۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ویکی لیکس رابطه مسعود بارزانی با داعش را آشکار کرد؛ مسعود بارزانی دست در دست داعش؟!

ویکی لیکس رابطه مسعود بارزانی با داعش را آشکار کرد؛ مسعود بارزانی دست در دست داعش؟!

  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
  • ۵۰۶ بازدید
  • ۰

سایت افشاگر ویکی لیکس در پی وقوع کودتای نافرجام ترکیه‌ اسناد و مدارکی را در خصوص اقدامات پنهانی دولت ترکیه‌ و به‌ویژه‌ ارتباطات حزب حاکم این کشور (حزب عدالت و توسعه‌) منتشر کرد که‌ برخی از این اسناد به‌ مقامات دولت اقلیم کردستان و به‌ویژه‌ حزب دمکرات کردستان و ارتباطات این حزب، مربوط می‌شود .

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از آکام نیوز،برخی از این مدارک، در مورد ارتباط مقامات و اعضای حزب دمکرات با حزب عدالت و توسعه‌ و برخی در مورد ارتباط آنان با دستگاه اطلاعاتی ترکیه‌ بوده‌ و در آخرین مورد نیز ویکیلیکس با انتشار مدارکی مدعی شد که‌ حزب دمکرات با داعش ارتباط داشته‌ است .

طبق سند شماره‌ ۱۰۸۴۶۸ که‌ در سایت ویکیلیکس منتشر شده‌ است؛ تیمی از دستگاه اطلاعاتی ترکیه ‌(میت) در ماه‌ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با همکاری قطر و کمک دولت اقلیم کردستان از طریق دهوک به‌ موصل رفته‌ و با مسئولان داعش گفتگو کرده‌ و به‌ آنان پیشنهاد داده‌اند که‌ پیش از حمله‌ ائتلاف ضد داعش به‌ موصل به‌منظور حفظ توانایی داعش از این شهر به‌ سوریه‌ عقب‌نشینی کرده‌ و مناطق کردنشین این کشور را، با همکاری و حمایت کامل ترکیه‌ و قطر، به‌صورت کامل اشغال کنند و ترکیه‌ نیز با کمک قطر و دولت اقلیم کردستان، نیروهای خود را وارد موصل کند .
طبق این مدارک، گفتگوها در مناطق تحت کنترل حزب دمکر‌ات کردستان ادامه‌ یافته‌ و  داعش این پیشنهاد را با شرط دریافت مبالغ بسیار زیاد کمک مالی و نیز ایجاد کریدور امن برای عبور عناصر این گروه‌ از مناطق تحت کنترل حزب دمکرات به‌ سوریه‌، قبول کرده است .

از سوی دیگر، داعش خواستار تضمین عدم حمله‌ هوایی ائتلاف، به‌ کاروان عناصر خود هنگام انتقال تجهیزات سنگین نظامی که‌ از ارتش عراق به‌ غنیمت گرفته‌، به‌ سوریه‌ شده‌ است .

ویکی لیکس مدعی شده‌ که‌ در این چارچوب داعش با ترکیه‌، قطر و دولت اقلیم کردستان به‌ تفاهم رسیده‌ و بر اساس این تفاهم قرار بوده‌ که‌ داعش در قبال همکاری‌های دولت اقلیم از شنگال عقب‌نشینی کند، اما ورود نیروهای پ.ک.ک به‌ شنگال و جنگ آنان علیه‌ داعش در منطقه‌؛ این تفاهم و معادلات را برهم‌زده‌ و مانع از اجرایی شدن آن شده‌ است.انتشار اسناد ویکی‌لیکس درخصوص ترکیه و روابط این کشور نه تنها بر این کشور بلکه بر اقلیم کردستان عراق نیز تاثیر بسزایی گذاشته است .

این تاثیر تا بدانجا است که عده‌ای در اقلیم کردستان بر اساس این اسناد متهم به همکاری با سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه موسوم به “میت” شده‌اند. متهم اصلی در این روابط حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین