۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پاسخ تند حزب دموکرات کردستان عراق به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه

پاسخ تند حزب دموکرات کردستان عراق به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه

  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
  • ۳۵۸ بازدید
  • ۰

تحلیل گران کُرد سوری مقیم اربیل نیز اعلام کردند که همزمانی حملات رسانه ای حزب اتحاد دموکراتیک به حزب بارزانی، در واقع نه به خاطر حفر خندق بلکه به خاطر حمایت شخص مسعود بارزانی از تاسیس «حزب دموکرات کردهای سوریه» (pdk-s) در اربیل است .

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :حزب دموکرات اعلام کرده که حفر خندق در مرز مناطق کردنشین سوریه، صرفا یک تدبیر امنیتی است و این خندق نه از سوی این حزب بلکه از جانب حکومت اقلیم، حفر شده است.
به گزارش کردپرس، طی روزهای اخیر، حفر یک خندق در مرز میان اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین سوریه، به نقطه ی اختلاف جدیدی بین نهادهای کُرد سوری نزدیک به بارزانی و نهادهای نزدیک به اوجالان تبدیل شده است.

 بیانیه ی تند شورای رهبری پ.ک.ک
حفر خندق در مرز مناطق کردنشین سوریه، با واکنش تند  شورای رهبری پ.ک.ک روبرو شد و این حزب اعلام کرد که این سیاست، نه از سوی حکومت اقلیم کردستان عراق بلکه از جانب حزب دموکرات کردستان عراق (به رهبری مسعود بارزانی) اجرا شده و هدف از این اقدامات، تضعیف خودگردانی کردهای سوریه است.
پ.ک.ک همچنین برخی از نهادهای اقماری خود همچون حزب راهکار دموکراتیک و کنگره ی ملی کُرد را تشویق کرد تا در این خصوص موضع گیری کنند. آنان در اربیل، سلیمانیه و رانیه چند راهپیمایی کوچک به راه انداخته و اقدام مزبور را به نام «خندق خیانت» نام گذاری کردند.

صالح مسلم محکوم کرد
صالح  مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوری (PYD) که حزب او به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک قدرت سیاسی و نظامی مناطق کردنشین سوریه را در دست دارد و سه نظام خودگردان کانتونی در شمال سوریه ایجاد کرده است، پس از چند ماه اقامت در اروپا، در سلیمانیه ی اقلیم کردستان عراق، در چند گفتگوی رسانه ای و در دیدار با سران احزاب اقلیم، حزب دموکرات کردستان عراق را به خصومت با خودگردانی کردهای سوری متهم کرد و از همه ی کردهای اقلیم کردستان عراق خواست تا علیه سیاست های حزب دموکرات کردستان موضع گیری کنند.

 گذرگاه رسمی سمالکا تعطیل شد
گذرگاه سمالکا بین اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه، در حال حاضر در دست نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک است. این گذرگاه مرزی که در کنار رودخانه ی دجله ایجاد شده، تا روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته فعال بود اما خودگردانی کُردی جزیره اعلام کرد که به دنبال اقدامات اقلیم کردستان عراق در خصوص حفر خندق، این گذرگاه را به صورت یک طرفه تعطیل می کند. این در حالی است که چند ماه پیش نیز این گذرگاه از سوی مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق تعطیل شده و وی اعلام کرده بود که حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه حق ندارد که به شیوه ی انحصاری و تمامیت خواهانه از این گذرگاه استفاده کند.

تجمع هواداران اوجالان در کنار خندق مرزی
تبلیغات دستگاه رسانه ای پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک، صدها تن از کردهای سوری را به کنار خندق مرزی کشاند و آنان با سردادن شعار، حمل پوسترهای بزرگ اوجالان و پرچم های پ.ک.ک، این اقدام را خیانت به کردها و تلاش برای تکه تکه کردن کردستان دانستند. نیروهای پیشمرگ اقلیم مجبور شدند برای متفرق کردن معترضین دست به شلیک هوایی بزنند و این موضوع در رسانه های اقلیم کردستان عراق و ترکیه بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

گزارش ویژه ی آناتولی
خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه گروهی از عکاسان و خبرنگاران خود را به مرز اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه فرستاد تا در خصوص چندچون حفر خندق مورد بحث گزارش ویژه ای تهیه کنند. در این گزارش ویژه از قول یکی از فرماندهای نیروهای پیشمرگ به این موضوع اشاره شده که دولت مرکزی عراق قصد دارد به درازای مرز خود با سوریه  یک خندق ۶۰۵ کیلومتری حفر کند و خندق ۱۷ کیلومتری اقلیم نیز بخشی از این پروژه است اما کارشناسان مرتبط با مسائل عراق و اقلیم بر این باورند که این اطلاعات اغراق آمیز بوده و چنین چیزی به منزله ی تلاش برای توجیه اقدامات اقلیم کردستان عراق است و حفر خندق در یک فاصله ی زمانی کوتاه و در چنین حجم عظیمی میسر نیست.

دو توجیه عمده ی اربیل و یک همزمانی معنی دار
مقامات اربیل طی روزهای اخیر بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که حفر خندق در مرز اقلیم، یک تدبیر دفاعی و امنیتی برای مقابله با قاچاق و تردد تروریست های عضو داعش است.
برخی از تحلیل گران کُرد سوری مقیم اربیل نیز اعلام کردند که همزمانی حملات رسانه ای حزب اتحاد دموکراتیک به حزب بارزانی، در واقع نه به خاطر حفر خندق بلکه به خاطر حمایت شخص مسعود بارزانی از تاسیس «حزب دموکرات کردهای سوریه» (pdk-s) در اربیل است و این موضوع می تواند معادلات قدرت در مناطق کردنشین سوریه را دستخوش تحول کند.

حزب دموکرات نهایتا بیانیه داد
به دنبال تداوم جنگ رسانه ای و تنش های چند روز اخیر، رسانه های نزدیک به بارزانی غروب امروز بیانیه ای را منتشر کرده و از آن به عنوان جوابیه ی رسمی حزب دموکرات به اتهامات مطرح شده نام بردند. این بیانیه هم بر روی پایگاه اینترنتی رسمی حزب دموکرات کردستان عراق و هم از سوی گروه رسانه ای روداو و سایر رسانه های نزدیک به بارزانی، به عنوان مواضع رسمی، منتشر شده است. این در حالی است که در بند پایانی این بیانیه، به جای عنوان رهبر، دبیر کل، دفتر سیاسی یا دیگر نهادهای حزب، عنوان مبهم «یک منبع رسانه ای حزب دموکرات کردستان» جای گرفته است.
خلاصه ی بندهای این بیانیه چنین است:
۱-  برخلاف اتهامات و تحریف های صورت گرفته از سوی حزب اتحاد دموکراتیک، حفر خندق نه به دستور حزب دموکرات کردستان، بلکه به دستور مقامات نظامی و امنیتی حکومت اقلیم کردستان صورت گرفته و از آن جایی که حفظ جان شهروندان، در برابر تهدیدات امنیتی، تروریست ها و قاچاقچیان، برای مسئولین حکومت به مثابه ی خط قرمز است، این پروژه عملی شده است.
۲- حزب اتحاد دموکراتیک با دشمنان کردها همدست شده و هر روز برای سرپوش گذاشتن بر شکست ها و خطاهای خود، حمله ی جدیدی به حزب دموکرات کردستان ترتیب می دهد. واقعیت این است که سیاست های غلط حزب اتحاد دموکراتیک به یک معضل بزرگ برای کردها تبدیل شده است.
۳-  حزب اتحاد دموکراتیک در غرب کردستان (شمال سوریه) با دشمنان کُرد دست به یکی کرده و با پیمان شکنی در برابر احزاب کُرد، هم پیمان دشمن شده و جنگ دشواری را بر مردم کُرد تحمیل کرده و باید گفت که در حال حاضر کردها در این منطقه در دست این حزب اسیر شده اند و سیاست های غلط آن مانع از پیشرفت کردها است.
۴-  در شرایطی که با تاسیس حزب دموکرات کردها در سوریه و ادغام چهار حزب مبارز، امید تازه ای برای کردهای سوریه به وجود آمده است، حزب اتحاد دموکراتیک تلاش می کند تا با انتشار این اطلاعات کذب و بی معنی، مانع از اتحاد کردها شود.
۵-  مردم کردستان را مطلع می کنیم که گذرگاه رسمی سمالکا باز است و مرز ۱۷ کیلومتری این منطقه می تواند مهم ترین مسیر برای نفوذ تروریست ها در اقلیم کردستان باشد. تروریست هایی که از سوی همدست حزب اتحاد دموکراتیک به منطقه وارد می شوند، می توانند امنیت اقلیم کردستان را تهدید کنند. بنابراین مسئولین حکومت به خوبی می دانند که برای اتخاذ تدابیر دفاعی و امنیت خود دست به چه اقداماتی بزنند و قرار نیست از کسی اجازه بگیرند.
۶-  اگر هدف و مقصود اصلی حزب اتحاد دموکراتیک، حمایت از قاچاقیچیان و تروریست ها نیست، چرا به جای استفاده از مرز رسمی سمالکا، می خواهند از یک خلا مرزی ۱۷ کیلومتری استفاده کنند؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین