۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ.ک.ک پای القاعده را به اقلیم کوردستان باز می‌کند

پ.ک.ک پای القاعده را به اقلیم کوردستان باز می‌کند

  • ۳۰ مهر ۱۳۹۷
  • ۲۷۴ بازدید
  • ۰

احمد یحیی، از مقامات ارشد سابق پلیس ترکیه به اندیشکده «پروژه تحقیقی درباره تروریسم» گفته است سازمان اطلاعات ترکیه در سال ۲۰۱۴ برای برقراری ارتباط با عناصر تندرو شورشی در سوریه تلاش کرده است.

بر اساس گزارشی که در سایت این اندیشکده منتشر شده است، احمد یحیی، رییس پلیس سابق بخش مبارزه با تروریسم در شهر شانلی اورفا در نزدیکی مرز سوریه اکنون در دانشگاه جورج تاون و ام آی تی در آمریکا تدریس می کند. وی در جریان دستور رییس جمهور ترکیه برای برکناری روسای بخش ضدتروریسم این کشور در سال ۲۰۱۴ کنار گذاشته شده است.

این مقام سابق پلیس ترکیه ادعا کرده است که ترکیه می خواهد با استفاده از نیروهای تندرو در ترکیه، آنها را برای مقابله با کردهای سوریه و ایجاد منطقه حائل میان ترکیه و سوریه به کار گیرد.

بسام ایشاک، از اعضای شورای دموکراتیک سوریه، متشکل از کردها و اعراب این کشور نیز به پروژه تحقیقی درباره تروریسم گفته است اعضای جهادی ارتش آزاد سوریه تمایل دارند با ترکیه همکاری کنند زیرا در صورت همراه نشدن با ترکیه، ممکن است از سوی روسیه هدف قرار گیرند.

این افراد به نهاد مذکور گفته اند اعضای جهادی که از ادلب در پی توافق ترکیه و روسیه بیرون خواهند رفت، ممکن است از سوی ترکیه برای مقابله با کردها به کار گرفته شوند.

کایل اورتون، محقق حوزه تروریسم نیز امکان استفاده ترکیه از شورشیان تندرو نزدیک به القاعده در سوریه را علیه کردها رد نکرده است اما گفته است از این نیروها در مناطق تحت کنترل کردها که آمریکاییها نیز حضور دارند استفاده نخواهد شد.

جان روزوماندو، محقق در «پروژه تحقیقی درباره تروریسم» نیز گفته است ترکیه تلاش می کند عناصری را از میان گروه های تندرو مانند حیات تحریر الشام با خود همراه کرده و از آنها در عملیات های نظامی علیه نیروهای کرد سوریه استفاده کند.

اویتون پیشنهاد کرده است نقش آمریکا به عنوان میانجی میان ترکیه و پ.ک.ک، می تواند به رفع تنش در سوریه کمک کند.

تمامی این اخبار و اطلاعات نشان می دهد که دولت ترکیه که نشان داده بیش از آنکه بر روی اصول اخلاقی در سیاست خارجی پافشاری کند بر منافع لحظه ای حرکت کرده است تلاش میکند تا با ابزار القاعده و گروه های ایدئولوژیک همفکر با این جریان رادیکال و تندرو بر روی کارت پ ک ک بازی کند. این در حالی است که پ ک ک با نزدیک شدن به مناطق شهری اقلیم کردستان برنامه سپر انسانی را دنبال کرده و دور از ذهن نیست که ترکیه به بهانه پ ک ک منطقه اقلیم کردستان را بیش از پیش با ناامنی روبرو کند. منطقه اقلیم کردستان عراق سالها است که به دلیل حضور بی حساب و کتاب گروه های شبه به منطقه ای امنیتی تبدیل شده است ‌

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین