۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

هدف پ.ک.ک، دفاع از شنگال نیست

  • ۶ شهریور ۱۳۹۳
  • ۱۸۱ بازدید
  • ۰
نظام الدین تاش هدف از حضور نیروهای پ.ک.ک در منطقه ی شنگال را قلمروگشایی و تضعیف حزب دموکرات کردستان عراق دانست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی ، نظام الدین تاش از سران سابق پ.ک.ک در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی کُردی زبان Rudaw در مورد تحولات اخیر عراق اظهار نظر کرد.
وی در مورد اقدامات گروه های مسلح پ.ک.ک در مقابله با داعش گفت:«هم اکنون سه گروه مسلح وابسته به پ.ک.ک در شنگال و ربیعه در مقابل داعش در حال جنگ هستند. نفس این اقدام که جوانان مسلح کُرد از شمال سوریه به منظور مبارزه با دشمن مشترک کردها به اقلیم بیایند، ارزشمند است اما متاسفانه هدف پ.ک.ک از این اقدامات، دفاع از شنگال نیست. بلکه این حزب به دنبال قلمروگشایی و تضعیف حزب دموکرات است و این حزب را دشمن خود می داند. پ.ک.ک پیش تر نیز ثابت کرده که وقتی در منطقه ای جا خوش کند، از آن جا خارج نخواهد شد و فقط با جنگ و ابزار زور حاضر به ترک منطقه خواهد بود. متاسفانه ما شاهد این هستیم که پ.ک.ک به واسطه ی حزب اتحاد دموکراتیک، در شمال سوریه راه بر فعالیت دیگر احزاب کُرد سوری بسته و تعدادی از سران این احزاب را کشته و زندانی کرده است. این نشان می دهد که پ.ک.ک حاضر نیست با هیچ حزب و گروهی تعامل کند و فقط مرام و عقیده ی خود را می پسندد و به دنبال تحمیل ایده های خود بر همه ی احزاب است. آنان در حال حاضر به دنبال این هستند که شنگال را فتح کرده و در آن جا مستقر شوند و حتی آشکارا از ایجاد خودگردانی کانتونی شنگال حرف می زنند و می خواهند کاری کنند که حزب دموکرات کردستان نتواند  به آن جا وارد شود. این درست نیست. امروزه چند تن از اعضای پ.ک.ک در شنگال جان خود را از دست داده اند و بدون شک خون آنان مقدس است اما حزب دموکرات از پنجاه سال پیش در شنگال مبارزه کرده و شهید داده است. مگر پ.ک.ک اجازه می دهد که نیروهای پیشمرگ در شمال سوریه بجنگند و جایی را برای خود اشغال کنند؟ این اقدام پ.ک.ک بسیار خطرناک است و می تواند در آینده مشکلات پیچیده ای به وجود بیاورد».
وی در ادامه افزود:«من خبر دارم که گروهی از افراد مسلح وابسته به احزاب کُرد ایرانی هم در حال جنگ با داعش هستند. اما آنان تحت فرماندهی نیروهای پیشمرگ عمل می کنند و اقدام صحیح نیز همین است. باید بپذیریم که نیروهای پیشمرگ در شنگال و ربیعه در برابر داعش شکست خورده و ضعیف عمل کردند اما هم اکنون صفوف خود را ترمیم کرده و در حال پیشروی و مبارزه هستند. من خود را نیز در اشتباهات پ.ک.ک دخیل و مقصر می دانم و ما در تشکیل احزاب اقماری پ.ک.ک برای مبارزه در ایران و سوریه دخیل می بینم و تصور نمی کردم که پ.ک.ک در آینده به این شکل از این ابزارها استفاده کند. توصیه ی من این است که پ.ک.ک همه ی قدرت خود را بر روی مسائل مربوط به کردستان ترکیه متمرکز کند و به فکر ایجاد کانتون در مناطق دیگر نباشد و همه چیز را بر اساس معادلات ایدئولوژیک و دشمن خیالی و فرضی پیش نبرد. در شرایطی که حزب دموکرات کردستان در همین مدت چند هفته ی اخیر در برابر داعش چندین شهید داده، پ.ک.ک نباید به خود اجازه دهد که این حزب را همدست داعش بداند. این تحلیل بسیار بی معنی و فاقد استدلال است».
نظام الدین تاش پیش تر با نام سازمانی بوتان، فرماندهی کل نیروهای نظامی پ.ک.ک را بر عهده داشت و عضو شورای رهبری این حزب بود. وی در اواخر سال ۲۰۰۳میلادی همراه با عثمان اوجالان و چند تن دیگر از این حزب جدا شد و هم اکنون در اقلیم کردستان عراق زندگی می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین