشور است. تنها حزبی که بتواند این مشکل را حل و فصل کند حزب جمهوری خواه خلق ترکیه است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار باشد مسئله کردها در ترکیه حل شود این راه از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه می گذرد. حزب جمهوری خواه خلق برای حل و فصل مسئله کردها ۴ پیشنهاد کلی ارائه داده است تا زمانی که این ۴ اصول رعایت نشود روند مذاکرات صلح به نتیجه نخواهد رسید. این ۴ شرط عبارتند از: صمیمی و صادق بودن طرف های مذاکره، آشکار بودن روند مذاکرات و دوری کردن از منافع شخصی و روابط پنهانی در روند مذاکرات، شفاف سازی تمام مراحل روند مذاکرات و مطلع کردن افکار عمومی از کلیه اقدامات و در آخر مطرح کردن روند مذاکرات در پارلمان ترکیه به عنوان مکانی که محل تجمع اراده ملت ترکیه است. هیچ کدام از این ها در روند مذاکرات صلح رعایت نشده است. تنها آدرس حل و فصل مسئله کردهای ترکیه پارلمان این کشور است. ما همواره بر این موضوع تاکید کرده ایم و خواهیم کرد.

قلیچدار اوغلو گفت: تمام نشانه های کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر دهه ۸۰ میلادی باید از ترکیه برداشته شود. یکی از این نشانه ها که زخمی مداوا نشده بر پیکره دموکراسی در ترکیه است حدنصاب ۱۰ درصدی انتخابات این کشور است که همچنان نیز احزاب ترکیه با آن دست و پنچه نرم می کنند. این قانون به صورت آشکار در حال نقض اراده ملت ترکیه است. ما در تلاش برای پایان دادن و یا پایین آوردن این قانون ضد دموکراتیک هستیم.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. صحبت های او با صحبت های تمام رهبران ترکیه متفاوت است حتی با اربکان که پ ک ک را خطرناک ترین گروه تروریستی در جهان می دانست.او هم مثل اردوغان ابتدا خوش‌بینی به گروه افراطی کردی را شروع کرده در حالی که در عمل متوجه خواهد شد مسئله ای بنام کرد که در پارلمان قابل حل باشد وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین