۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ ک ک از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست به برقراری صلح در ترکیه کمک کند

پ ک ک از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست به برقراری صلح در ترکیه کمک کند

  • ۸ آذر ۱۳۹۴
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

جمیل باییک از سران پ ک ک ،از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست ابتکار صلحی را برای پایان دادن به « جنگ داخلی» در ترکیه که به گفته وی به سبب خط مشی سیاسی آنکارا ، ادامه دارد، آغاز کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از  رسانه های وابسته به تروریست ها، این مقام حزب کارگران کردستان در گفتگو با هفته نامه آلمانی بیلد اعلام کرد:« ما دیگر نمی خواهیم بجنگیم ،‌ما به دنبال راه حل های سیاسی هستیم و برای این کار به تسهیل کننده و طرف سومی برای برقراری صلح نیاز داریم .»
وی در پاسخ به پرسشی از مقر خود در کوه های قندیل در منتهی الیه شمال کردستان عراق افزود:« به این سبب ما از آمریکا یا آلمان به عنوان عضو اتحادیه اروپا می خواهیم تا این نقش را برعهده گیرد.»
پ ک ک اکنون در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.
اما از دید باییک ، با توجه به نقش کردها در مبارزه با داعش در عراق و سوریه ،‌این اوضاع باید تغییر کند.
این مقام پ ک ک که از میانه روهای این جنبش محسوب می شود اعلام کرد:« زما آن فرا رسیده است که نام حزب کارگران کردستان از فهرست سازمان های تروریستی بیرون کشیده شود.»
او از تغییر وضع مناقشه کردها با نیروهای مسلح ترکیه ابراز نگرانی کرد.
این مقام پ ک ک اعلام کرد:« تانک ها ،‌توپخانه و بالگردهایی در جنوب ترکیه علیه مردم غیر نظامی کرد مستقر شده اند ،‌این بدترین اوضاعی است که از چندین دهه قبل در این منطقه وجود داشته است.»
وی افزود:« دولت ترکیه می گوید این جنگ تا زمانیکه همه جنگجویان کرد کشته یا تسلیم شود ادامه خواهد یافت ،‌به این دلیل من می گویم که در واقع ما کردها بار دیگر در جنگ داخلی با ترکیه هستیم .»
سال ۲۰۱۲ ، آغاز گفتگوهای بین آنکارا و عبدالله اوجالان امیدواری هایی را درخصوص پایان مناقشه کردها به وجود آورد . این مناقشه از سال ۱۹۸۴ به کشته شدن ۴۰ هزار نفر منجر شد.
اما بیستم ژوئیه گذشته ،‌حمله ای انتحاری که به گروه داعش نسبت داده شده است به کشته شدن ۳۲نفر از فعالان طرفدار کرد در سروچ در مرز سوریه منجر شد ، ناقوس مرگ آتش بس را به صدا در آورد.
شاخه ای از پ ک ک با برعهده گرفتن مسئولیت حمله به دو نیروی پلیس به این انفجار پاسخ داد و آن را اقدام تنبیهی علیه ترکیه به اتهام حمایت از افراطیون عنوان کرد.
در مقابل ،‌آنکارا حمله ای را علیه پ ک ک آغاز کرد و ا‌ز آن زمان جنوب شرقی ترکیه که اکثر جمعیت آن را کردها تشکیل می دهند در خشونت غوطه ور شده است .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین