۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • وزیر انرژی ترکیه: کوه قندیل برای ترکیه از تهدید به فرصت تبدیل شده است

وزیر انرژی ترکیه: کوه قندیل برای ترکیه از تهدید به فرصت تبدیل شده است

  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
  • ۳۳۴ بازدید
  • ۰

تانر یلدیز در سخنانی تاکید کرد که کوه قندیل پس از توافقات اخیر با پ.ک.ک چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه انرژی از یک تهدید به فرصت تبدیل شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری اخلاص، تانر یلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در یک برنامه زنده تلویزیونی در خصوص عملیات اکتشاف نفت در اطراف کوه قندیل اعلام کرد: توافقات و تمام اقدامات آغازین برای اکتشاف نفت در اطراف کوه قندیل از ماهها قبل به اتمام رسیده است. این مسئله یکی از نتایج اقتصادی – سیاسی روند مذاکرات است.
وی با تاکید بر این که در ۶ بلوک عراق توافقات در خصوص اکتشاف نفت توسط ترکیه صورت گرفته و ترکیه اجازه اکتشاف نفت در این مناطق را دارد، افزود: ما قبلا نیز در دامنه های کوه قندیل به اکتشافات نفت دست زده بودیم، تصمیم به آغاز عملیات اکتشاف نفت در “چومان” و “هیندیرین” تصمیمی نیست که به تازگی گرفته شده باشد. برای یافتن زبان مشترک بین طرف های درگیر در این پروژه تا کنون صبر کرده ایم. این مسئله هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی بوده است. ما توافق انجام این عملیات را ۱۵ ماه پیشتر امضا کرده ایم.
یلدیز تصریح کرد: در این مدت منتظر روند مذاکرات و به ثمر نشستن آن بودیم. این اقدامات ماه ها پیش با امید این که در روند مذاکرات اقدامات قاطعی صورت گرفته و توافقات با کردها حاصل شود، آغاز شده بود. کوه قندیل که در سابق برای ما به عنوان یک تهدید بود اکنون به یک فرصت تبدیل شده است. من این فرصت را هم از لحاظ انرژی و هم از لحاظ سیاسی ارزیابی می کنم.
وی در ادامه افزود: احتمال یافتن نفت توسط ترکیه در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه (مناطق کردنشین) بسیار بیشتر از یافتن نفت در بلوک های تعیین شده در خاک عراق است. این تنها حرف بنده نیست، تمام زمین شناسان و کارشناسان مربوطه نیز چنین اعتقادی دارند. در حال حاضر ۶ بلوک موجود در خاک عراق بر اساس قراردادهای صورت گرفته به ترکیه تعلق دارد، ولی ما آماده همکاری و مشارکت با سایر شرکت ها و کشورها نیز هستیم.
وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد: بعد از آن که تهدیدات دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و یا هر تهدید دیگر از آن منطقه برداشته شود ما اقدامات اکتشاف را آغاز خواهیم کرد. دامنه های کوه قندیل، یکی از ۶ بلوک موجود است. ما تهدیدات و خطراتی که از کوه قندیل متوجه ترکیه شده بود را پشت سر گذاشته ایم. اکنون فرصت آن است که از ثمرات و عایدات کوه قندیل استفاده کنیم. تمام عایداتی که از این ۶ بلوک به دست بیاید را با ملت عراق سهیم خواهیم شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *