۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • هفت روز تلاش «هه وارگه» در مهاباد برای معرفی فرهنگ کَردها

هفت روز تلاش «هه وارگه» در مهاباد برای معرفی فرهنگ کَردها

  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
  • ۴۵۳ بازدید
  • ۰

نمایشگاه «هه وارگه» در مهاباد بعد از هفت روز تلاش برای معرفی و نمایش فرهنگ و سنن کردی به کار خود پایان داد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، نمایشگاه «هه وارگه» به مناسبت آغاز سال جدید و عید باستانی نوروز با اجرای نمایش سنتی کوسه به داس در تالار وحدت مهاباد افتتاح شد و شمار زیادی از شهروندان در روز آغازین و افتتاحیه نمایشگاه حضور یافتند.
«هه وارگه »نمایشگاهی متفاوت با فضایی کاملا سنتی، که هدفش را حفظ سنت ها و آشنا ساختن جوانان با رسوم و سنت های دیرین فرهنگ کردی اعلام کرده بود از بخش ها و غرفه های متفاوتی، همچون غرفه های کتاب، گیاهان دارویی، حفاظت محیط زیست، کشاورزی، موسیقی، لباس محلی، آداب و سنن، غذای محلی، شعر و ادب و… تشکیل شده بود که هر یک از غرفه ها بازدیدکنندگانی را در رده های مختلف سنی پذیرا بود.
وجود سیاه چادر، فرش و گلیم های رنگی فضایی کاملا سنتی به محیط نمایشگاه بخشیده بود. هر غرفه آرایش مخصوصی داشت.
در بخش کشاورزی و منابع طبیعی درختان و چشمه ی شبیه سازی شده احساس حضور در طبیعت را در دل هر کسی زنده می کرد.
از طرفی بوی غذاهای محلی، آواز فلکلور و مانکن هایی که لباس های محلی به تن داشتند، حس بازگشت به سالهای دورتر و زندگی سنتی را در ذهن شکل می داد.
برنامه ی روزانه ی هه وارگه در مدت زمان اجرایی آن تقریبا یکسان بود و در دو شیفت صبح و عصر غرفه های مختلف به کار خود مشغول می شدند.
غرفه حفاظت محیط زیست، درمسابقه ایی که برای رده ی سنی ۷ تا ۱۲ سال، ترتیب داده بود، نحوه نگهداری از حیوانات(خرگوش) را آموزش و در روز پایانی به نفر برتر جایزه تحویل داد.
همچنین این غرفه به برپایی کارگاه هایی در خصوص فواید گیاه خواری و معرفی نخبگان زیست محیطی نیز اقدام کردند.
این غرفه در روز ششم نمایشگاه، دو کارگاه با موضوعات اهمیت تالاب ها در محیط زیست توسط هاشم خاتم پور(اولین قهرمان تالاب کشور) و کارگاه آسیب شناسی و روند احیای دریاچه ارومیه با حضور دکتر اسماعیل آهنگری برگزار کرد.
غرفه ی شعر و ادب نیز با حضور شاعران و ادیبان محفل گرمی را جهت پذیرایی از عموم برپا می کردند. در این غرفه هر روزه در شیفت بعد از ظهر با حضور شاعرانی چون سووتاو، تینووی مه‌هابادی، هه‌ڵوه‌دا، ئاغابرا، قاسم موئیدزاده، رحمان هاوراز، و… همراه با موسیقی زنده، مراسم شعرخوانی و دکلمه سرایی اجرا می شد.
موسیقی هم جز جدایی ناپذیر نمایشگاه بود، غرفه ایی فعال و سرزنده که در ساعات پایانی هر دو شیفت صبح و عصر، با همراهی نوازندگان، خوانندگان و همچنین گروه هەڵپەڕکێ(رقص و پایکوبی) به استقبال از عید باستانی نوروز رفته و فضای شادی را به نمایشگاه می بخشیدند.
بخش نقاشی نیز در حاشیه نمایشگاه، پذیرای کارهای هنری هنرمندان جوان، شیرین خضرپور اقدم، مسعود حسن زاده و سیاوش اندروا با سبک های هنری مختلف بود. خانم خضرپور اقدم با موضوع تصویر سازی شعر کردی در سبک سوررئالیسم و آقای اندروا در سبک رئالیست تابلوهای هنری خود را جهت نمایش ارائه کردند و در حاشیه نمایشگاه تلفیقی از سنت و مدرنیته را به رخ می کشیدند.
هه وارگه، کودکان، این وارثان سنن و فرهنگ را نیز فراموش نکرده و بخش ویژه ایی را به آنان اختصاص داده بود. مادربزرگ قصه گو صغری رزگه‌ای، در فضایی سنتی و در نقش مادربزرگ در ساعاتی از نمایشگاه برای کودکان به قصه خوانی می پرداخت.
غرفه داران هه وارگه هفت روز آداب و رسوم محلی مانند غذاهای محلی، بازی های محلی، وسایل و ادوات کشاورزی و دامداری سنتی، لباسهای کردی و … را معرفی می کردند. این نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی ادیبان، هنرمندان، مسئولین، شهروندان و مسافران نوروزی مواجه شد.
در روز اختتامیه نیز به نفرات برتر مسابقات برگزار شده در نمایشگاه از جمله، نگه داری از حیوانات، غذاهای محلی و .. جایزه اهدا شد و همچنین از آقای هاشم خاتم پور به عنوان (ژینگه پاریز نمونه) و اولین قهرمان تالاب کشور تقدیر و قدردانی به عمل آمد.
ویژه برنامه اختتامیه با اجرای تئاتر(بخشی از نمایش لک لک ها) کاری از گروه نمایش آرتین، وابسته به انجمن هنرهای نمایشی مهاباد، با حضور جمعی از شهروندان به پایان رسید.
لک لک ها داستان “عزیز”، پسر بچە ۴ ساله شنگالی را بازگو می کند که بعد از حمله داعش به شهر شنگال و در جریان فرار اهالی شهر، از خانوادەاش باز می‌ماند.
نمایش لک لک ها به نویسندگی صابر نیکبخت و کارگردانی سیروان خضرپور که قرار است اجرای کامل آن در اردیبهشت ماه به زبان کردی به روی صحنه برود به عنوان حسن ختام نمایشگاه هه وارگه به روی صحنه رفت.
این نمایشگاه به مدت ۷ هفت روز با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورا و شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، انجمن ادبی مهاباد پذیرای علاقمندان به فرهنگ و سنن کردی بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین