۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ ک ک نماینده کُردها نبوده و نمی تواند باشد

پ ک ک نماینده کُردها نبوده و نمی تواند باشد

  • ۶ مهر ۱۳۹۲
  • ۱۸۰ بازدید
  • ۰

حسین چلیک معاون نخست وزیر ترکیه درخصوص احتمال جنگی دوباره در مناطق جنوب و جنوب شرق این کشور، به پ‌ک‌ک هشدار داده که در صورت بروز چنین اقدامی، برای همیشه از صفحه‌ی مذاکرات حذف خواهد شد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :چلیک درباره‌ی سخنان اخیر سرکردگان پ‌ک‌ک درخصوص بسته‌ی دمکراسی گفته، پ‌ک‌ک با این کارها درصدد آمادسازی اعضای خود برای شروع دوباره‌ی خشونت‌ها در این کشور است، اما ما به هیچ عنوان چنین اجازه‌یی نخواهیم داد و شلیک اولین گلوله توسط این فرقه، به مثابه‌ی خط پایان و حذف همیشگی آن از صفحه‌ی مذاکرات خواهد بود.
چلیک درباره‌ی بسته‌ی دمکراسی هم گفت:« این بسته به شیوه‌یی کاملاً دمکراتیک و سربسته تدوین شده و در محیطی حقوقی و سیاسی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته که در زمان موعود برای همگان آشکار خواهد شد.»
گفتنی است پروسه‌یی که به پروسه‌ی امرالی موسوم است، از مدتی پیش به بن‌بست رسیده است. این موضوع از آنجا شروع شد که سرکردگان پ‌ک‌ک خواستار شروع مرحله‌ی دوم این پروسه بودند. در این مرحله می‌باست دولت اردوغان قول‌هایی را که به پ‌ک‌ک و عبدالله اوجالان (سرکرده‌ی دربند این فرقه در جزیره‌ی امرالی) داده بود را عملی کند که نکرد و دلیل آنرا نیز تمام نشدن پروسه‌ی عقب‌نشینی اعضای این فرقه به شمال عراق اعلام کرد. در ضمن به این نکته هم اشاره کرده که تنها ۲۰ درصد از اعضای پ‌ک‌ک خاک ترکیه را ترک کرده‌اند که عمدتاً سالخورده، معلول و تازه جدبی‌ها هستند.
بدنبال این سخنان، جمیل بایک (سرکرده‌ی کنونی پ‌ک‌ک) هم ترکیه را به جنگی خانمانسوز و خشن تهدید کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این تهدیدات بایک، راه به جایی می‌برند یا مثل تهدیدات قبلی، فقط یک مشت گلایه و پنبه‌اند.
ناگفته نماند روشنفکران، سیاستمداران و اکثر مردم کُرد در شهرهای ترکیه، با این کار اردوغان مخالفند چرا؟ چون آنها هیچ‌وقت پ‌ک‌ک و اوجالان را بعنوان نماینده‌ی خود قبول نداشته و نخواهند داشت. لذا نباید دولت با این فرقه‌ی خشونت‌طلب که کردها هم دل خوشی از آن ندارند؛ بعنوان نماینده‌ی آنها مذاکره کند. درضمن سخنان اخیر چلیک نیز بر همین اساس است و به این نکته اشاره دارد که پ‌ک‌ک و اوجالان هیچ وقت نماینده‌ی کُردها نبوده و نخواهند بود و مذاکره هم در این راستا صورت نگرفته، بلکه بعنوان یک فرقه‌ی که از عملکرد خود پشیمان شده و حالا تقاضای بخشش از دولت را دارد، برخورد شده و خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین