۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • چرا پژاک اصرار دارد جدایی ریزان جاوید را انکار کند؟

چرا پژاک اصرار دارد جدایی ریزان جاوید را انکار کند؟

  • ۶ شهریور ۱۳۹۷
  • ۲۷۶ بازدید
  • ۰

در روزهای اخیر بیکبار خبری منتشر شد که قرار است ریزان جاوید مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی تحت کنترل پ ک ک و پژاک انجام دهد ، ولیکن انتشار فیلم تقطیع شده و آرشیوی از ریزان جاوید سبب گردید تا گمانه زنی ها در خصوص وی بیش از پیش تائید گردد.
بررسی فیلم به اصطلاح مصاحبه ریزان جاوید حاوی نکات قابل تاملی بود که به نظر می رسد چریان جدایی طلب پژاک بایستی در خصوص تکرار چنین رفتارهای تجدید نظر کند چرا در عصر ارتباطات و اطلاعات نمی توان با چنین روش هایی مخاطب را فریب داد.

به گزارش انجمن بی تاوان ، در ماه های اخیر اخباری مبنی بر تلاش بخشی از بدنه  رهبری و مدیریت گروه شبه نظامی و تجزیه طلب پژاک در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر گردید. از همان آغاز انتشار این خبر برای کارشناسان و افراد آشنا به فضای کُرد این موضوع دور از ذهن نبوده و با توجه به سوابق گسترده حذف مخالفان در احزاب و گروه های کُردی که تقربیاً به رویه ای عادی و مرسوم تبدیل شده است ،اغلب تحلیل گران وقوع این رویداد را  پیش بینی و تائید می کرده اند ،کما اینکه اخبار موثقی حکایت از آن داشت که پس از تغییراتی که منجر به ورود سیامند معینی به راس هدایت این گروه خشونت طلب و شبه نظامی گردید برخی از اعضای ارشد این گروه با سیاست های وی به مخالفت برخواسته اند.

این روند تدوام داشت تا اینکه اتخاد سیاست دو گانه و انتزاعی پژاک در نقشه راه کذایی و از سوی دیگر اقدامات رادیکال و تروریستی سبب گردید تا شدت اختلافات بیش از پیش گردد ، در این میان ریزان جاوید یکی از سران مخالفین ساز جدایی و انشعاب را کوک و این اقدام وی موجب گردید تا در ماه هایی اخیر او مورد بازخواست و بازجویی قرار گیرد و تا قبل از عملیات تروریستی مریوان نیز تحت تدابیر شدیدی از سوی پژاک و قرارگاه مرکزی پ ک ک قرار بگیرد.
به هر حال ریزان جاوید ریزان جاوید بر اساس اخبار موثقی که بدست آمده است قبل از عملیات تروریستی مریوان موفق به خارج شدن از مقر پژاک شده و خود را به اربیل رسانده و تحت حمایت حزب پارتی قرار گرفته است. همان گونه که سال ها پیش بریارگابار چنین کرد.

در روزهای اخیر بیکبار خبری منتشر شد که قرار است ریزان جاوید مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی تحت کنترل پ ک ک و پژاک انجام دهد ، ولیکن انتشار فیلم تقطیع شده و آرشیوی از ریزان جاوید سبب گردید تا گمانه زنی ها در خصوص وی بیش از پیش تائید گردد.
بررسی فیلم به اصطلاح مصاحبه ریزان جاوید حاوی نکات قابل تاملی بود که به نظر می رسد چریان جدایی طلب پژاک بایستی در خصوص تکرار چنین رفتارهای تجدید نظر کند چرا در عصر ارتباطات و اطلاعات نمی توان با چنین روش هایی مخاطب را فریب داد.

در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم
۱- مصاحبه بدون مقدمه و بدون پایان می باشد به گونه ای که به یکباره مصاحبه آغاز و یکباره به پایین می یابد .

۲-مصاحبه گر در این مصاحبه نمایش داده نمی شود و این سبک تهییه فیلم از افراد مسئله دار در پ ک ک و پژاک گویی مرسوم و معمول است که مصدایق زیادی دارد و اغلب افراد جدا شده از پژاک عنوان می کنند که از آنان با اعمال فشار و تهدید چنین فیلم های گرفته اند.
یکی از اعضای جدا شده از پژاک که هویت آن نزد انجمن بی تاوان محفوظ می باشد به خبرنگار ما عنوان می داشت در مستندی که در سال های گذشته تحت عنوان سایه مرگ از همین شبکه تحت کنترل پ ک ک و پژاک پخش شد اعضای پژاک با اسلحه مصاحبه شونده را هدف قرار داده بوده اند و آنها از روی ترس جان خود هر آنچه را که به آنها دیکته می کرده اند تکرار می کرده است و یا در مصاحبه ای که از یکی دیگر از اعضای حذف شده در پژاک بنام سعید ایمنی پخش گردید نحوه تهیه فیلم به همین گونه بوده است .

۳-در فیلم پخش شده ریزان جاوید هیچ اشاره به موضوعات جدید نمی کند ،جان باختن ۴ فعال محیط زیست در مریوان در حادثه آتش سوزی موضوع مطرح و به روز پژاک و رسانه های گروه در همان روز مصاحبه ریزان جاوید محسوب می گردد و شبکه آرین تی وی با جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران در ساعات قبل از پخش مصاحبه به اصطلاح زنده ریزان جاوید در این مورد جولان می داد ، در حالی که ریزان در این مصاحبه زنده هیچ گونه اشاره ی به حادثه آتش سوزی مریوان و یا جان باختن فعال محیط زیست اشاره ی نکرد ؟!  اگر دقت کنید آخرین مطلبی را که اشاره می کند موضوع حذف اقبال مرادی است که  این روزها اخباری مبنی بر دست داشتن سرویس اطلاعاتی ترکیه موسوم به میت در این حذف از سوی رسانه های در اقلیم کردستان منتشر شده است.

۴- در ساعت ۱۸:۱۳ روز ۴شهریور (زمان پخش فیلم کذایی) در هنگام صحبت های ریزان جاوید به ناگهان صحبت های وی قطع و از زمان دیگری ادامه پیدا می کند که تشخیص آن نیاز به تخصص خاصی در حوزه فیلم سازی ندارد

به هر حال اینکه ریزان جاوید از این گروه جدا شده باشد یا انشعاب جدیدی روی داده باشد چندان برای مردم کردستان در ایران اهمیت ندارد و لیکن خوی توتالیتر و ایستالینستی حاکم بر جریان خشونت طلب پ ک ک و پژاک و افراطی پ ک ک و پژاک و سایر شاخه های اقماری آن چنان عیان گردیده است که دیگر کمتر کسی است با شنیدن نام این گروه تصاویر خارج از فضای غیراخلاقی و غیر انسانی برای ترسیم گردد.
هوشیاری مردم فهیم کُرد و لزوم برای پیشتازی نخبگان کُردی در روند خروج افراطی گری و رادیکالیزم از جغرافیای کُردی در ایران مهم ترین شاخص رشد و توسعه متوازن در این مناطق می باشد چرا که بسیاری از محرومیت ها و عقب افتادگی در توسعه متوازن مناطق کردنشین ناشی از فضای است که این گروه های خشونت طلب و تزروریستی جنایی با حمایت قدرت های استعماری و رژیم های واپسگری همچون سعودی دنبال می کنند و قطعا بیشتر آسیب ها را به بدنه جامعه کُردی وارد می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *