۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیام متفاوت رییس شورای رهبری پ.ک.ک در نوروز دیاربکر

پیام متفاوت رییس شورای رهبری پ.ک.ک در نوروز دیاربکر

  • ۵ فروردین ۱۳۹۳
  • ۳۳۵ بازدید
  • ۰

حزب عدالت و توسعه مهم ترین مانع برای حل معضلات کردها
رسانه های ترکیه به تفاوت های پیام های جمیل بایک و عبدالله اوجالان اشاره کردند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی پس از آن که در روز جمعه، مراسم نوروز دیاربکر با حضور یک میلیون نفر از کردهای ترکیه و شمار قابل توجهی از مهمانان خارجی برگزار شد، اغلب تحلیل گران سیاسی ترکیه در مقالات، مصاحبه ها و یادداشت های مطبوعاتی خود به تحلیل نوروز دیاربکر و تاثیر آن بر مذاکرات صلح بین دولت اردوغان و پ.ک.ک پرداختند.
شمار زیادی از تحلیل گران و خبرنگاران رسانه های مهمی همچون حریت، ملیت، وطن، آکشام، دوغان، سی.ان.ترک، تی ۲۴، شبکه ۲۴، ستار و سایر رسانه ها در دیاربکر حضور داشتند و در چندین نوبت به تحلیل اهمیت مراسم دیاربکر پرداختند. امسال برخلاف سال گذشته، چند شبکه ی مهم تلویزیونی ترکیه همچون سی.ان.ان ترک و ان.تی.وی در لحظات قرائت پیام نوروزی اوجالان، این مراسم را به طور زنده پخش کردند و از نشان دادن تصاویر پرچم ها و پوسترهای اوجالان و پ.ک.ک امتناع نکردند.
یکی از مهم ترین بخش های مراسم نوروز دیاربکر که پیش تر در مورد آن اطلاع رسانی نشده بود، پخش فایل ویدیویی سخنان جمیل بایک رییس شورای رهبری پ.ک.ک در میدان مراسم از طریق نمایشگرهای ببیست متری بزرگ بود. جمیل بایک در این فایل ویدیویی به زبان کُردی درباره ی مذاکرات صلح صحبت کرد و ضمن ابراز گلایه های آشکار پ.ک.ک از دولت اردوغان، تیم مذاکره کننده ی حزب عدالت و توسعه را به تعلل و وقت کشی متهم کرد. با توجه به این که چند روز پیش بیانیه های تندی از سوی شورای رهبری پ.ک.ک و مراد قاراییلان فرمانده ی شاخه ی نظامی این حزب منتشر شده بود، پخش فایل ویدیویی جمیل بایک نیز تا حدودی به نگرانی ها در مورد آینده ی مذاکرات صلح دامن زد. اما قرائت پیام نوروزی اوجالان توسط پروین بولدان و سرّی ثریا اُندر، آب بر آتش نگرانی ها و شایعات ریخت و تنها چند لحظه پس از قرائت نامه ی اوجالان، اغلب شبکه های تلویزیونی ترکیه، هم به صورت زیرنوس و هم در گفتگو با تحلیل گران مستقر در میدان دیاربکر اعلام کردند که با وجود ادبیات تند سران پ.ک.ک، اوجالان به طور شفاف و قاطعانه خواهان تداوم مذاکرات صلح است و حتی ضرب الاجل خاصی نیز برای دولت تعیین نکرده است.
متن سخنان جمیل بایک
«میدان مراسم نوروز گسترده تر و پرجمیعت تر از سالیان پیش است و لازم می دانم ضمن یادآوری نام کسانی که جان خود را در راه مبارزه باری آزادی کردستان از دست داده اند، به این موضوع اشاره کنم که پیام نوروزی رهبر ما در سال ۲۰۱۳، در واقع مانیفیست و راهنمای بزگری بود که نشان داد کردها به دنیال حل معضلات خود از راه های صلح جویانه و مسالمت آمیز هستند. اما با وجود آن که پیام ها رهبر ما و اقدامات یک سویه ی حزب ما، زمنیه ی صلح را فراهم آورده، روند کنونی یک طرفه مانده و حکومت برآمده از حزب عدالت و توسعه، در این راه قدم برنداشت. آنان همه چیز را فدای منافع حزبی و انتخاباتی خود کرده و به دنبال آن هستند که مذاکرات صلح را به یک پروژه ی تهی و توخالی تبدیل کنند. در گذشته، هیچگاه حقوق طبیعی کردها را نپذیرفتند حقوق سیاسی آنان را قبول نکردند واقعیت معضل کردها را به شکل کنونی بررسی نکردند و صرفا رویکرد امنیتی را در دستور کار قرار دادند. آنان به دنبال آن بودند تا یک بار دگر کردها را فریب دهند اما واقعیت این است که دوران همه ی این رویکردها به پایان رسید. شواهد کنونی در غرب کردستان (مناطق کردنشین شمال سوریه) این واقعیت را اثبات می کند کسی نمی تواند برنامه های خود را بر مبنای از میان برداشتن کردها پیش ببرد بلکه باید برادری و همکاری با کردها را به عوان یک مبنا بپذیرد. رهنمودهای رهبر ما آپو در نوروز ۲۰۱۳ اصلی ترین راهکارهای حل معضلات کردها را ارئه داد و اگر بر مبنای ان رهنمودها حرکت می کردند نتیجه حاصل میشد. در واقع بن بست در مسیر مذاکرات ، عدم دستیابی به نتیجه و بحران های سیاسی دولت به خاطر عدم توجه به این واقعیات است».
مانعی به نام حزب عدالت و توسعه
بایک در ادامه افزود:« اگر حکومت در این مقطع سیاسی به درستی گام بر می داشت، به بحران کنونی نمی رسیدیم. رهبر ما در پیام نوروزی سال ۲۰۱۳ برنامه ای برای دوستی و ارتباط همه ی خلق ها تدوین کرد و به دنبال آن نبود که پروژه ی خود را صرفا پیش روی دولت بگذارد. خلق های ترکیه، نیروهای دموکراتیک و حتی خود ما، نتوانستیم به درستی از رهنمودها و پیشنهادهای رهبر آپو بهره بگیریم. اگر ما، خلق های ترکیه و نیروهای دموکراتیک وظایف خود را به درستی انجام می دادیم، معضل کردها حل می شد و به بحران سیاسی کنونی نمی رسیدیم. حزب عدالت و توسعه نیز علت اصلی عدم حل معضلات کردها و عدم استقرار دموکراسی در ترکیه است. ما در حالی وارد نوروز ۲۰۱۴ شده ایم که حزب عدالت و توسعه برای صلح قدمی برنداشته و مشکلات ما پابرجاست. با این حال امید خود را از دست نداه ایم و هنوز امیدوار هستیم و لااقل همگان این واقعیت را فهمیدند که چه کسی جویای صلح و کدام طرف خواهان ادامه ی خشونت و تداوم معضلات است. این واقعیت بر همگان مشخص شد که حزب عدالت و توسعه به دبنال حل معضلات با استفاده از راهکارهای سیاسی نیست و در حال حاضر بزگ ترین مانع بر سر راه صلح، همانا حزب عدالت و توسعه است. تا این مانع از سر راه برداشته نشود، حل مشکلات، ممکن نیست و امید ما آن است که ترکیه در این بحران، از ظرفیت های مردم استفاده کند و با تدوین یک برنامه ی دموکراتیک و مبارزه ی سیاسی صحیح، به سوی آن برود که یک جایگزین مناسب را به وجود بیاورد».
ضرورت آزادی اوجالان
رییس شورای رهبری پ.ک.ک درباره ی ضرورت آزادی اوجالان گفت:« راه دموکراتیزه کردن ترکیه و حل معضلات ترکیه از مسیر آزادی رهبر ما آپو می گذرد. زمان آزادی او و دیگر زندانیان سیاسی ما فرا رسیده و حتی می توان گفت زمان آن سپری شده و باید در این خصوص، پیش تر از این، اقدام لازم صورت می گرفت. در غیر این صورت، معضلات؛ سنگین تر و پیچیده تر می شوند. اگر بخواهند کردها و پ.ک.ک را نابود کنند، مبارزه ی کردها و پ.ک.ک بزرگ تر شده و چنین چیزی حتی می تواند به تجزیه ی ترکیه بیانجامد. پس کسانی که به دنبال چنین چیزی هستند، باید ذهنیت خود را تعییر دهند و ضمن حل معضلات کردها، آپو را نیز آزاد کنند».

اهمیت سیاسی انتخابات
بایک درباره ی انتخابات سی ام مارس (دهم فروردین) گفت« انتخابات شهرداری های ترکیه از نظر سیاسی دارای اهمیت ویژه ای است. این انتخابات می تواند منجر به حل معضلات کردها در ترکیه و نیز منجر به آزادری رهبر آپو شود. همه باید متعهد باشند و با رای دادن به نامزدهای حزب صلح و دموکراسی و حزب دموکراتیک خلق ها، به این دو حزب کمک کنند. اگر نتایج مثبت و ارزشمندی درانتخابات به دست بیاید، راه دموکراتیزه شدن ترکیه، حل سیاسی معضلات ترکیه و آزاد شدن رهبرمان، هموار می شود. برای همه ی خلق ها آرزوی موفقیت کرده و ضمن ادای احترام نوروز آنها و همه ی خلق های کردستان را تبریک عرض می کنم».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین