۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیشنهاد گروه بحران بین الملل برای پیشبرد صلح میان پ.ک.ک و ترکیه

پیشنهاد گروه بحران بین الملل برای پیشبرد صلح میان پ.ک.ک و ترکیه

  • ۱۷ آبان ۱۳۹۳
  • ۲۵۲ بازدید
  • ۰

گروه بحران بین الملل به ترکیه و پ.ک.ک هشدار می دهد سرریز بحران در عراق و سوریه و همچنین نقض آتش بس صلح میان آنها را به خطر می اندازد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، گروه بحران بین الملل در تحلیلی جامع درباره سرنوشت روند صلح میان ترکیه و حزب کارگران کرد ترکیه یا پ.ک.ک نوشت:« سرریز بحران در عراق و سوریه و نقضهای مکرر آتش بین میان آنها روند صلح را تهدید می کند. هر دو طرف باید بهانه ها را کنار گذاشته از حالت رخوت درآمده و ازفرصت داشتن رهبران قدرتمند که می توانند با هم به توافق برسند، استفاده کنند.
در بخشی از این گزارش ۵۳ صفحه ای آمده است:«بعد از سه دهه تقابل میان ترکیه و پ.ک.ک که جان ۳۰۰۰۰ نفر را گرفت، میلونها نفر را آواره ساخت و یک نسل و حتی بیشتر از یک نسل را بیرحم ساخت، هم ترکیه و هم پ.ک.ک دریافته اند پیروزی از راه نظامی ممکن نیست.»
گروه بحران بین الملل معتقد است فارغ از نتیجه نهایی،مسائلی مانند عدالت، خلع سلاح و مرکززدایی باید به طور عمیق و گسترده مورد بررسی قرار گیرد تا افکار عمومی از هر دو طرف، مصالحه های را که در نهایت به پایان خشونت ختم شود، بپذیرند.
نتیجه گیریها و پیشنهادهای عمده گروه بحران بین الملل درباره مسدله صلح میان ترکیه و پ.ک.ک به این صورت است:
-از منظر عمومی و سیاسی دو طرف باید اهداف واقع بینانه نهایی خود را بیان کنند، گفتارهای توهین آمیز پایان یابد و برای ایجاد اطمینان در میان کردها که از تمام حقوق یک شهروند ترک بهره می برند، اصلاحاتی صورت گیرد.
– در ادامه گفتگوهای مخفیانه ای که از اواخر ۲۰۱۲ در حال انجام بوده، دو طرف باید در مورد توافقی پیرامون خلع سلاح -البته در حال حاضر در داخل ترکیه، تعیین شرایط یک عفو قابل اجرا و از نطر قانونی غیر قابل چالش، تشکیل «کمیته حقیقت» برای ارائه گزارش به پارلمان و مکانیزمهای قضایی برای برخورد با سوء استفاده های طرفین گفتگو کنند.
– دولت همچنین چهارچوب قانونی و سیاسی برای امضای معاهده صلح را تعیین کند، با تشکیل تیم مذاکره کننده پ.ک.ک به رهبری عبدالله اوجالان موافقت کند و پس از پایان همه خشونتها به روند به رسمیت شناختن سناریوهایی که در آن اعضای پ.ک.ک بتوانند وارد احزاب کُرد قانونی در ترکیه شوند و حتی امکان آزادی اوجالان ادامه دهد.
– لازم است پ.ک.ک ترکها ، کردها و افکار عمومی بین المللی را اقناع کند که می تواند نقش یک عامل سیاسی دموکرات را ایفا کند و برای خلع سلاح کامل حداقل در ترکیه آماده باشد، مسئولیت کارهای ناشایست خود را بر عهده گرفته از تمام خشونتها برائت جوید و مشخص کند که آیا خواهان مرکززدایی، فدرالیسم و یا استقلال است. شاید پ.ک.ک بزرگترین عامل در میان کردهای ترکیه باشد اما لازم است بپذیرد که لزوما نماینده اکثریت کردهای ترکیه نیست.
دیدم اکیل کالینسورث، کارشناس ارشد مسائل ترکیه می گوید:« با وجود افزایش خصومتها مخصوصا در جنوب شرق ترکیه، روند صلح ثابت کرده است که می تواند برای تمام کشور مفید باشد و نباید از سوی ترکها و کردها برای بدست آوردن امتیازات سیاسی کوتاه مدت، به خطر انداخته شود. بلکه برای رسیدن به صلح پایدار، به یک دستور کار جامع تر، حضور فعالتر اجتماع، قوائد مورد تایید دو طرف و معیارهای روشن و هدفمند نظارتی نیاز است.
هیو پاپ، معاون مدیر برنامه آسیا و اروپا نیز می گوید:« دو طرف نباید اجازه دهند عکس العملهای قدیمی و اخبار روزانه آنها را از تمرکز بر حل مهمترین تقابل آنها در ترکیه غافل کند. بدون رسیدن به صلح در خانه هر دوی آنها در معرض آسیب پذیری در مقابل دشمن مشترک آنها یعنی داعش قرار می گیرند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین