۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیچیدگی در روابط آمریکا با کُردها

  • ۶ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۰۲ بازدید
  • ۰

برخی مقامات و کارشناسان آمریکایی باتوجه به پیروزیهای اخیر کردها بر داعش، بر نامحدود کردن کمک آمریکا به آنها تاکید می کنند اما برخی دیگر اصرار دارند حمایت بی چون و چرا از کردها مخصوصا در عراق به تجزیه این کشور منجر می شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ،کردهای عراق هر چند در اواخر تابستان ۲۰۱۴ با حمله غافلگیرانه داعش مجبور شدند تا نزدیکی اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عقب نشینی کنند، اما با حمایت کشورهای مختلف توانستند مناطق کردنشین را پس گرفته و تا نزدیکی موصل، مهمترین شهر تحت کنترل داعش در عراق پیشروی کنند. نیروهای کرد سوریه هم پس از ۴ ماه مقاومت توانستند شهر کوبانی را از محاصره داعش خارج ساخته و روستاهای زیادی را هم از این گروه افراطی پس بگیرند.
کردها همواره ادعا می کنند که اگر سلاح و تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشند، می توانند موفقیت بیشتری در نبرد با داعش به دست بیاورند. آنها همواره از دولت آمریکا به سبب آنچه محدودیت در ارسال اسلحه خوانده اند، انتقاد کرده اند.
اسکات آتران، جامعه شناس و داگلاس ستون، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا هفته گذشته در مقاله ای که در نیویورک تایمز چاپ شد، نوشتند:« ایالات متحده آمریکا باید به کردها کمک کند شجاعتشان را به نیرویی برای شکست داعش تبدیل کنند. آنها مورد اعتمادترین متحد امریکا هستند و ما باید به آنها اعتماد کنیم.»
راند پل، سناتور جمهوریخواه و نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هم در مصاحبه با سایت بریت بارت گفته است کردها با انگیزه ترین و موثرترین نیروی مبارز در جنگ با داعش هستند و اگر برای آنها یک کشور مستقل ایجاد کنیم، به نیروی جهنمی در مبارزه با داعش تبدیل می شوند.
وی تاکید کرد سلاحهای اهدایی آمریکا به کردهای عراق باید نه از طریق بغداد بلکه به طور مستقیم در اختیار آنها قرا گیرد.
اما به نوشته آمریکن اگزامینر، روابط آمریکا با کردها به قدری پیچیده است که مانع تصمیم گیری قطعی درباره حمایت این کشور از استقلال کردها می شود و تا مدتها هم این مسئله ادامه می یابد.
مایکل رابین، عضو سابق وزارت دفاع آمریکا و کارشناس مسائل کردها به امریکن اگزامینر گفته است:« بله ما باید از کردها حمایت کنیم اما به این معنی نیست که ما از آنها چیزهایی نخواهیم. باید مطمئن شویم که پولهایمان هدر نمی رود.»
مارک لینچ، استاد دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است که حمایت نامحدود از کردها باعث قصد آنها برای جدایی از عراق می شود و این امر بر مبارزه با داعش تاثیر منفی می گذارد.
وی ماه گذشته در جلسه استماع کمیته سلاح سنای امریکا گفته بود به نظر من این که به کردها اجازه داده شود که راه خود را بروند، ایده اشتباهی است.
مایکل رابین پژوهشگر موسسه آمریکن اینترپرایز، می گوید رقابت میان دو حزب عمده کرد در عراق یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و حزب اتحادیه میهنی خصوصا بر سر کرکوک از مشکلات مهم کردها در عراق است و بر روابط آمریکا با کردها تاثیر می گذارد.
وی همچنین اشاره می کند که کردهای عراق با احزاب کرد در ترکیه و سوریه اختلاف دارند و تا زمانی که مجبور نشدند، حاضر نبودند به کردهای سوریه که با پ.ک.ک رابطه نزدیک دارند، در جنگ با داعش کمک کنند. آنها باید ابتدا اختلافات خود را در خانه حل کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین