۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدار دمیرتاش به دولت ترکیه

  • ۷ مرداد ۱۳۹۲
  • ۲۶۰ بازدید
  • ۰

رهبر حزب صلح و دموکراسی از دولت ترکیه خواست دست از مخالفت با خودگردانی کردهای سوریه بردارد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی بعدازظهر امروز در کنگره ی حزب خود در استانبول سخنرانی کرد.
در سخنرانی دمیرتاش که نسخه ای از متن آن از سوی حزب مزبور برای کردپرس ازسال شده، آمده است:«اگر در آن سوی مرز و در کشور سوریه چند میلیون نفر از ترک ها زندگی می کردند و برای دفاع از مطالبات و خواسته ای خود اقدام به تاسیس خودگردانی می کردند، حکومت ترکیه چه موضعی اتخاذ می کرد؟ مطمئنا در برابر چنان شرایطی، موضع جانبدارانه گرفته و از حقوق قومی، سیاسی و فرهنگی ترک ها حمایت می کرد. در این صورت چرا باید در مقابل اراده ی کردهای سوریه شاهد رویکردها و نگرش های مخالف آنکارا باشیم؟ من خطاب به سران حکومت ترکیه اعلام می کنم که با واقعیتی به نام همسایگی با کردستان سوریه کنار بیایید. همچنان که تا امروز با یونان، عراق و بلغارستان همسایه بوده اید و آسمان به زمین نیامده، حالا هم با تاسیس کردستان سوریه، هیچ اتفاق بدی برای ترکیه نخواهد افتاد. بگذارید بی تعارف بگویم بین کردهای سوریه و ترکیه چیزی به نام مرز وجود ندارد و در آن منطقه صرفا یک خط بی معنی و مجازی وجود دارد که هیچ گاه نتوانسته مانع از مبادلات و دادوستدهای فرهنگی، اجتماعی و فکری کردهای دو سوی خط شود. بنابراین نیازی به ترس و نگرانی وجود ندارد. »
رهبر حزب صلح و دموکراسی در ادامه درباره ی مواضع حزب جمهوری خلق در خصوص سفر رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه به استانبول گفت:«باعث تاسف است که همزمان با سفر صالح مسلم به استانبول، کسی که بیشترین مخالفت را با دیدارهای دیپلماتیک او با مسئولین ترکیه انجام می دهد، کمال قلچداراوغلو است. گویا این آدم فراموش کرده که خودش هم یک کُرد، یک علوی و رهبر بزرگترین حزب مخالف در این کشور است و مدعی پیروی از جریان سوسیال دموکراسی است. من مطئنم اگر اسکیموها اعلام خودگردانی کنند، قلچداراوغلو برای حمایت از آنان گلوی خود را پاره می کند، اما صرفا به خاطر آن که میراث دار یک حزب فاشیست و ضدکُرد است، ترجیح می دهد سفر صالح مسلم به استانبول را یک اقدام خطرناک تلقی کند.»
حزب صلح و دموکراسی دیروز برای دومین بار بیانیه ای در حمایت از قدرت گرفتن کردهای شمال سوریه صادر کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین