۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • هشدار بارزانی به دلیل افزایش درخواست‌ها برای تشکیل اقلیم مستقل سلیمانیه‌

هشدار بارزانی به دلیل افزایش درخواست‌ها برای تشکیل اقلیم مستقل سلیمانیه‌

  • ۳۱ تیر ۱۳۹۴
  • ۲۹۸ بازدید
  • ۰

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که‌ اجازه‌ تجزیه‌ اقلیم کردستان به‌ هیچ‌کس داده‌ نمی‌شود و موافقان تشکیل اقلیم‌ها در داخل اقلیم کردستان را به‌ خروج از کردستان فراخواند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، با افزایش درخواست‌ها و تهدیدها برای تشکیل اقلیم مستقل سلیمانیه‌ و بازگشت دو اداره‌ای به‌ اقلیم کردستان، مسعود بارزانی در اظهاراتی تند در جمع فرماندهان پیشمرگ در محورهای جنگ با داعش، به‌ اشخاص و جریان‌هایی که‌ دراین‌باره‌ سخن گفته‌اند، هشدار داد.
وی در بازدید از محورهای شرق و غرب دجله‌، خازر، باشیک و سد موصل در شمال عراق و در سخنرانی در جمع فرماندهان پیشمرگ این محورها، گفت: عجیب است همزمان با موفقیت‌های چشمگیر کُردها در رسیدن به‌ مطالبات تاریخی خود، اشخاصی در خصوص بازگشت به‌ دو اداره‌ای سخن می‌گویند، اطمینان دارم که‌ مردم کردستان پاسخ این اشخاص را می‌دهند. هیچ‌کس نمی‌تواند اقلیم کردستان را پارچه‌پارچه‌ کند و آن‌هایی که‌ معتقد و پایبند به‌ کردستان واحد نیستند در انتخاب مکانی دیگر برای زندگی آزادند.
بارزانی تصریح کرد: آن‌هایی که‌ از دو اداره‌ای در اقلیم کردستان سخن می‌گویند از تاریخ درس نگرفته‌اند، زیرا این‌همه‌ قربانی و مبارزات کُردها، برای تجزیه‌ کردستان نبوده‌ و هیچ‌کس اجازه‌ فکر کردن به‌ آن را ندارد و کسی هم قادر به‌ تجزیه‌ اقلیم کردستان نیست.
رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد که‌ کُردها در دوراهی استقلال و عقب‌نشینی از مطالبات خود قرارگرفته‌ و هرگز عدول از مطالبات را نمی‌پذیرند.
وی از نیروهای پیشمرگ درخواست کرد که‌ مناقشات و اختلافات میان جریان‌های سیاسی بر روی وظایف آن‌ها در دفاع و محافظت از کردستان تأثیر منفی نگذارد.
شایان‌ذکر است که‌ پیش‌تر، هوال ابوبکر رئیس شورای استانی سلیمانیه‌ ضمن تبعیض‌آمیز خواندن سیاست‌های دولت اقلیم کردستان در قبال این استان، تهدید کرد که‌ اگر وضعیت به‌ منوال کنونی ادامه‌ یابد، آن‌ها اقلیم سلیمانیه‌ را اعلام و به‌ سیستم دو اداره‌ای بازمی‌گردند.
برخی احزاب و جریان‌های سیاسی، حزب دمکرات (پارتی) که‌ دولت اقلیم را در اختیار دارد به‌ نگاه‌ تبعیض‌آمیز به‌ سلیمانیه‌ متهم می‌کنند و این در حالی است که‌ دولت کنونی، ائتلافی است و همه‌ احزاب در آن مشارکت دارند و وزارتخانه‌های اساسی ازجمله‌ دارایی، پیشمرگ، کشاورزی، برق و وزارتخانه‌هایی که‌ به‌صورت مستقیم با رفاه‌ شهروندان مرتبط و مسئول خدمتگزاری هستند در اختیار جنبش تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی قرار دارند و معاون نخست‌وزیر نیز در دست قباد طالبانی عضو رهبری اتحادیه‌ میهنی است.
پارتی عملکرد ضعیف این وزارتخانه‌ها و مدیریت محلی را دلیل عقب ماندن شهرها و استان‌های دیگر در مقایسه‌ با اربیل در روند توسعه‌ می‌داند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین