۲۹ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • پرده برداری از عملیات چند میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر توسط پ.ک.ک در اروپا و آمریکا

پرده برداری از عملیات چند میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر توسط پ.ک.ک در اروپا و آمریکا

  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
  • ۳۲ بازدید
  • ۰

گزارش ترکیه نقش مهم پ‌ک‌ک را در قاچاق جهانی مواد مخدر نشان می‌دهد که بر اروپا و ایالات متحده تأثیر می‌گذارد.

انجمن بی تاوان: گزارش اخیر اداره کل امنیت ترکیه، درگیری عمیق پ‌ک‌ک در تجارت جهانی مواد مخدر را فاش کرده و تأثیر قابل توجه این گروه بر اروپا و ایالات متحده را روشن می‌کند.

تحقیقات جامع که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه پ‌ک‌ک که توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، از قاچاق مواد مخدر به عنوان موتور اصلی مالی برای حمایت از فعالیت‌های خود استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، پ‌ک‌ک حضور خود را در بازار غیرقانونی مواد مخدر، به‌ویژه در اروپا، محکم کرده است. یافته ها نشان می دهد که این گروه بخش قابل توجهی از بازار مواد مخدر اروپا را کنترل می کند و سالانه میلیاردها دلار از عملیات قاچاق خود به دست می آورد.

بر اساس داده های گردآوری شده در این گزارش، از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۲، نیروهای امنیتی ترکیه ۴۷۰ عملیات مبارزه با مواد مخدر را با هدف قرار دادن پ ک ک و نهادهای مرتبط انجام داده اند. این عملیات ها منجر به دستگیری ۱۶۹۴ نفر و کشف و ضبط مقادیر قابل توجهی مواد مخدر شد. در میان اقلام ضبط شده ۹۶۲۸۹ کیلوگرم (۲۱۲۲۸۰٫۹۱ پوند) ماری جوانا، ۵۴۵۲ کیلوگرم هروئین و ۱۴۰۶۹۸ قرص اکستازی به همراه ۱۲۱ میلیون گیاه شاهدانه و انواع مواد مخدر دیگر بود.

در بازه زمانی جدیدتر، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، یگان های ژاندارمری ترکیه ۳۵۵ عملیات علیه فعالیت های مرتبط با مواد مخدر پ.ک.ک انجام دادند. این تلاش ها منجر به دستگیری یک هزار و ۱۳۰ مظنون و کشف و ضبط ۱۸۲ هزار و ۱۰۵ کیلوگرم پودر ماری جوانا، ۱۲۳ هزار و ۲۷۲ کیلوگرم حشیش و ۴۸۲ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۱۷۱ بوته شاهدانه شد.

طبق گزارش ها، این عملیات از درآمدهای غیرقانونی حدود ۶۸۵ میلیارد لیره (۲۰٫۱ میلیارد دلار) جلوگیری کرد.

گزارش های بین المللی یافته های اخیر ترکیه را تایید می کند. چندین گزارش از آژانس های مجری قانون بین المللی نشان داده است که این گروه می تواند از طریق قاچاق مواد مخدر در اتحادیه اروپا، بودجه مبارزات تروریستی خونین خود را تامین مالی کند و سالانه بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار به دست آورد. این کشور به حامیان خود و گروه های سیاسی طرفدار پ ک ک در سراسر اروپا متکی است.

گزارش اخیر اتحادیه اروپا درباره وضعیت تروریسم و ​​روند تروریسم اتحادیه اروپا نشان داد که این گروه “دستگاهی را حفظ کرده است که از عوامل خود در ترکیه و کشورهای همسایه حمایت لجستیکی و مالی می کند و اهداف سیاسی خود را ارتقا می دهد.”

پیش از این، مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) و گزارش بازار مواد مخدر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ یوروپل، نقش مهم پ‌ک‌ک را در تجارت مواد مخدر اروپا، از جمله تولید، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر در سطح خیابان، برجسته کردند.

در گزارش سال ۲۰۲۲ یوروپل، پ‌ک‌ک به عنوان یک بازیگر پیشرو در پولشویی و اخاذی شناسایی شد و این فعالیت‌ها را از طریق کنگره جامعه دموکراتیک کردهای اروپا (KCDK-E) مستقر در بلژیک هماهنگ کرد.

در واکنش به این افشاگری ها، اتحادیه اروپا تحریم ها را علیه پ ک ک و گروه های وابسته به آن تمدید کرد.

در ژوئیه ۲۰۲۲، شورای اروپا لیست سیاه خود را تمدید کرد و اقدامات محدودکننده ای را علیه ۱۳ فرد و ۲۱ نهاد مرتبط با پ.ک.ک حفظ کرد. این اقدامات شامل مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت معاملات اقتصادی با گروه های تعیین شده بود.

در حال حاضر، ارزیابی‌های ایالات متحده به طور مشابه پ‌ک‌ک را به عنوان یک سازمان جنایتکار دسته‌بندی می‌کند که از جنایات سازمان‌یافته برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی خود استفاده می‌کند. رهبران کلیدی پ.ک.ک، مانند مورات کاراییلان، جمیل بایک و دوران کالکان، توسط مقامات آمریکایی به دلیل نقش آنها در قاچاق مواد مخدر و تروریسم تحت تعقیب هستند.

ترکیه بارها به کشورهای اروپایی در مورد تهدید پ ک ک برای نظم عمومی هشدار داده است. پ‌ک‌ک توسط آژانس مجری قانون اتحادیه اروپا، یوروپل، به عنوان یک سازمان تروریستی «قوم‌ناسیونالیست» و «جدایی‌خواه» طبقه‌بندی می‌شود.

در میان کشورهای دیگر، آلمان جایی است که تهدید پ‌ک‌ک به‌ویژه خود را نشان می‌دهد. امسال، اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (BfV)، آژانس اطلاعات داخلی فدرال آلمان، گزارش داد که پ‌ک‌ک بیشترین تعداد پیروان را در میان گروه‌های تروریستی خارجی فعال در آلمان دارد.

تنها در سال ۲۰۲۳، اعضای پ‌ک‌ک در ۲۸۶ جنایت، از جمله حملات خشونت‌آمیز که منجر به صدمات شخصی و خسارت مالی شد، دست داشتند. این گزارش خاطرنشان کرد که بیش از ۳۰۰ جنگجوی خارجی از سال ۲۰۱۳ از آلمان استخدام شده و در سوریه و عراق آموزش نظامی دیده اند.

اگرچه ترکیه بارها از متحد خود در ناتو آلمان خواسته است تا اقدامات قوی‌تری علیه پ‌ک‌ک انجام دهد، اما فعالیت‌های این گروه تروریستی تا حد زیادی توسط مقامات تحمل شده است و برلین تمایلی به انجام بیشتر برای مبارزه با این گروه ندارد.

بهره‌برداری پ‌ک‌ک از شکاف‌های قانونی و سیاست‌های مبهم در اروپا، آن را قادر به استخدام شبه‌نظامیان و تامین مالی فعالیت‌های خود کرده است. کشورهای اروپایی، به‌ویژه بلژیک، به دلیل تحمل فعالیت‌های پ‌ک‌ک، از جمله تلاش‌های تبلیغاتی و استخدام در فرانسه، اتریش، سوئیس و هلند، با انتقاداتی مواجه شده‌اند. علیرغم طبقه بندی پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی توسط اتحادیه اروپا، انتقادات قابل توجهی از کشورهای اروپایی به دلیل عدم اقدام آنها وجود دارد.

ترکیه همواره از متحدان خود از جمله ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا خواسته است تا حمایت خود را در مبارزه با تروریسم پ ک ک افزایش دهند. با این حال، این درخواست ها تا حد زیادی بی پاسخ مانده است. حمایت مداوم ایالات متحده از وابستگان سوری پ‌ک‌ک، YPG، به‌ویژه بحث‌برانگیز بوده است. منتقدان استدلال می‌کنند که این حمایت با هدف تقویت تلاش‌ها علیه داعش، به بی‌ثباتی منطقه کمک می‌کند و به طور غیرمستقیم از فعالیت‌های پ‌ک‌ک حمایت می‌کند.

اگرچه در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو به طور رسمی غیرقانونی است، اما در عمل، پ.ک.ک تروریستی مجاز به تظاهرات، جمع آوری کمک های مالی برای کمپین تروریستی خود، و تهدید یا حمله به مردم محلی در کشورهای اروپایی است. در فعالیت های خود در اروپا، هواداران پ ک ک به سرعت سازماندهی می کنند و اقدامات خشونت آمیز انجام می دهند و با نیروهای امنیتی درگیر می شوند.

پ.ک.ک چیست؟
پ‌ک‌ک که در سال ۱۹۷۸ توسط عبدالله اوجالان و سایر تروریست‌ها تأسیس شد، که ایدئولوژی آن ریشه در اصول مارکسیست-لنینیستی دارد، ظاهراً از یک جنبش ملی‌گرایانه که از خودمختاری کردها دفاع می‌کرد و اهداف خود را از طریق ابزارهای سیاسی دنبال می‌کرد، پدید آمده بود، اما در دهه ۱۹۸۰ به سمت خود تغییر جهت داد. مبارزه مسلحانه

در اوایل دهه ۱۹۸۰، تاکتیک های خشونت آمیز این گروه شروع به هدف قرار دادن افسران امنیتی ترکیه و غیرنظامیان کرد. مبارزات خشونت آمیز این گروه منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰۰۰ نفر از جمله غیرنظامیان، زنان، کودکان و کردها شده است. روش‌های پ‌ک‌ک شامل بمب‌گذاری، ترور و کمین است که باعث ایجاد ترس و بی‌ثباتی در مناطقی شده که در آن فعالیت می‌کنند.

پ.ک.ک در حملات متعددی از جمله بمباران مناطق توریستی و ربودن اتباع خارجی دست داشته است. فعالیت های خشونت آمیز آن فراتر از مرزهای ترکیه گسترش می یابد و کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه را تحت تاثیر قرار می دهد. این کشور جنگجویان را جذب کرده و عملیات هایی را در آن کشورها انجام داده است.

نبرد ادامه دار ترکیه علیه پ ک ک یکی از پایدارترین و چالش برانگیزترین درگیری های این کشور است.

پاسخ این کشور به پ‌ک‌ک شامل عملیات نظامی و امنیتی گسترده است. نیروهای مسلح ترکیه (TSK) عملیات های متعددی را علیه پایگاه های پ ک ک در داخل ترکیه و فراتر از مرزهای عراق و سوریه انجام داده اند. اینها شامل استقرار نیروها در مقیاس بزرگ، حملات هوایی و حملات برون مرزی با هدف قرار دادن پایگاه های پ.ک.ک در شمال عراق است. یگان های تخصصی مانند ژاندارمری ترکیه و نیروهای کماندوی زبده، عملیات های پرخطری را با هدف ایجاد اختلال در فعالیت های پ.ک.ک و دستگیری افراد کلیدی انجام می دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین