۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • وزیر کشور ترکیه: تروریست ها پ ک ک را در شمال عراق نابود می کنیم

وزیر کشور ترکیه: تروریست ها پ ک ک را در شمال عراق نابود می کنیم

  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
  • ۳۲۹ بازدید
  • ۰

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: ‘با انجام عملیات قندیل در شمال عراق، تروریست های گروه پ.ک.ک را نابود خواهیم کرد.’

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از ینی اکید، سویلو روز چهارشنبه در مراسم سالگرد تاسیس ژاندارمری ترکیه افزود: ‘با دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در جرابلس و عفرین درس لازم را به گروه های تروریستی داعش و یگان های مدافع خلق سوریه(ی..پ.گ) دادیم و با عملیات قندیل نیز گروه تروریستی پ.ک.ک را نابود خواهیم کرد.’
وی با بیان این که ترکیه در مبارزه با ترور برای تصمیمات لازم از کسی اجازه نمی‌گیرد، اظهار کرد: در سال جاری میلادی ۶۸۴ موضع و پناهگاه تروریست‌ها توسط نظامیان ترکیه منهدم شده است.
وی از اجرای ۳۲ هزار و ۷۳۰ عملیات ضد ترور در ترکیه طی سال جاری خبر داد و گفت: این اقدامات ادامه خواهد داشت.
نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه نیز روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور که برای سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) به شمال عراق وارد شده اند، در منطقه خواهند ماند.
جانیکلی در تشریح عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق با بیان این که هدف کنونی ترکیه از انجام عملیات نظامی در شمال عراق متفاوت است، اضافه کرد: ما تا زمان نابودی کامل تروریست ها در شمال عراق در آنجا حضور خواهیم داشت.
وی با اشاره به انجام برنامه ریزی لازم برای آغاز عملیات علیه تروریست ها در شمال از حدود یک سال پیش افزود: عملیات قندیل را با دستور رئیس جمهوری ترکیه و تا زمان نابودی کامل تروریست ها شروع کردیم.
جانیکلی اضافه کرد: عملیات قندیل با دلایل امنیتی و با در نظر گرفتن تمامیت ارضی کشور عراق آغاز شده و حضور نظامی موقت اما جامع ترکیه در منطقه آغاز شده ولی این حضور نظامی تا نابودی کامل تروریست ها و پاکسازی تمام منطقه از تهدیدات تروریستی ادامه خواهد داشت و یک عملیات موقت و گذرا نیست.
به گزارش ایرنا، عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق که از حدود سه ماه پیش آغاز شده، در هفته های اخیر با تعیین هدف تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دو روز پیش طی سخنرانی در یک تجمع انتخاباتی، به طور رسمی از آغاز عملیات ارتش کشورش برای تصرف قندیل و سنجار در شمال عراق خبر داد و گفت: ‘عملیات تمام نشده و ادامه خواهد داشت.’
وی افزود: ‘همان طور که عفرین، جرابلس، الباب و اعزاز را از لشکر قاتلان پاکسازی کردیم، باتلاق تروریستی قندیل را نیز به اذن خداوند، خشک خواهیم کرد.’
بنا به ادعای رسانه های ترکیه، ارتش این کشور تا کنون حدود ۳۰ کیلومتر در عمق شمال عراق پیشروی کرده است.
خبرگزاری آناتولی نیز چهار روز پیش با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق به فرماندهی متین تمل فرمانده لشگر دوم ارتش ترکیه اعلام کرد: در جریان این عملیات که از ۱۱ ماه مارس سال جاری میلادی(۲۰ اسفندماه ۱۳۹۶) آغاز شده، بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت تصرف گروه پ.ک.ک پاکسازی شده است.
بنا به ادعای رسانه های ترکیه، ارتش این کشور کنترل کامل نواحی هاکورک، آرموش، آواشین، باسیان، کانی راش، برمیزه و سیدکان در منطقه صعب العبور برادوست در شمال عراق را که پیش از این در اختیار گروه پ.ک.ک بود، به دست گرفته است.
شبکه تلویزیونی تی.آر.تی.خبر نیز از حضور سه هزار نفر از عوامل گروه پ.ک.ک در ارتفاعات قندیل در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد: در منطقه قندیل بیش از ۵۰ پایگاه متعلق به گروه پ.ک.ک وجود دارد و در این پایگاه ها به ۱۵ گروه تروریستی آموزش های تروریستی ارائه می شود.
به گزارش ایرنا، ارتفاعات قندیل در شمال عراق بین مرز ایران و عراق و حدود ۱۰۰ کیلومتری مرزهای ترکیه واقع شده و دارای چند کوه بالای سه هزار متری با صخره ها و دره های سخت گذر است.
بنا به ادعای ترکیه، این منطقه محل استقرار عناصر گروه های پ.ک.ک و پژاک بوده و ارتفاعات قندیل را از جمله مناطق آموزش و هدایت گروه های تروریستی به خاک خود اعلام کرده و اغلب از طریق هوایی به منطقه حمله کرده ولی در مهار گروه پ.ک.ک در منطقه ناموفق بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین